۴۵ هزار مصدوم در حوادث ۵ روز پایانی سال
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به آغاز طرح سلامت نوروزی، گفت: از ۲۵ تا ۲۹ اسفند سال گذشته، ۹۷۴۹ مأموریت ترافیکی و ۴۰۳۱۷ مأموریت غیرترافیکی توسط اورژانس انجام شده است

۴۵ هزار مصدوم در حوادث ۵ روز پایانی سال

پیرحسین کولیوند، اظهار داشت: از مجموع ۴۵۲۹۷ مصدوم حوادث ترافیکی غیرترافیکی در ۵ روز پایانی سال گذشته، ۲۳۹۴۰ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۲۰۵۶۰ نفر نیز به صورت سرپایی در محل درمان شدند که اعزام ۳۹ نفر از مصدومین با اورژانس هوایی انجام شده است. بیشترین مأموریت‌های ترافیکی مربوط به استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی و بیشترین تعداد مصدومان اعزامی نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

وی به ارائه خدمات ۶۰۰ ایستگاه سلامت نوروزی اورژانس در کشور اشاره کرد و افزود: در ۵ روز پایانی سال گذشته در مجموع ۴۱۷۸ مراجعه به این پایگاه‌ها شده که ۱۱۴ نفر به دلیل حوادث ترافیکی و ۴۰۶۴ نفر به دلیل حوادث غیرترافیکی به این پایگاه‌ها مراجعه کرده‌اند که ۳۸۵۵ نفر به صورت سرپایی درمان و ۳۲۳ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور بیشترین علل مراجعه مردم و مسافران به ایستگاه‌های سلامت نوروزی اورژانس تا کنون بیماری‌های قلبی، تنفسی، حوادث ترافیکی و تروماهای غیرترافیکی بوده است.

کولیوند تصریح کرد: به این دلیل که بیشترین حوادث در فاصله ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها رخ می‌دهد، ایستگاه‌های سلامت نوروزی در این فواصل و همچنین نقاط حادثه خیز کشور مستقر شده‌اند که منجر به کاهش بار مراجعات بیمارستان‌ها، کاهش ترافیک سفر، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش زمان تلف شده سفر برای مسافران و افزایش رضایتمندی از خدمات حوزه سلامت شده است.

وی در خصوص خدمات اورژانس بیمارستانی در طرح ملی سلامت نوروزی ۹۸، افزود: ۶۳۴۸۹۲ مراجعه به اورژانس‌های بیمارستانی در طول ۵ روز اول اجرای این طرح انجام شده که ۱۱۶۲۳۶ نفر بستری شده‌اند و برای بیماران و مصدومان ۱۱۴۱۱ عمل جراحی اورژانسی انجام شده است.

کولیوند با اشاره به ارائه خدمات اورژانس به کاروان‌های راهیان نور در مناطق غرب و جنوب کشور، گفت: در ۵ روز پایانی سال ۹۷ در مجموع به ۱۰۶۴ مسافر راهیان نور که شامل ۷۱۱ مرد و ۳۵۳ زن بوده، خدمات فوریت‌های پزشکی انجام شده و ۳۲ نفر از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در طول مدت یاد شده در کشور ۸۸ مورد مأموریت کد ۷۲۴( ارائه خدمات سریع و ویژه به موارد سکته‌های مغزی) و ۱۳۷ مورد مأموریت کد ۲۴۷( ارائه خدمات سریع و ویژه به موارد سکته‌های قلبی) توسط اورژانس انجام شده است که خدمت بسیار ارزنده‌ای است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به انجام ۳۲ مأموریت توسط اورژانس هوایی در ۵ روز پایانی سال ۹۷، گفت: اورژانس هوایی در این مدت به ۲۴ مصدوم حوادث غیرترافیکی و ۱۵ مصدوم حوادث ترافیکی خدمات ارائه کرده و بیشترین مصدومان اعزامی مربوط به استان‌های سمنان و کهگیلویه و بویراحمد با ۴ مصدوم بوده است.

کولیوند با بیان اینکه استفاده از موتورلانس های اورژانس، باعث افزایش سرعت رسیدگی به مصدومان شده است، گفت: از ۲۵ تا ۲۹ اسفند ۹۷ در کشور ۲۵۷۴ مأموریت توسط موتورلانس های اورژانس انجام شده که منجر به رسیدگی به وضعیت ۲۳۷۴ مصدوم، درمان در محل ۲۳۲۳ مصدوم و ارجاع به آمبولانس ۵۱ مصدوم شده است بنابراین با بکارگیری این موتورلانس ها، ضمن افزایش سرعت خدمت رسانی، استفاده از آمبولانس نیز در موارد غیرضروری کاهش یافته است.

وی در پایان یادآور شد: همچنین در این مدت، ۹ مورد مأموریت توسط اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس انجام شده که به ۱۱۷ مصدوم خدمات ارائه و ۶۰ نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده و ۵۷ نفر نیز به صورت سرپایی در محل درمان شده‌اند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com