ابهام‌ زدایی از چگونگی فوت پرستار کرمانی
با توجه به شبهاتی که در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه‌ها در رابطه با مرگ پرستار بردسیری حین خدمات رسانی به بیماران مبتلا به آنفلوانزا منتشر شده بود ، خبرگزاری جمهوری اسلامی روز یکشنبه برای شفاف‌سازی این ابهامات با همسر پرستار فوت شده و رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان به گفت‌ و گو نشست

همه چیز در مورد فوت پرستار کرمانی

فاطمه شرفیان همسر پرستار فوت شده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روند بیماری همسر خود گفت: به همراه همسرم در عصر روز سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه سال جاری با سردرد شدید به بیمارستان شهرستان بردسیر مراجعه کردیم و پزشک احتمال ویروس سرماخوردگی را داد و آنتی‌بیوتیک تجویز کرد.

شرفیان ادامه داد: ۲روز بعد سردردهای وی به همراه تب‌لرز تشدید یافت و قبل از اینکه به شیفت کاری خود مراجعه کند؛ مجدد به بیمارستان بردسیر مراجعه کردیم و در اقدامات اولیه عکس از ریه و آزمایش گرفتند و بعد وی را به علت عفونت ریه بستری کردند.

وی افزود: در همان شب به علت تنگی نفس و کاهش اکسیژن خود به بیمارستان افضلی‌پور کرمان منتقل شدند و در اتاق ایزوله تنفس تحت مراقبت قرار گرفت و در ۱۷ آذرماه به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و بعد از موثر واقع نشدن اقدامات درمانی در ۲۴ آذرماه فوت کرد.

انتقال ویروس از بیمار به وی تشخیص ما نیست

همسر مرحوم فرهاد امیرپورسعید با اشاره به اینکه بیمارستان تشخیص دادند که انفلوانزا گرفته است گفت: ما نمی‌دانیم که این بیماری را چگونه و از کی گرفته بود اما ریه عفونت شدید داشت و ما نمی‌توانستیم در کنار بیمار بمانیم.

شرفیان با قدردانی و رضایت کامل از خدمات ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و کادر بیمارستان افضلی‌پور تصریح کرد: دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان با بخش‌ها برای اقدامات درمانی با بیمارستان هماهنگ کرده بود.

وی با اشاره به اینکه ابتلا کادر پزشکی به بیمارهای عفونی بیشتر است گفت: اینکه از فرد بیماری در هنگام کار به وی عفونت منتقل شده باشد؛ تشخیص ما نیست اما در خانواده و اطرافیان ما کسی مبتلا به این ویروس نبودند.

شرح حال فوت فرهاد امیرپورسعید پرستار پایگاه اورژانس جاده‌ای بردسیر _ سیرجان از زبان مدیر فوریت‌های پزشکی کرمان سید محمد صابری‌ مدیر مرکز فورتی های پزشکی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فوت فرهاد امیرپورسعید پرسنل عملیاتی پایگاه اورژانس جاده‌ای مسیر بردسیر _ سیرجان افزود: آن مرحوم در ۱۵ آذرماه سالجاری با علایم سرماخوردگی به بیمارستان بردسیر مراجعه می‌کند و بعد از اقدامات اولیه بستری می‌شود و بعد از ۲۴ساعت برای ادامه درمان به بیمارستان افضلی‌پور کرمان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان افضلی‌پور به علت عفونت شدید ریه حال وی وخیم‌تر می‌شود گفت: بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و متاسفانه در ۲۴ آذرماه فوت کرد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان تصریح کرد: کلیه اقدامات درمانی لازم برای همکارمان انجام شد و خانواده وی به طور کامل در جریان اقدامات درمانی قرار داشتند و از خدمات ارائه شده رضایت کامل دارند.

صابری‌ با اشاره به اینکه در برخی‌ رسانه‌ها آمده که وی بیماری انفلوانزا N1H1گرفته که احتمال این بیماری زیاد است اما قطعی نیست ادامه داد: علائم بالینی بیمار در این زمینه وجود داشته و همچنین در بخش سرویس متخصص عفونی بستری و درمان‌های لازم انجام شده است که متاسفانه موثر واقع نشد.

وی با اشاره به این مطلب که در برخی از رسانه‌ها منتشر شده که بسیاری از پرستاران بیمارستان‌ها دچار عفونت انفلوانزایی N1H1 شده‌اند گفت: این موضوع به این شدتی که در رسانه‌ها بیان شده؛ صحت ندارد و طبیعی است که کادر درمانی نسبت به جامعه عادی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها بیشتر هستند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان افزود: اینکه اتفاق خاصی رخ داده باشد و به میزان خارج از انتظار پرستاران مبتلا به آنفلوانزا N1H1 شده باشند و یا وضعیت نامناسب و غیرمنتظره‌ای را داشته باشند؛ وجود ندارد بلکه شرایط عادی و پرستاران و کادر بهداشت و درمان همانند سایر اقشار جامعه مشغول به ارائه خدمت هستند.

صابری با اشاره به اینکه ابتلای این اقشار به بیماری‌های عفونی بیشتر است گفت: اقدامات لازم و پیشگیرانه برای کادر درمانی انجام می‌شود و همه ساله واکسن انفلوانزا به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع دقیقی از استفاده مرحوم فرهاد امیرپورسعید از واکسن انفلوانزا نداریم گفت: واکسن به صورت رایگان در اختیار کادر درمانی بوده و هیچ محدودیتی برای تزریق وجود نداشته است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان افزود: وسایل و تجهیزات اولیه از قبیل ماسک برای ایمن شدن پرسنل درمانی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره مطالب منتشر شده از سازمان نظام پرستاری در رسانه‌ها در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد کمی موضوع را پررنگ کرده‌اند زیرا آنچنان ما ابتلا غیرمنتظره‌ای از جامعه پرستاری و کادر درمانی فوریت‌های پزشکی‌، اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی به بیماری‌های عفونی را نداشته‌ایم و همه ساله این بیماری در کشور وجود دارد اما در این میان ممکن است درصدی از همکاران ما مشکلاتشان جدی شوند و نیاز به بستری داشته باشند.

وی یادآورشد: اما در مجموع فوت مرحوم امیرپورسعید به طور ۱۰۰ درصدی در اثر ابتلا به انفلوانزا نبوده است و زمانی بیمار دچار عفونت ریه می‌شود؛ بسیاری از باکتریا و ویروس‌ها به عفونت اضافه می‌شوند و به دلیل مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای مقاومت و ایمنی بدن کاهش می‌یابد.

فرهاد امیرپورسعید پرستار پایگاه اورژانس جاده‌ای مسیر بردسیر _ سیرجان ازسال ٨٧، کارش را ‌به عنوان تکنیسین فوریت‌های پزشکی به صورت شرکتی و ازسال ٩٠ به صورت قراردادی شروع کرد و با ۱۱ سال فعالیت در سن ۴۲ سالگی در ۲۴ آذرماه سالجاری به دیدار معبود شتافت .

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir