صادرات تخم مرغ آغاز شد
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه درحال حاضر مرغداران تخم مرغ را به زیان می‌فروشند، از آغاز صادرات تخم مرغ تا پایان زیان مرغداران خبر داد.

خرید تخم‌مرغ به زیر قیمت مصوب


صدرا علی اکبرخانی با بیان اینکه با اشاره به آخرین قیمت مصوب تخم مرغ، اظهار کرد: تقریبا در نیمه بهمن ماه سال گذشته بود که ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب 14 هزار تومان را برای خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار با در نظر گرفتن 12 درصد سود تولید کننده ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: کمتر از دو ماه بعد قیمت خرید تخم مرغ از مرغدار وارد سیر نزولی شد به نحوی که اکنون قیمت خرید آن کمتر از هزینه تمام شده تولید است و مرغداران در حال زیان هستند.

به گفته علی اکبرخانی هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار درب مرغداری 10 تا 10 هزار و 500 تومان خریداری می‌شود که 4 تا 3 هزار و 500 تومان کمتر از نرخ مصوب است.

وی یادآور شد: سقوط قیمت خرید تخم مرغ به زیر نرخ مصوب در حالی است که از پایان سال 99 شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی و رشد چشمگیر قیمت جوجه یکروزه بوده‌ایم.

علی اکبرخانی در پاسخ به این پرسش که اما گزارشات جهادکشاورزی حاکی از توزیع کافی نهاده‌های دولتی است، گفت: شرایط در مقایسه به گذشته بهتر شده است، اما همچنان مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

وی از جمله این مشکلات را کسری بار برای مرغدارن خرد عنوان کرد.

علی اکبر خانی در اینباره توضیح داد: مرغداران وارد سامانه شده و ثبت سفارش را در حجم کامیون‌های 20 تنی انجام می‌دهند، اما هیچگاه دقیقا به همین میزان نهاده دریافت نمی‌کنند چراکه هر کامیون دست کم 2 تن کسری بار دارد.

وی افزود: هر چند واردکنندگان مبلغ کسری بار را به مرغداران باز می‌گردانند، اما مرغدار مجبور است کسری را از بازار آزاد تامین کند.

علی اکبرخانی راهکار مناسب برای این مشکل مرغداران خرد را واگذاری خرید به اتحادیه دانست و اظهار کرد: در هنگام ثبت سفارش خرید در سامانه بازارگاه گزینه‌ی وجود دارد که مرغدار می‌تواند اجازه خرید از طریق اتحادیه را انتخاب کند.

وی معقتد است؛ انتخاب این گزینه توسط مرغداران خرد موجب می‌شود خریدها تجمیع و در حجم بالایی انجام شود به این ترتیب علاوه بر اینکه کسری بار به حداقل می‌رسد، در هزینه حمل صرفه‌جویی می‌شود و مهمتر اینکه مرغداران خرد سخنگوی خواهند داشت تا با واردکنندگان گفتگو کرده و مطالبه‌گر حق آن‌ها باشند.

علی اکبر خانی همچنین از به نتیجه رسیدن پیگیری این اتحادیه برای مجوز صادرات تخم‌مرغ با هدف جلوگیری از زیان مرغداران را خبر داد.

وی گفت: با توجه به افت قیمت تخم مرغ به زیر قیمت مصوب با مذاکراتی که انجام داده‌ایم مقرر شد؛ صادرات تخم مرغ با هدف به تعادل رسیدن بازار و پایان زیان مرغداران انجام شود.

علی اکبرخانی با تاکید بر اینکه صادرات فقط تا زمان به تعادل رسیدن قیمت برای مرغدار ادامه می‌یابد، افزود: هر زمان قیمت خرید تخم مرغ از مرغدار به قیمت مصوب 14 هزار تومان برسد صادرات را متوقف خواهیم کرد و مردم نباید نگران برهم خوردن بازار با آغاز صادرات باشند.

وی پیش بینی کرد: با ادامه صادرات قیمت خرید تخم مرغ از مرغدار به زودی متعادل و شرایط پیش آمده مدیریت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تخم مرغ 4 تا 3 هزار و 500 تومان از مرغداران خریداری می‌شود، اما گاها با قیمت بالاتر از قیمت مصوب به دست مصرف کننده می‌رسد.

علی اکبرخانی خطاب به توزیع کنندگان از آن‌ها خواست با توجه به کاهش قیمت خرید تخم مرغ از مرغدار به سود منطقی قانع باشند و در شرایط سخت اقتصادی تخم مرغ را با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسانند.

وی تاکید کرد: منصفانه نیست در حالی که تخم مرغ را ارزان‌تر از قیمت مصوب از تولیدکننده می‌خرند آن را به بهانه قیمت مصوب با حاشیه سود بالا عرضه کنند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.news