میزان افزایش حقوق ها و قیمت دلار در بودجه 1402
​بر اساس پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت در سال بعد حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز ، قیمت نفت ۷۰ دلار و قیمت دلار هم مبنای نرخ سامانه معاملات الکترونیک یا (ای تی اس) پبشنهاد شد.

صادرات نفت، ۱.۲ میلیون بشکه


 مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته با اشاره به اینکه، بودجه ۱۴۰۲ را طبق روال قبل شروع کرده، در هفته جاری تمام تبصره‌هایش را تکمیل و تحویل دولت می‌دهیم،‌گفت: با این حال تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان برنامه هفتم توسعه را آماده کنیم. معاون رئیس جمهور  همچنین خبر داد که قیمت حامل‌های انرژی نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش نمی‌یابد.

بر اساس اعلام مسئولان بودجه سال 1402، احتمالا زودتر از موعد نیمه آذر ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

از ارقام پیشنهادی در لایحه بودجه 1402 نشان می‌دهد، بر اساس جمع بندی سازمان برنامه و بودجه میزان صادرات نفت خام و میعانات در لایحه بودجه سال بعد  حدود 1.2 میلیون بشکه  در روز  تعیین شده است.

همچنین قیمت هر بشکه نفت ایران  70 دلار در لایحه بودجه 1402 پیشنهاد شده و نرخ محاسباتی ارز حاصل از صادرات نفت در بودجه  نیز بر مبنای نرخ سامانه معاملات الکترونیک یا (ای تی اس) خواهد بود.

از طرف دیگر میزان بودجه عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) لحاظ شده در پیش نویس لایحه بودجه 1402 حدود 280 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

یکی از مهمترین بخشهای لایحه بودجه سال آینده مربوط به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که بر اساس کسب اطلاع خبرنگار تسنیم، سازمان برنامه و بودجه در  آخرین جمع بندی خود پیشنهاد افزایش متوسط 20 درصدی حقوق را به دولت ارائه کرده است.

لازم به ذکر است که این ارقام پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه است که احتمال تغییر برخی از این ارقام در بررسی های هیات دولت وجود دارد.

گفتنی است، در لایحه بودجه 1401 نرخ محاسباتی و تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت نیز بر مبنای نرخ ای تی اس(نرخ حاشیه بازار و حدود 26 هزار تومان) بود، بر این اساس نرخ 4200 تومانی بر اساس قانون بودجه از محاسبات مربوط به تسعیر ارزهای صادرات نفت خارج شده است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com