ابهام در پرونده مرگ پسر جوان بعد از دعوا
مردی که با واردکردن ضربه کاردک باعث مرگ مرد جوانی شده است، پای میز محاکمه رفت. متهم که مدعی است ضربات کشنده را او نزده، جزئیاتی از آنچه اتفاق افتاده بود برای قضات توضیح داد

مردی که با واردکردن ضربه کاردک باعث مرگ مرد جوانی شد

این متهم ابتدا پنج سال قبل به اتهام ضرب و جرح بازداشت اما با بهبودی نسبی جوان مجروح آزاد شد. بعد از فوت این جوان دوباره پرونده به جریان افتاد. بر اساس آنچه در پرونده آمده، پنج سال قبل درگیری‌ای میان سه مرد رخ داد که در آن درگیری یکی از آنها به نام آرش زخمی شد. با انتقال مرد زخمی به بیمارستان و انجام عمل جراحی، وی بهبودی نسبی پیدا کرد و از بیمارستان مرخص شد. بررسی‌های اولیه نشان داد درگیری اصلی بین آرش و کیان بوده است اما برادر کیان به نام کامران وارد این درگیری شده و با کاردک آرش را زده است.

آرش به پلیس گفت من با کیان صحبت می‌کردم و با هم درگیر بودیم که برادرش کامران خودش را وارد دعوا کرد و با واردکردن ضرباتی بر بدن من مجروحم کرد. مرد شاکی گفت: دعوای من و کیان به‌خاطر کارهایی بود که کیان علیه من کرده بود. ما با هم شریک بودیم، بعد از اینکه از هم جدا شدیم، کیان در بازار علیه من صحبت کرد و همه مشتریانی را که سراغ من می‌آمدند، پشیمان می‌کرد. من به کیان گفتم اگر به کارهایش ادامه دهد، با او برخورد خواهم کرد.

کیان منکر بود اما من اطمینان داشتم خودش این کارها را کرده است. با توجه به اینکه آرش از بیمارستان مرخص شده بود، کامران نیز با قید وثیقه آزاد شد. هرچند او اتهام واردکردن ضربه را قبول نمی‌کرد و مدعی بود آرش خودش به زمین خورده و زخمی شده است اما پرونده علیه وی تشکیل شده بود تا اینکه چهار ماه و 10 روز بعد آرش دوباره در بیمارستان بستری شد و به‌دلیل وخامت حالش جانش را از دست داد.

به‌این‌ترتیب کامران این‌بار به اتهام قتل بازداشت شد. با توجه به شکایتی که اولیای دم مطرح کردند کامران تحت بازجویی قرار گرفت. او دوباره اتهام را رد کرد و مدعی شد قتل کار او نبوده است. بااین‌حال با توجه به مدارک موجود در پرونده و سایر مدارک به‌دست‌آمده کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده که در شعبه 10 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست علیه متهم را خواند و گفت: نظریه کمیسیون 11‌نفره پزشکی قانونی نشان می‌دهد علت فوت ضربه‌ای بوده که متهم به مقتول وارد کرده است. در ادامه مادر مقتول در جایگاه قرار گرفت و خواستار صدور حکم قصاص شد اما همسر مقتول به‌عنوان قیم قانونی فرزندش اعلام کرد شکایتی ندارد. در ادامه نوبت به متهم رسید.

او گفت: من اتهام را قبول ندارم. درگیری بین من و آرش نبود، دعوا بین برادرم و آرش بود. آرش و برادرم با هم شریک بودند. آنها مدتی بعد از هم جدا شدند و هرکدام کار خود را راه انداختند؛ مدتی بعد آرش طلبکار شد و با عصبانیت سراغ برادر من آمد. چون مشتری‌ها سراغ برادرم می‌آمدند او ناراحت بود و ادعا می‌کرد برادر من مشتریان او را پرانده است، درحالی‌که این‌طور نبود. زمان حادثه من دیدم صدای آنها بالا گرفت و آرش به سمت برادرم حمله کرد، من در حیاط خانه در حال تعمیر کف حیاط بودم و کاردک دستم بود، با همان کاردک بیرون آمدم و درگیری ادامه پیدا کرد، اما آرش خودش به زمین خورد و من کاری نکردم.

ضربه‌ای که به او زدم به دستش برخورد کرد و یک ضربه هم به پهلویش برخورد کرد، من ضربه دیگری نزدم. اتهام را قبول ندارم، چون آرش حالش خوب شد و از بیمارستان مرخص شد، اینکه او بعد از این مسئله فوت کرد به من مربوط نیست. در ادامه کیان در جایگاه قرار گرفت، او در توضیح آنچه دیده بود گفت: من و آرش با هم درگیر شده بودیم، آرش زمین خورد و برادرم کاری با او نداشت، بعد هم آرش خودش رفت، نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که او فوت کرده است. سپس شاهد دیگر پرونده در جایگاه قرار گرفت. او گفت: من در همسایگی کامران و کیان زندگی می‌کنم، وقتی درگیری شد، من برای اینکه برای پسرم اتفاقی نیفتد، بیرون رفتم و وقتی دیدم درگیری است. خواستم واسطه شوم، داشتم کامران را از آرش جدا و سعی می‌کردم برایشان مشکلی پیش نیاید، اما اینکه کامران و کیان می‌گویند آرش خودش به زمین خورد درست نیست چون اگر زمین خورده بود که دیگر نیازی نبود من بین این دو قرار بگیرم.

سپس وکیل متهم در جایگاه حاضر شد و گفت: درخصوص نظریه پزشکی قانونی باید بگویم این نظریه به ما ابلاغ نشده بود، دو کمیسیون پیش از این تشکیل شده و هر دو کمیسیون اعلام کردند علت فوت ضربه‌ای که کامران زده، نبوده است. ضمن اینکه در همین نظریه هم 20 درصد مقتول مقصر شناخته شده است؛ چراکه محل زخم دچار عفونت شده و او دیر مراجعه کرده است. نکته دیگر اینکه چرا قصور پزشکی در این خصوص بررسی نمی‌شود، عفونت وارد خون آرش شده اما پزشک دستور بستری او را صادر نکرده است، درحالی‌که باید این کار را می‌کرد، این مسئله اورژانسی است و متخصصان می‌گویند حتما باید بستری می‌شد. من به‌عنوان وکیل متهم خواهان بررسی این مسئله هستم. وکیل متهم افزود: نکته بعدی اولیای دم هستند، موکل من یک خانه برای پسر مقتول خرید تا مادر او به عنوان قیم حاضر به گذشت شود.

حالا هم مادر مقتول اعلام کرده سه میلیارد تومان می‌خواهد و باید خانه‌ای به این ارزش برای او خریداری شود اما موکل من استطاعت چنین مبلغی را ندارد و ما اعلام کردیم نیمی از آن را می‌پردازیم. در این هنگام مادر مقتول به‌شدت عصبانی شد و گفت: چنین مسئله‌ای مطرح نبوده و من همین حالا می‌گویم با هیچ مبلغ و قیمتی حاضر به گذشت نیستم و قصاص می‌خواهم. بعد از گفته‌های وکیل‌مدافع متهم و اخذ آخرین دفاع از او، قضات شعبه 10 برای صدور رأی وارد شور شدند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق