وام مسکن مهر ۵۰میلیون تومانی شد
اعضای شورای پول و اعتبار در جلسه عصر سه‌شنبه این شورا، ضمن موافقت با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی، به «افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر» رأی دادند

وام مسکن مهر ۵۰میلیون تومانی شد

بر اساس جزئیات این مصوبه، سقف تسهیلات مسکن مهر برای حدود 200 هزار واحد مسکونی در حال ساخت که پیشرفت فیزیکی حداقل 70 درصدی دارند اما هنوز کار ساخت و تکمیل آنها به پایان نرسیده است، از 40 میلیون تومان فعلی به حداکثر 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

همچنین مطابق پیشنهاد ارائه شده به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات مسکن مهر برای پروژه‌های شهر جدید پردیس از 40 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در پیشنهادی که مطابق آن، اعضای شورای پول و اعتبار با افزایش سقف موافقت کرده‌اند، «افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر در سایر شهرها نیز به 45 میلیون تومان» مطرح بوده است.

آخرین آمارهای در اختیار شبکه بانکی از کارنامه ساخت و تحویل مسکن مهر حکایت از آن دارد که از حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی مهر که تاکنون تسهیلات ساخت به آنها داده شده است، کار ساخت حدود یک میلیون و 800 هزار واحد به پایان رسیده و این تعداد واحد، تحویل متقاضیان شده است. همچنین پرونده بانکی حدود 70 تا 80 هزار واحد مسکونی مهر نیز مستقیم از طرف سازنده‌ها با بانک عامل مسکن تعیین تکلیف شده است.

با این حال کار ساخت و تکمیل حدود 370 هزار واحد مسکونی مهر هنوز به سرانجام نرسیده است که بخشی از این واحدها، کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و به دلایل مختلف نیمه کاره مانده‌اند و بخشی دیگر نیز اگر چه تکمیل شده‌اند، اما به‌خاطر مسائلی از جمله نبود آب یا برق یا گاز، فعلاً قابل سکونت نیستند.

برآورد مسئولان بخش مسکن نشان می‌دهد، حدود 200 هزار واحد از 370 هزار واحد مسکونی مهر، پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارند و جزو پروژه‌های فعال محسوب می‌شود، اما به‌خاطر تورم مصالح ساختمانی و افزایش هزینه‌ها، تکمیل آنها با تسهیلات فعلی، امکانپذیرنیست. از این رو، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات برای این 200 هزار واحد موافقت کرده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir