دلیل مرگ زن 44 ساله در بیمارستانی در ساری
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درباره جزئیات فوت خانم ۴۴ ساله‌ای در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری توضیحاتی ارائه داد.

جزئیات فوت زن ۴۴ ساله در یکی از بیمارستان‌های ساری

عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران جزئیات فوت خانم ۴۴ ساله ای بدنبال عمل جراحی ستون فقرات در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری را تشریح کرد و گفت: با دستورمقام قضایی پرونده‌ای در پزشکی قانونی استان تشکیل و اقدامات تشخیصی لازم انجام شد.

وی گفت: بیمار در تاریخ ۲۹/۱/۹۷ تحت عمل جراحی قرار گرفت و در حین عمل جراحی نیاز به ترزیق خون شد که بعد از ترزیق خون علائم ناسازگاری گروه خونی بروز کرد و بلافاصله نمونه خون جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال و مشخص شد که گروه خونی بیمار o+ بوده و نمونه خون ترزیق شده A+ مثبت بوده است.

لذا ناسازگاری گروه خونی اتفاق افتاده است که منجر به خونریزی و Dic در بیمارشد و علی رغم درمان‌های انجام شده بیمار فوت نمود که این موضوع در پزشکی قانونی استان تحت بررسی قرار دارد و نتیجه بعد از کارشناسی اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: خطای ناسازگاری گروه‌های خونی ABo عوارض مرگباری داشته و امکان ایجاد آن در تمام دنیا وجود دارد. ولی آنچه مهم است توجه به اهمیت ترزیق خون و فرآورده‌های آن و استقرار سیستم هموویژولانس برای مدیریت و پایش سلامت خون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران درادامه بیان کرد: عدم رعایت استاندارد‌های انتقال خون توسط پرستاران خطای ترزیق ناشی از تشابه اسمی، عدم بررسی و چک دقیق اطلاعات کیسه خون با مشخصات هویتی و بالینی بیمار از جمله خطای‌های ممکن در انتقال خون است که نیازمند برنامه ریزی مدون و ساختاری در پروسه ترزیق خون است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: yjc.ir