هند در ازای پول نفت، به ایران برنج می‌ دهد!
دبیر انجمن برنج کشور خاطر نشان کرد: به‌ دلیل اعمال تحریم‌ها ما در ازای نفتی که به هندوستان می‌دهیم چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم

نفت می‌دهیم، برنج «بی کیفیت» هندی می‌گیریم

جمیل علیزاده شایق درباره دلایل گرانی اخیر برنج ایرانی، گفت:

* قیمت تمام اقلام اساسی سفره خانوارها افزایش یافته است. دولت در ۳ سال اخیر نتوانست مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده در کشور را حل کند به‌ همین دلیل تحریم‌ها و آمریکا را مقصر اصلی مسائل پیش‌آمده جلوه داد.

* طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی برنج از سال ۴۲ آغاز و تا دهه ۸۰ از سوی وزارت کشاورزی دنبال شد؛ مطابق با این طرح به‌شدت با تغییر کاربری شالیزارهای برنج مخالفت می‌شد.

* اعطای ارز دولتی برای واردات ماشین‌آلات کشت و برداشت برنج متوقف شد. واردات ماشین‌آلات کشاورزی با ارز نیمایی نیز توجیه اقتصادی ندارد چراکه قیمت نهایی آن آنقدر بالا می‌رود که کمتر کشاورزی توان خرید آن را دارد.

* متاسفانه از تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات کشاورزی حمایت نشد و همه این عوامل دست به دست هم دادند که بحث مکانیزه کردن شالیزارهای برنج متوقف و فراموش شود.

*  آیا برنج خارجی که وارد کشور می‌شود برنج درجه یک اروگوئه است؟ آیا برنج باسماتی پاکستان را وارد می‌کنیم؟

* به‌دلیل اعمال تحریم‌ها ما در ازای نفتی که به هندوستان می‌دهیم چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم و از آنجایی‌که ما تنها از هندوستان می‌توانیم برنج وارد کنیم این کشور محصولات بی‌کیفیت خود را برای می‌فرستد. در حالی‌که برنج هندی تا ۳ سال پیش کیفیت قابل قبولی داشت.

* سازمان‌های نظارتی نسبت به این مسائل بی‌تفاوت شده‌اند از این‌رو شاهد گرانی قیمت برنج خارجی هم هستیم. این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت برنج در مازندران و گیلان غیرقابل باور نشده است و با بقیه اقلام هماهنگی دارد. اما وقتی برنج از شمال به دیگر شهرهای ایران از جمله تهران می‌آید هزاران ناخالصی روی آن انجام می‌شود و درنهایت مردم باید با قیمت گزاف برنج ناخالص را خریداری کنند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir