آبگرمکن بدون دودکش، جانِ یک زوج را گرفت
آبگرمکن بودن دودکش و انتشار گاز مونوکسید کربن جان یک زوج را در شرق پایتخت گرفت.

انتشار گاز مونوکسید کربن جان زوج جوان را گرفت



سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز یکشنبه درباره جزئیات این حادثه مرگبار گفت: صبح امروز حادثه گاز گرفتگی یک منزل قدیمی ویلایی در حکیمیه، بلوار باباییان، خیابان پنجم به سامانه ۱۲۵ اعلام و بلافاصله ماموران یک ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

سید جلال ملکی افزود: با حضور آتش نشانان مشاهده شد در یک منزل قدیمی که به تولید تجهیزات خودرویی اختصاص داشت یک آقا ۲۷ ساله و خانم ۲۱ ساله که به گفته اهالی محل این دو فرد زن و شوهر بودند بی حال در گوشه ای از این منزل قرار داشتند.

وی ادامه داد: آتش نشانان وارد عملیات شدند و این دو فرد را از محل وقوع حادثه به بیرون منتقل کردند که به تایید عوامل اورژانس مشخص شد این ۲ نفر در محل حادثه فوت کرده اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: آتش نشانان با یک دستگاه آبگرمکن بدون دودکش که روشن نیز بود مواجه شدند که احتمال دارد بدلیل انتشار گاز مونوکسید کربن این زوج جوان جان باختند.

ملکی تصریح کرد: پیکر این ۲ فرد برای مشخص شدن علت دقیق فوت تحویل کارشناسان پزشکی قانون شد.

وی خاطرنشان کرد: به فصل سرد سال در حال نزدیک شدن هستیم و از شهروندان می خواهم که از ایمنی وسایل گرمایشی محل زندگی و کار خود آگاه باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران یادآور شد: وسایل گرمایشی غیر استاندار همچون آبگرمکن و بخاری گاز سوز بسیار خطرناک هستند و به هنگام روشن کردن حتما از سلامت این وسایل آگاه باشند و همچنین از دودکش های استاندارد استفاده کنند.

بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، سال گذشته ۱۳۶ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است.

از تعداد فوتی های در سال گذشته ۱۰۵ نفر مرد و ۳۱ نفر زن بوده اند که این آمار نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

گاز CO گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند.

وقتی CO وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم ها و پس از سپری شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن مونواکسید موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می کند.

در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می شود.

اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم ها در این حالت اغلب سیاهی می رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریع تر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.

کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماریهای قلبی - ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می شوند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir