بازداشت آتش‌افروزِ جنگل‌های گرگان
آتشی که حوالی ساعت ۱۹ روز گذشته ( چهارشنبه) در منطقه «عباس دوک» در ارتفاعات جنگلی نوکنده در غرب گلستان رخ داده بود در نخستین ساعات بامداد امروز مهار و خاموش شد.

30 فقره آتش سوزی مهار شد


از حدود ساعت ۱۹ روز چهارشنبه بخشی از جنگل‌های منطقه عباس دوک در شهر نوکنده طعمه حریق شد که مسئولان مساحت منطقه آتش سوزی را در برآورد اولیه حدود ۵ هکتار اعلام کرده بودند.

پس از وقوع آتش سوزی، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، هلال احمر، گروه‌های کوهنوردی و غیره برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند اما صعب‌العبور بودن کار اعزام نیروها و اطفا را با مشکل مواجه کرد.

آن طور که محمد مهرگانفر، معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار بندرگز گفته حریق به صورت سطحی و در کف جنگل بود که به طور کامل مهار شده است.

به گفته وی نزدیک به ۱۵ هکتار از اراضی جنگلی منطقه عباس دوک طعمه حریق شد که خوشبختانه آسیب چندانی به درختان نرسید و تنها برگ‌های خشک کف جنگل از بین رفت.

نیروهای مردمی، داوطلبان هلال احمر و جمعی از کوهنوردان شهرستان بندرگز در حال آماده باش برای اعزام به منطقه هستند تا چنانچه آتش دوباره شعله‌ور شد، برای اطفاء اقدام کنند.

در روزهای اخیر با افزایش دمای هوا، کاهش رطوبت و وزش بادهای گرم در برخی مناطق، همانطور که هواشناسی استان هشدار داده بود با کوچک‌ترین جرقه احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مناطق جنگلی وجود دارد.

در همین باره عبدالرحیم لطفی، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم گفت: ساکنان حاشیه جنگل، گردشگران و کوهنوردان در این روزها از برافروختن آتش در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند و در صورت نیاز مبرم به روشن کردن آتش، به‌محض رفع نیاز، با ریختن آب یا خاک، آتش را کاملاً خاموش کرده و پس از اطمینان از اطفای کامل آن، محل را ترک کنند.

وی بیان داشت: در سه روز اخیر حدود ۳۰ فقره آتش سوزی در مناطق مختلف استان رخ داده که توسط نیروهای منابع طبیعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش مهار و اطفا شده است.

سرپرست منابع طبیعی استان همچنین از حضور مردم در تعطیلات پایان هفته در مناطق تفرجگاهی ابراز نگرانی کرد و گفت: جنگل‌ها با توجه به خزانی که رخ داده به شدت مستعد حریق هستند و مردم باید کمک کنند تا از بروز آتش سوزی در این عرصه‌ها جلوگیری کنیم.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه منابع طبیعی برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها بیان داشت: در هر منطقه‌ای که نیاز بود آتش‌بُر ایجاد شده و تمام تجهیزات و امکانات به همراه نیروهای حفاظتی ما به حالت آماده باش درآمده‌اند.

لطفی با بیان اینکه عمده حریق‌ها در عرصه‌های جنگلی استان در این فصل از سال عامل انسانی دارد، گفت: عمده حریق‌ها به علت سهل انگاری رخ می‌دهد و برخی دیگر نیز تعمدی است که در ارتباط با آتش سوزی جنگل‌های اطراف گرگان یک نفر دستگیر شده است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com