افزایش ۵۰درصدی حوادث فوتی در جاده‌ها
رییس پلیس راه راهور نیروی انتظامی گفت: در مجموع حوادث فوتی از آغاز امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد و متوفیان ناشی از این حوادث حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

مصدومیت بیش از ۲۱ هزار نفر در حوادث ترافیکی نوروز ۱۴۰۰


سرهنگ هادی امیدوار در سفر به خراسان جنوبی و نظارت بر اجرای طرح ترافیکی در جاده‌های استان از افزایش حدود ۸۵ درصدی تصادفات جرحی و تعداد مصدومان خبر داد و افزود: البته سفرها نیز در برخی مناطق کشور نسبت به چند روز گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: وضعیت نسبت به نوروز سال ۹۸ که شرایط عادی را در کشور داشتیم، مطلوب‌تر بوده و حدود ۲۰ درصد آمار تلفات، حوادث و جراحات پایین‌تر است.

رییس پلیس راه راهور ناجا گفت: اکنون همراهی با کادر درمان و پرهیز از سفرهای غیرضروری تنها خواسته ما از مردم است.

وی ادامه داد: حتی از افرادی که سفری را آغاز کرده‌اند تقاضا داریم اگر در نیمه راه هستند برگردند چراکه بیماری کرونا با سفر گسترش می‌یابد.

سرهنگ امیدوار گفت: به هر حال کرونا یک بیماری است و اگر فردی به آن مبتلا شود درصد بالایی احتمال بهبودی وجود دارد اما تجربه نشان داده حوادث رانندگی که در این ایام شکل می‌گیرد از لحاظ تلفات و جراحات وزن بالایی دارد.

وی به ۶ تخلف حادثه‌ساز اشاره کرد و افزود: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، نقص فنی وسیله نقلیه، استفاده نکردن از کمربند برای همه سرنشینان خودرو و استفاده از تلفن همراه، تخلفات حادثه‌ساز هستند به گونه‌ای که تقریبا ۸۲ درصد تلفات ناشی از این تخلفات است که اگر مردم رعایت کنند و این تخلفات را نداشته باشند، اطمینان می‌دهیم که حادثه‌ای نخواهیم داشت.

رییس پلیس راه نیروی انتظامی گفت: برخی از مردم در ایام نوروز به تقاضای محدودیت سفر که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، توجه نکرده و سفرها را آغاز کردند.

وی افزود: این سفرها از خراسان جنوبی بیشتر به سمت مشهد مقدس در حال انجام است که بخشی از ماموریت‌های پلیس مربوط به این نوع سفرها و در حوزه پیش بینی ایمنی آن بود.

وی با بیان اینکه اقداماتی در ابن خصوص انجام شد تصریح کرد: در مجموع شرایط جاده‌های استان مطلوب بوده و ترافیک روان است اما باز هم نسبت به شرایط عادی حجم ترافیک بالاتر است که امیدواریم در روزهای باقیمانده تعطیلات نوروزی مردم رعایت کرده و با پیشگیری از انجام سفر با کادر درمان همراهی کنند.

سرهنگ امیدوار با اشاره به اینکه مردم یک سال است که سفر نرفته یا حداقل سفر را داشته‌اند گفت: اکنون که محدودیت‌ها محدود به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز شده بسیاری از مردم ملاحظه نکرده و اقدام به رفتن به سفرهای کوتاه می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نوع سفرها که عمدتا در ایام عید صورت گرفت، ۲ آسیب به همراه دارد؛ آسیب نخست متوجه راه‌های فرعی است چراکه سفرهای کوتاه عمدتا به شهرهای مجاور انجام شد که بیشترین فراوانی حوادث در مسیرهای فرعی و روستایی را به خود اختصاص داد.

رییس پلیس راه راهور ناجا گفت: باید توجه کرد که ظرفیت راه‌های کشور بخصوص در مسیرهای فرعی و روستایی ظرفیت پایینی دارد که نیاز است با رعایت بیشتر قوانین و مقررات در این مسیرها به این نکته توجه کرد تا میزان حوادث کاهش یابد.

وی افزود: نکته دوم سرعت غیرمجاز و حوادث ناشی از آن است که حوادث در این ایام به علت بالارفتن سرعت افزایش پیدا کرد.

وی گفت: طبق بررسی‌هایی که از سامانه‌ راه‌های کشور به عمل آمد، حدود ۲ کیلومتر سرعت در برخی محورهای مواصلاتی کشور از جمله خراسان جنوبی افزایش پیدا کرده که این میانگین ۲ کیلومتر در مجموع رقم بالایی است و امیدواریم با رعایت سرعت مطمئنه این میانگین و بالتبع شدت حوادث کاهش یابد.

سرهنگ امیدوار تصریح کرد: سال گذشته محدودیت‌های سراسری در کشور اعمال شد و ترددها به حداقل رسید و خراسان جنوبی که استان بین راهی و عبوری است در سال گذشته حوادث چشمگیری نداشت اما امسال که سفرها افزایش پیدا کرده با افزایش حوادث روبه‌رو هستیم.

وی افزود: امیدواریم با رعایت قوانین و مقررات، توجه به آن و همکاری با پلیس راه توسط مردم بتوانیم امنیت سفر را به گونه‌ای مطلوب‌تر پیاده‌سازی کنیم.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir