احتمال سونامی در دریای خزر وجود دارد
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بررسی‌های صورت گرفته در دریای خزر و خشکی اطراف آن نشان می‌دهد احتمال وقوع سونامی در این پهنه آبی وجود دارد

احتمال وقوع سونامی در دریای خزر

علیرضا شهیدی روز سه شنبه در بیست وچهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی - آب‌شناسی دریای خزر افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر در آینده زلزله‌ای داخل خزر رخ دهد، احتمال وقوع سونامی وجود دارد اما اگر در داخل خشکی رخ دهد ممکن است امواجی به وجود آورد که باعث شود ساحل کم عرض خزر شامل شهرها، تاسیسات و بنادر تحت تاثیر این امواج قرار گیرد و خساراتی وارد شود.

وی به مخاطرات دریای خزر اشاره کرد و گفت: با توجه به زلزله خیز بودن منطقه، احتمال وقوع سونامی در خزر وجود دارد.

شهیدی اضافه کرد: دریای خزر به علت داشتن منابع غنی نفت و گاز بسیار ارزشمند است و همواره مورد توجه کشورهای حاشیه خود قرار دارد.

وی ادامه داد: ساحل ایران در حاشیه دریای خزر بسیار باریک و طولانی است و جمعیتی حدود ٥ میلیون نفر در این خط باریک زندگی می‌کنند، بنابراین ریسک خطر در زمان وقوع مخاطرات افزایش می‌یابد.

شهیدی اظهار داشت: با توجه به موقعیت زمین شناسی، ایران روی منطقه پر خطر قرار دارد. از نظر مخاطرات ایران رتبه سوم دنیا را دارد یعنی از ٤٣ مخاطره در دنیا با ٣٤ مخاطره در ایران دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: البته نمودارها در روند بررسی نشان می‌دهد که از سال ١٩٠٠ تا ٢٠١٠ به رغم اینکه تعداد رخدادهای مخاطرات افزایش یافته اما تعداد تلفات و میزان خسارات کاهش یافته است که این نشان می‌دهد می‌توان با شناخت مخاطرات خسارات را کاهش داد و باید به سمت ایمن شدن پیش رویم.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی تحت اثر فشارش قرار دارد یعنی این فشارش در زاگرس ٩ میلیمتر در سال، مرکزی ١٣ ، البرز و کاسپین ٦ میلیمتر در سال است که باعث وقوع زلزله می‌شود. البته تلفات در زاگرس کمتر است چون زمین آن بخش حالت پلاستیکی دارد اما تلفات در البرز به علت سخت بودن زمین بالاتر است.

وی افزود: خزر توسط دو دسته گسل فعال یکی در بخش البرز و دیگری در بخش " سیل آب شیرون " قرار دارد. بر این اساس در قسمت‌های شمالی کشور ریسک زلزله بسیار بالا است، در منطقه البرز هم گسل فعال وجود دارد، در گذشته شاهد وقوع زلزله‌های زیادی در این منطقه بودیم که یکی از آن سال ١٨٥٦ با عنوان زلزله کمس بود که در ناحیه سمنان، دامغان و شاهرود رخ داد و تمدنی را از بین برد و دیگری زلزله ری در جنوب تهران رخ داد.

شهیدی اضافه کرد: گسل استرا، شمال البرز و خزر سه گسل اطراف دریای خزر هستند که بررسی کردیم و نتایج نشان داد که با توجه به رخداد زلزله‌های متعدد در این بخش، با وقرع زلزله احتمال وقوع سونامی در دریای خزر وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع در حال آغاز طرح جامع مطالعات زمین شناسی دریای خزر هستیم که مباحثی در زمینه رسوب شناسی، آلایندگی، زیست محیطی و گردشگری در آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir