مرگ 4 کودک سیستانی با زهر این مار وحشتناک
این مار سیاه رنگ که بعضاً لکه‌های سفیدی نیز رو یا زیر بدن خود دارد، طولی بین ۹۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر دارد و در جنوب شرق ایران به " سیه‌ مار" "شو مار" و "مار تک‌زن" معروف است. تاکنون باعث فوت ۴ کودک شده است

مارگزیدگی با « سیه‌ مار » در سیستان و بلوچستان جان ۴ کودک را گرفت

جمعیت "سیه‌مار" که یکی از کشنده‌ترین مارهای جهان است، در سیستان و بلوچستان طغیان کرده و این خطری جدی را متوجه کودکان کرده است.

 مهدی زارع خورمیزی متخصص حیات وحش در رابطه با مارگزیدگی‌های اخیر در شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان که تاکنون باعث فوت ۴ کودک شده است، اظهار کرد: ماری به نام "کرایت فارسی" یا "کرایت ایرانی" با نام علمی Bungarus persicus یک مار کبرا زهرآگین است که در جنوب شرق ایران پراکنش دارد.

وی با بیان اینکه این مار به تازگی کشف شده و یک گونه جدید محسوب می‌شود، گفت: کرایت فارسی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ توسط یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی خانم آبتین  شناسایی شد. این مار سیاه رنگ که بعضاً لکه‌های سفیدی نیز رو یا زیر بدن خود دارد، طولی بین ۹۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر دارد  و در جنوب شرق ایران به "سیه‌مار"  "شو مار" و "مار تک‌زن" معروف است.

این متخصص حیات وحش ادامه داد: ما پیشتر این مار را نداشتیم و حتی پادزهر آن را نیز در کشور نداریم. پیش از این مار، افعی جعفری را به عنوان کشنده‌ترین مار ایران می‌دانستیم که  Ld۵۰ آن (واژه‌ای برای نشان دادن میزان کشنده و سمی بودن مار‌ها که هرچه پایین‌تر باشد، کشنده‌تر است) نزدیک به عدد ۵ است. این عدد برای سیه مار عدد ۰.۵ که بسیار  خطرناک و ۱۰ برابر کشنده‌تر از افعی جعفری است.

زارع خورمیزی تصریح کرد: همین میزان سمّیت بالا باعث شده کودکان شانس کمی برای دوام آوردن در مقابل آن داشته باشند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل هم به آن مار تک‌زن می‌گویند چرا که با یک نیش کار طعمه را تمام می‌کند و آن را به کام مرگ می‌برد. این مار در ماه‌های اخیر در شهرستان سرباز تعارض شدیدی با جوامع محلی داشته و باید این بحران مدیریت شود. اگر تعارض کنترل نشود، اوضاع بدتر خواهد شد.

این خزنده‌شناس تأکید کرد: برای مدیریت این بحران لازم است که یک تیم خزنده‌شناس به منطقه اعزام شود تا دلیل طغیان جمعیت این مار و افزایش تعارضات را بررسی کند.

زارع خورمیزی با بیان اینکه تاکنون ۳۸ فرد از این مار توسط مردم کشته شده‌اند، گفت: همچنین لازم است تیمی نیز جهت آموزش مردم محلی و یک تیم متخصص نیز برای زنده‌گیری مار‌ها و خارج کردن آن‌ها از منطقه به سیستان برود. باید این کار سریعاً انجام شده تا در مرحله اول جان هموطنان در سیستان و بلوچستان حفظ شود و در مرحله دوم هم حیات وحش آسیب کمتری ببیند.

وی با بیان اینکه متأسفانه پادزهر این مار در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه "کرایت فارسی" شباهت زیادی به "کرایت سندی" که در پاکستان است، دارد، می‌توان پادزهر آن را از پاکستان وارد کرد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com