حکم حبس برای سرقت 8 نارنج در ساری!
محکومیت فردی به جرم سرقت تعدادی نارنج به یک سال حبس، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه تلگرام پیدا کرد. این حکم در یکی از دادگاه‌های ساری صادر شده بود.

تنبیه دزد محلی با حکم حبس

محکومیت فردی به جرم سرقت تعدادی نارنج به یک سال حبس، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه تلگرام پیدا کرد. این حکم در یکی از دادگاه‌های ساری صادر شده بود.با انتشار تصویری از حکم این پرونده در شبکه‌های مجازی و بازتاب آن در روزهای گذشته، روزنامه «ایران» تحقیقاتی در زمینه واقعیت داشتن این رأی انجام داد و گفته شد یکی از دلایل صدور چنین رأیی ناراضی بودن اهالی روستا و هم‌محلی‌های این دزد سرکش بوده و جنبه تنبیهی داشته است.

در تابستان سال جاری با طرح شکایتی در دادگستری ساری مردی به نام شعبانعلی خواستار مجازات یک دزد شد.

این مرد وقتی در برابر مقام قضایی ایستاد، گفت: مردی به نام محمدعلی که از شرورهای منطقه است 8 نارنج از من دزدیده و می‌خواهم دستگیر و مجازات شود.

با ادعاهای این مرد و با دستور قضایی، تیمی از ماموران پلیس ساری وارد عمل شد و پس از تحقیقات میدانی و محلی و پی بردن به اینکه «محمدعلی» با رفتارهای شرورانه‌اش همه را عاصی کرده است وی را به دام انداخت.

در شاخه دیگری مشخص شد که محمدعلی که مردی بازنشسته است، سه بار سابقه زندان داشته است و در آخرین اقدام با بی‌اعتنایی به اعتراض‌های شعبانعلی 8 عدد نارنج از وی سرقت کرده است.

دزد نارنج‌ها در بازجویی‌ها پذیرفت که 8 عدد نارنج را بدون اجازه صاحبش سرقت کرده است و همین کافی بود تا قاضی باقرزاده رئیس شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساری وارد عمل شود و وی را محاکمه کند.

پس از دفاعیات دزد نارنج‌ها در جلسه محاکمه و رضایت‌ندادن صاحب نارنج‌های سرقتی، قاضی دادگاه طبق مواد 656 و 667 از قانون تعزیرات 1375 و درجه 5 از ماده 19 از قانون تعزیرات 1375، محمدعلی را به تحمل یک‌ سال زندان و 20 ضربه شلاق تعزیری و بازگرداندن 8 نارنج به مالباخته محکوم کرد.

توضیحات روابط عمومی دادگستری مازندران

در این ارتباط ساداتی مدیر روابط عمومی دادگستری مازندران در این‌باره گفت: وقتی متهمی بازداشت شده و روند رسیدگی به پرونده او در دادگستری آغاز می‌شود قاضی پیش از هر کاری ابتدا از واحد تشخیص هویت و سازمان زندان‌ها استعلام می‌گیرد تا ببیند این متهم در گذشته دارای سوابق جزایی بوده یا برای نخستین بار است که بازداشت می‌شود.

وی افزود: بر اساس حکم صادره از سوی قاضی پرونده، متهم در گذشته دارای سوابق کیفری بوده و به اصطلاح آدم سابقه‌داری محسوب می‌شد و از سوی دیگر شاکی پرونده نیز با مراجعه به دادسرا اعلام کرده است که از دست مزاحمت‌های این مرد، خود و همسایه‌ها به تنگ آمده‌اند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند. قاضی پرونده نیز با توجه به همه اتفاقات موجود در پرونده و شکایت صورت گرفته اقدام کرده و چنین حکمی صادر کرده است.

 

منبع: ایسنا/ روزنامه ایران