جزئیات تخلفات عجیب و غریب یک مدیر شستا
طبق قانون، تصدی دو پست ممنوع است؛ اما معاون سازمان تأمین اجتماعی كه به‌تازگی بازداشت شده است، بنا بر اعلام یك منبع مطلع عضو هیئت‌مدیره یكی از شركت‌های زیرمجموعه شستا از هلدینگ‌های این سازمان هم به‌طور هم‌زمان بوده است.

 طبق قانون، تصدی دو پست ممنوع است؛ اما معاون سازمان تأمین اجتماعی كه به‌تازگی بازداشت شده است، بنا بر اعلام یك منبع مطلع عضو هیئت‌مدیره یكی از شركت‌های زیرمجموعه شستا از هلدینگ‌های این سازمان هم به‌طور هم‌زمان بوده است. به همین خاطر حالا كه او دستگیر شده است، سخنگوی قوه قضائیه خبر دستگیری معاون سازمان تأمین اجتماعی را تكذیب می‌كند؛ اما این مقام مسئول می‌گوید اعضای هیئت‌مدیره یكی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا به لحاظ تخلفاتی که در قراردادهایشان داشتند، بازداشت شده‌اند.


در واقع یكی از افراد بازداشت‌شده در شركت زیر‌مجموعه شستا، همان معاونی است كه برخلاف قانون دو پست دارد. به این ترتیب به پست معاونتش در سازمان تأمین اجتماعی اشاره‌ای نشده است. آن‌طور كه یك منبع مطلع می‌گوید، فرد یاد‌شده، ارز چهارهزارو 200 تومانی برای واردات تجهیزات پزشكی را دریافت كرده و آن را صرف خرید موبایل و فروش این محصول در بازار آزاد كرده است. از مجموعه اخبار منتشرشده می‌توان چنین استنباط كرد كه او كه برخلاف قانون دو پست هم‌زمان داشته است، به‌جای اینكه در شرایط جنگ اقتصادی به فكر سلامت مردم باشد و تجهیزات پزشكی وارد كند، 336 هزار یورو از منابع ارزی كشور را صرف واردات كالایی لوكس و فروش آن در بازار آزاد كرده است تا سودی بادآورده به جیب شركت‌های ورشكسته زیرمجموعه شستا سرازیر كند؛ البته این سودجویی ممكن است به قیمت جان هم‌وطنان تمام شود.‌

خبر بازداشت معاون سازمان تأمین اجتماعی و جایگزینی «قائم موهبتی»، معاون امور استان‌های این سازمان به‌جای او، به‌‌سرعت در فضای رسانه‌ای كشور منتشر می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه خبر بازداشت معاون سازمان تأمین اجتماعی را در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تکذیب می‌‎كند. غلامحسین اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: موضوع درباره یکی از شرکت‌های تجاری زیرمجموعه شستا بود که از ابواب جمعی این سازمان است. اعضای هیئت‌مدیره این شرکت به لحاظ تخلفاتی که در قراردادهایشان داشتند و سوءاستفاده‌هایی که انجام شده و موضوعات مالی، تحت تعقیب قرار گرفتند و در‌حال‌حاضر جمعی از آنها بازداشت هستند.او ادامه می‌دهد: اینکه موضوع را به حوزه مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی نسبت دادند، صحت ندارد و با حوزه‌های مدیریتی کلان این سازمان مرتبط نیست.


‌۳۳۶ هزار یورو صرف واردات گوشی


شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین، 336 هزار یورو واردات یکی از گوشی‌های برند در کشور را داشته‌ و حتی در داخل بازار این گوشی‌ها را با ارز دولتی به فروش نرسانده است؛ بلکه این گوشی‌ها با قیمت ارز آزاد فروش رفته است.

بر اساس این گزارش، معاون سابق سازمان تأمین اجتماعی که در شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی نیز سمت داشته است، بازداشت شده و این پرونده مجدد ازسوی قوه قضائیه محل بررسی قرار گرفته است.

یک منبع آگاه می‌گوید: ‌شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و هیئت ‌مدیره و مدیرعامل آن را این سازمان تعیین می‌کند؛ البته در بر‌‌هه‌ای زیر نظر شستا آمد و در‌حال‌حاضر نیز زیر نظر شستاست، ولی مدیریت آن با شستا نیست و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین بارها اعلام کرده این شرکت زیر نظر خود تأمین اجتماعی باشد؛ چرا که سهامدار اصلی آن نیز این سازمان است.‌

این منبع آگاه درباره دستگیری معاون سابق تأمین اجتماعی نیز بیان می‌كند:‌ با توجه به نوسانات ارزی، این شرکت ارز دولتی برای ورود تجهیزات پزشکی دریافت کرده بود، ولی متأسفانه اقدام به واردات گوشی تلفن کرده است. در‌حال‌حاضر هم شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین زیر نظر هلدینگ دارویی تیپیکوی شستا قرار دارد و کمتر از یک ماه است که این شرکت به زیرمجموعه هلدینگ ما رفته است.تلاش خبرنگار «شرق» برای برقراری ارتباط با روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی برای كسب اطلاع از صحت و سقم مطالب منتشرشده در رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس، بدون نتیجه باقی می‌ماند.

بر اساس اطلاعاتی كه در رسانه‌ها منتشر شده است، فردی که بر خلاف قانون دو پست دارد، ارز تجهیزات پزشكی را صرف خرید موبایل و فروش آن در بازار آزاد كرده است. اما چرا چنین مسائلی در ایران شكل می‌گیرد؟ حسین راغفر، كارشناس اقتصادی، در این‌باره بیان می‌كند: این امكان‌پذیر نیست كه ارز را فقط به یك نفر بدهند سیستمی كه خودش دچار این مشكل است، ارز را به یك نفر نمی‌دهد. این مسئله مربوط به یك سیستم است كه داخل آنجا بوده و می‌توانست از این ظرفیت، برای مسائل خودش استفاده كند.

او ادامه می‌دهد: مطمئن باشید فرد متخلف تنها نیست. این مسائل معمولا در یك شبكه رخ می‌دهد. مسئله اینكه ارز جای دیگری صرف شود، فقط به این مورد ختم نمی‌شود. طبق نظر سازمان غذا و دارو و شركت‌های واردكننده دارو موارد متعدد مشابهی در این‌ رابطه وجود دارد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : روزنامه شرق