به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر علیرضا جزینی قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر در مراسم امضای این تفاهم‌نامه كه در سازمان مركزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد؛ گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر استراتژی متوازنی دارد كه دارای پنج راهبرد اساسی مقابله، پیشگیری، درمان، صیانت و توانمندسازی می‌باشد، پیشگیری از اعتیاد نیز مهمترین راهبرد این استراتژی است كه امسال در اولویت...

وی افزود: سال گذشته هم با برخی دانشگاه‌ها همچون تربیت مدرس و دانشكده خبر تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد كه تا از ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و تشكل‌های دانشجویی مرازك علمی در جهت برنامه‌های پیشگیرانه استفاده شود.

جزینی به آمار اعتیاد در بین دانش‌آموزان اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه یک درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر هستند و چهار دهم درصد آنها شیشه مصرف می‌کنند، آموزش و پروش در حوزه پیشگیری از اعتیاد نقش اساسی دارد.

وی افزود: براساس آخرین آمار انجام‌شده، ۲.۶ درصد دانشجویان به مواد مخدر اعتیاد دارند كه ۶۷ درصد این دانشجویان معتاد، اعلام كرده‌اند مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه كرده‌اند.

جزینی تصریح كرد: معلمان سفیران فرهنگی جامعه هستند، می‌توانند آگاه شوند و آگاهی بدهند، مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه دهند، اینها اقدامات بزرگی در جهت پیشگیری از اعتیاد است و ما معتقدیم هر اقدامی كه بتواند در پیشگیری از اعتیاد در جامعه تاثیرگذار باشد، باید دنبال كرد.

همچنین محمود مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان در این مراسم گفت: مواد مخدر یكی از آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز است و معلمان به عنوان الگوی رفتاری می‌توانند نقش مهمی را در نسل جدید داشته باشند.

وی ادامه داد: آمارهای حوزه آسیب‌های اجتماعی نگران‌كننده است و ما به عنوان نهاد متولی تعلیم و تربیت سهم مهمی را در پیشگیری از اعتیاد داریم كه امیدواریم بتوانیم این نقش را به خوبی ایفا كنیم.

هدف كلی این تفاهم‌نامه كمك به تحقق اهداف دانشگاه فرهنگیان و در راستای توسعه همكاری‌های دو جانبه، ارتقاء مشاركت برای تحقق سیاست اجتماعی كردن امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از طریق اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی، گسترش روحیه نشاط، شادابی و امیدواری، اعتماد اجتماعی، جلب مشاركت‌های مردمی و درمان اعتیاد و كاهش آسیب‌های ناشی از آن و مشاركت در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی و براساس سیاست‌های كلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در امر مبارزه با مواد مخدر است مبارزه و سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد است.

همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود علمی، تحقیقاتی و تشكل‌های دانشجویی برای اجرای برنامه‌‌های ستاد در عرصه‌های پیشگیری، اطلاع‌رسانی، درمان اعتیاد، تونمندسازی و كاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در بین دانشجویان، تولید و چاپ منابع علمی و آموزشی برای كلیه گروه‌های هدف تحت پوشش با تهیه و تولید بسته‌های آموزشی مختص دانشجویان، ‌خانواده‌ها، كاركنان و اعضای هیات علمی، همكاری و تبادل اطلاعات در طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب به منظور ارتقا سطح آگاهی دانجویان،‌والدین با هفد حساس‌سازی و فعال‌سازی فضای دانشگاه و دانشگهیان و جلب مشاكرت آنان در امر پیشگیری از اعتیاد، انجام پروژه‌های پژوهشی و آموزشی در عرصه‌های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر، اختصاص دو واحد درسی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه، هدایت و حمایت از پایان‌امه‌های تحصیلی بویژه در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری از اهم تعهدات دو سازمان در این تفاهم‌نامه است .