آژانس همکاری مشترک در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد: هنوز نمی توان به یقین اعلام کرد که علایم دریافت شده توسط یک کشتی گشتی چینی در اقیانوس هند با هواپیمای مالزیایی مرتبط باشد.
جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی فردا - دوشنبه - خاموش می شود و جستجوگران بین المللی تلاش های خود را برای یافتن آخرین نشانه یافت شده توسط یک کشتی چینی در آب های اقیانوس هند که گفته می شود ممکن است متعلق به جعبه سیاه این هواپیما باشد، افزایش داده اند.

کشتی گشتی چینی «های شون 01» روز شنبه علایمی را در آب های جنوب اقیانوس هند دریافت کرده است که احتمال می رود از جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده مالزی ارسال شده باشد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از شهر «پرت» در استرالیا، آژانس همکاری مشترک که مسوول هماهنگی عملیات جستجوی هواپیمای ناپدید شده مالزیایی است، اعلام کرد: اکنون 10 فروند هواپیمای نظامی، دو فروند جت غیرنظامی و 13 فروند کشتی به دنبال یافتن نشانی از هواپیمای ام اچ 370 مالزی هستند.

عملیات جستجو در منطقه ای به وسعت حدود 216 هزار کیلومتر مربع است که حدود دو هزار کیلومتری شمال غرب شهر پرت در استرالیا است.

آژانس همکاری مشترک در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد: هنوز نمی توان به یقین اعلام کرد که علایم دریافت شده توسط یک کشتی گشتی چینی در اقیانوس هند با هواپیمای مالزیایی مرتبط باشد.

جعبه سیاه یا ضبط کننده اطلاعات پرواز ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می رود و تا 30 روز پس از سقوط هواپیما به ارسال علایم جهت شناسایی آن ادامه می دهد. در بعضی از موارد جعبه سیاه شامل ضبط کننده صدای خلبان نیز است.

با بروز هر سانحه ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می شود. پاسخ به این سوالات به کمک اطلاعاتی که در جعبه سیاه ذخیره می شود، انجام می گیرد.

پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی با 239 سرنشین، بامداد 17 اسفند از باند فرودگاه بین المللی کوالالامپور به سمت پکن برخاست، اما ساعتی بعد از صفحه رادارها ناپدید شد و پس از گذشت 29 روز از ناپدید شدن بویینگ 777، جستجوها برای یافتن آن بی نتیجه بوده است.

سیگنال های دریافت شده توسط این کشتی چینی فرکانس 37 و نیم کیلوهرتز در ثانیه داشته است و این فرکانسی است که تجهیزات ثبت اطلاعات پرواز روی آن سیگنا ل ها را ارسال می کنند.

سیستم جعبه سیاه به رغم نامش رنگ نارنجی روشنی دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه به خصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است.

جعبه سیاه هواپیما علاوه بر این، به یک راهنمای یابنده زیرآبی مجهز است که در صورت سقوط هواپیما در آب، امواج مادون صوتی منتشر می کند که توسط گوش انسان شنیده نمی شود، ولی به سرعت توسط سنسورها و تجهیزات اکوستیکی موجود تشخیص داده می شود.

سنسور موجود درون این بخش به محض تماس با آب، فعال می شود. فرکانس پالس های فرستاده شده توسط راهنمای یابنده زیرآبی برابر 37 و نیم کیلوهرتز است و از عمق 20 هزار پایی دریا توان رسیدن به سطح آب را دارد.

زمانی که راهنمای یابنده زیرآبی فعال می شود، در هر ثانیه یک بار به صدا در می آید و این عمل را تا 30 روز انجام می دهد. مدت زمان 30 روز پرواز ام.اچ 370 فردا - دوشنبه - پایان می یابد.





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
افزایش کرایه‌ تاکسی و اتوبوس از اردیبهشت
از الکل گندم و خرما بترسید!
روانچی: فعالیت سانتریفوژها متوقف نخواهد شد
تماس یکی از سربازان ربوده شده با خانواده‌اش
مشایی هم رخ نشان داد