گستردگی آتش میقان به 10 هکتار رسیده است
رئیس سازمان آتش نشانی اراک گفت: بخشی از تالاب میقان اراک از دقایق اولیه بامداد به دلایل نامعلومی دچار آتش‌سوزی شده و گستردگی آتش تاکنون به 10 هکتار رسیده است و...

اخبار جدید از آتش سوزی در تالاب میقان - اراک

به نقل از آتش نشانی اراک، مسعود آقازیارتی در خصوص این حادثه گفت: طی تماس شهروندان با سامانه 125 و اعلام مشاهده آتش سوزی و دود غلیظ در منطقه تالاب میقان، بلافاصله آتش نشانان ایستگاه 120،100 و 220 با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی اراک، در ساعت 37 دقیقه بامداد امروز به تالاب میقان اراک اعزام شدند .
 
وی افزود: منطقه آتش سوزی در حد فاصل فرودگاه اراک و شرکت املاح معدنی است که به طور کامل حالت باتلاقی دارد و با وجود اینکه دسترسی به آتش سوزی ممکن نیست اما نیروهای عملیاتی و آتش نشانان در حد امکان از گسترش آتش جلوگیری کرده اند.
 
آقازیارتی در ادامه تصریح کرد: با پیگیری های مدیرکل بحران استانداری مرکزی، رایزنی با شهرداری اراک برای تامین ماشین آلات سنگین به منظور بسترسازی برای دستیابی نیروی انسانی برای عملیات اطفای حریق در دست بررسی است و مکاتبه برای تقاضای اطفای حریق هوایی نیز به منابع طبیعی انجام شده است .
 
گفتنی است، استاندار مرکزی دقایقی پیش در محل آتش سوزی حضور یافته و از نزدیک روند عملیات خاموش سازی آتش این تالاب را پیگیری می کند .
 
دلایل این آتش‌سوزی از سوی کارشناسان در دست بررسی است اما به نظر می رسد عوامل انسانی و بی احتیاطی عامل آن باشد .
 

تالاب کویری میقان اراک با پیشینه 2 هزار ساله، از مجموعه های کم نظیر زیستگاهی در کشور و خاورمیانه است که به عنوان یکی از زیستگاه های بین المللی پرندگان مهاجر و گنجینه ای ارزشمند از سرمایه های طبیعی و تنوع زیستی مطرح است .


حریق تالاب کنترل شد/50 هکتار از اراضی میقان سوخت

 

فرماندار اراک گفت: خوشبختانه لحاظاتی پیش تلاش های انجام شده جهت اطفای حریق تیجه داد و آتش کنترل و خاموش شد.

 

دکتر بختیاری با بیان اینکه به همراه استاندار و بقیه مسئولان در منطقه حضور داریم افزود: خوشبختانه لحظاتی پیش بالاخره حریق تالاب کنترل شد.

 

وی گفت: هواپیمای آب پاش که از تهران درخواست شده بود بکار گرفته شد و نیروهای آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران استان و شهرستان تمامی نیروها و تجهیزات خود را بکار گرفتند تا اظفای حریق انجام شود.

 

وی اظهار کرد: خوشبختانه قره داغ های کشت شده توسط منابع طبیعی و پرندگان در این حادثه آسیبی ندیدند و آنچه سوخت گیاهان خشک شده و نیزارها بودند.

 

وی سطح دچار حریق شده در منطقه را حدود 50 هکتار عنوان کرد و گفت: ویژگی باتلاقی منطقه باعث ایجاد مشکل در اطفای حریق شده بود و امکان خاموش کردن و نزدیک شدن به منطقه را به ماموران آتش نشانی نمی داد و بیل های مکانیکی در باتلاق گیر می کردند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir