دستگیری گروه چالش «مومو» در هرمزگان
سرپرست پلیس فتا هرمزگان از گزارشات شهروندی و شکایت پیرامون چالش وحشت در واتس آپ موسوم به «مومو» خبر داد و گفت: این‌گونه چالش‌ها با ایده گیری از چالش نهنگ آبی ادامه خواهد داشت

چالش وحشت در واتس آپ موسوم به «مومو»

احسان بهمنی اظهارداشت: با توجه به تماس‌های فراوان شهروندان با سامانه ۱۱۰ و همچنین گزارش‌های حضوری به پلیس فتا استان هرمزگان، اکانت هایی با شماره‌های خارجی و داخلی با فعال‌سازی چالشی شبیه نهنگ آبی تحت عنوان «مومو» اقدام به ارسال پیام اولیه با مضمون "بیا باهم بازی کنیم" به زبان انگلیسی و فارسی برای کاربران ارسال می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: پیام‌ها، تصاویر و کلیپ‌هایی ساختگی با ماهیت خشونت و خودزنی از سوی پروفایل با نمای عروسک اهریمنی معروف به «مومو» ارسال می‌شود به این شرح که اگر مخاطب رگ خود را نزند و چالش‌های آسیب تکمیل نشود، در این صورت مومو به آدرس و محل زندگی قربانی کاملاً آشناست و اقدام به حمله با چاقو و اسلحه سرد به اعضای خانواده او خواهد کرد.

سرگرد بهمنی بیان کرد: با بررسی‌های فنی مشخص شد که اکانت اصلی این چالش، یک ربات پاسخگوی اتوماتیک به زبان انگلیسی است و همچنین افرادی با بهره‌گیری از شماره‌های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه‌اندازی اکانت واتس آپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد می‌کنند و عده‌ای هم اقدام به نشر شایعات آلوده و کذب در شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا فردی با هویت معلوم به پلیس فتا مراجعه کرد و اعلام داشت دارنده اکانت واتساپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به نام مومو و ارواح خبیثه است، اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرده اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما ارائه و با تهدیدات مکرر پسرم را مجاب به ادامه بازی کرده که این امر موجب ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است.

این مقام انتظامی گفت: پس از اقدامات پلیسی و رد جویی‌های فنی، متهم مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی‌های قضایی، نامبرده به این پلیس احضار شد. متهم گفت در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتساپ، مطالبی پیرامون مومو از سوی مدیر گروه و دیگران ارائه شده بود. من هم به بهانه شوخی با پسرعمه (شاکی) به همراه چند تن از دوستانم با شماره سیم‌کارت ناآشنا یا شماره‌های موقت خارجی، اکانت های واتساپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است؛ بنابراین سرگروه و ۶ نفر از دوستان وی شناسایی و اقدامات قضایی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.

سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: نصب برنامه‌های مستقل ساخته‌شده برای این‌گونه چالش‌های روان‌پریش به‌غیراز آسیب‌های روانی باعث سرقت اطلاعات خصوصی کاربران می‌شود، پایه و اساس این چالش‌ها بر مبنای دروغ و حیله‌های روان‌شناختی است، بر همین اساس عدم نصب برنامه‌های مربوطه یا پاسخ‌دهی و بلاک این شماره‌ها در پیام‌رسان‌های خارجی بهترین واکنش از سوی مخاطبین است.