سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافقات ایران و آژانس گفت: ما به دنبال دستیابي توافق همه جانبه هستیم و باید حقوق هسته‌ای ما کاملا به رسمیت شناخته شود که اين حقوق شامل شامل بحث چرخه سوخت و غنی سازی است اما بایداز طريق یک توافق جامع به این موضوعات دسترسی پیدا کنیم

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی در جلسه هفتگی سخنگویی که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام موسی کاظم(ع) در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر احمدی نژاد به ترکیه گفت: دفتر ریاست جمهوری توضیحات لازم را در اینباره مطرح کرده است و سفر وی به ترکیه لغو شده است.

وی در مورد کنسولگری ایران در هرات تصریح کرد: بعد از اینکه اقدامی درباره کنسولگری در هرات صورت گرفت که توأم با تظاهرات عده‌ای افراد خاص با هدفی خاص صورت گرفته بود عنوان شد که ما بحث خسارت کنسولگریمان را در دست پیگیری داریم و سفارت کشورمان در هرات به کارش ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در استقرار موشک پاتریوت در ترکیه افزود: ما موضع خودمان را پيرامون استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه قبلا اعلام کردیم و همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا ثبات و امنیت در منطقه برقرار شود بویژه کشورهای ناتو و غربی که سوابق خوبی در منطقه ندارند و ریشه‌های بی‌ثباتی در آنها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با کشورهای منطقه در حال انجام است و باید کمک کشورهای منطقه شرایطی ايجاد کند تا ثبات در منطقه فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت نصرالله تاجیک به ایران گفت: نصرالله تاجیک امشب از طریق عمان و با استقبال حسن قشقاوی معاون امور کنسولی کشورمان در عمان وارد خاک ایران خواهد شد.

*ملت سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند

مهمانپرست در مورد تحولات اخیر اتفاق افتاده در سوریه گفت: تنها مردم سوریه می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند و با رأی خود نقطه نظرات خود را در مورد کشورشان اعلام کنند.

وی ادامه داد: هر اقدامی که با توسعه جنگ افروزی جان مردم سوریه را به خطر بیاندازد محکوم است و باید از کشورهایی که می‌توانند در ایجاد آرامش سوریه موثر باشند کمک گرفت تا بحران در سوریه خاتمه یابد و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری کشور برگزار شود.

*بیگناهی تاجیک از قبل محرز بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد آزادی نصرالله تاجیک ادامه داد: ما در مورد پرونده تاجیک نقطه نظرات خود را اعلام کردیم و آمریکایی‌ها به دنبال بمب گذاری درباره اتباع کشورمان هستند؛ بیگناهی وی از قبل محرز بود و با فشار آمریکا تاجیک 6 سال را در انگلیس حبس خانگی بود اما فشارهای روحی و جسمی به وی وارد شد و وزارت خارجه انگلیس بر رأی دادگاه این کشور درخواست تجدید نظر نکرد و مهلت قانونی به اتمام رسید.

مهمانپرست ادامه داد: ما از اینکه در این مدت اتهام زیادی به وی وارد شد بسیار نگران بودیم و این موضوع را اقدامی نادرست می‌دانیم.


*اعمال تحریم های جدید با تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران مغایرت دارد


وی در مورد ادعاهای سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران و اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان افزود: در مطالب مطرح شده از سوي وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به تحریم‌ها مطالب کافی ارائه شد اما اينکه مقامات آمریکایی انتظار دارند با مقامات کشورمان مذاکره کنند و اعمال تحریم‌های جدید از سوی آنها این دو با یکدیگر مغایرت دارد لذا اعمال تحریم‌های اخیر نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی همچنان اشتباهات گذشته خود را انجام می‌دهند.


* پیگیری پرونده عسگری ادامه دارد

وی در مورد پرونده عسگری ادامه داد: پیگیری پرونده وی ادامه دارد و ما تمام تلاش خود را برای آزادی این فرد که از سوی آمریکایی‌ها ربوده شده بود به کار خواهیم گرفت و اقدامات جدی را در اینباره انجام خواهیم داد.

*ایران تمام تلاش خود را برای حل بحران سوریه به کار می گیرد

مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ناظران غربی ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از سکولارها در سوریه حمایت می‌کند، افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر درحال رایزنی‌اند تا بحران در سوریه خاتمه پیدا کند شکی نیست و ما تمام تلاش‌های خود را در اینباره انجام داده ایم اما اينکه از گروه سکولار یا غیرسکولار حمایت می‌کنیم درست نیست چراکه برگزاري نشست تهران نشانگر این بود که ایران خواهان این است که تمام گروه های مخالف با اتفاق نظر بتوانند بحران سوریه را حل و فصل کنند اما تنها راه حل بحران در سوریه راه حل سوری - سوری است.

وی ادامه داد: کشورهای غربی و آمریکا سعی می‌کنند تا به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند و در امور داخلی این کشور دخالت کنند.
اما ملت سوریه باید با اکثریت آرای خود در مورد امور داخلی کشورشان تصمیم گیری کنند.

*پیگیری پرونده خاوری توسط دستگاه قضایی

مهمانپرست در مورد بحث خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی افزود: پیگیری پرونده خاوری توسط دستگاه قضایی و امنیتی صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران با کسانی که برای نظام مشکل ایجاد می کنند قطعا برخورد خواهد کرد.

*کانادا همچنان به اشتباهات خود ادامه می دهد

وی در مورد روابط ایران و کانادا خاطرنشان کرد: هنوز تغییر خاصی در روابط ایران و کانادا صورت نگرفته و ما همچنان شاهد اقدامات نادرستی از سوی دولت کانادا هستیم و آنها همچنان قضیه اشتباه خود را دنبال می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اختلاف افکنی آمریکایی‌ها در منطقه افزود: آمریکایی‌ها سعی دارند تا در روابط خوب کشورهای منطقه خلل وارد کنند و این موضوع جدیدی نیست و اینکه آنها از طریق فشار به کشورهای منطقه و خلل در پروژه های منطقه ای سعی دارند تا در منطقه بحران ایجاد کنند شکی نیست اما ما با کشورهای همسایه و بخصوص پاکستان رابطه بسیار خوبی داریم چرا که پاکستان به انرژی نیازمند است و ما نيز در مقابل، همکاری‌های تجاری خود با این کشور را گسترش خواهیم داد.


*زمان و مکان مذاکرات آتی ایران و 1+5 هنوز مشخص نیست

مهمانپرست در رابطه با مذاکرات ایران با 1+5 افزود: طبق آخرین اطلاعات بدست آمده معاونین اشتون و جلیلی گفتگویی را در مورد مکان و زمان انجام دادند که هنوز مشخص نیست.

وی در مورد ادعای غرب پيرامون بسته پیشنهادی جدید ایران افزود: این موضوع یک بحث تبلیغاتی است و بهتر است کشورهای 1+5 با رویکردی منطقی وارد شوند تا مذاکرات به تأثیرات مثبت خود برسد.

*استقرار موشک پاتریوت برای تحت الشعاع قرار دادن ثبا ت منطقه


مهمانپرست در مورد استقرار موشک پاتريوت در منطقه خاطرنشان کرد: شرایط منطقه شرایط حساسی است و کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی به دنبال از بین بردن ثبات در منطقه هستند اما لازم است کشورهای منطقه با هوشیاری عمل کنند تا فتنه هایی که از سوی غربی‌ها طراحی می‌شود نتواند به اهداف نزدیک شود.

وی ادامه داد: روابط ایران و ترکیه راهبردی است و ما مشترکات فراوانی داریم اما در کنار این روابط خوب رایزنی‌ها و دیدگاه‌های خودمان را مطرح خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات ایران و آژانس ادامه داد: مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژي اتمی باید فنی و حقوقی باشد چرا که در غیر این صورت ما نمی توانیم به توافق خوبی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: آژانس بین الملی انرژی اتمی یک رفتار هدفمند سیاسی نسبت به پرونده هسته ای ما دارد که با این رویکرد آنها خواهان فشار به کشور ما هستند ولی ما مذاکرات خود را دنبال خواهیم کرد و مذاکرات بعدی در دی ماه و در تهران برگزار خواهد شد و این نشانگر این است که بحث ها پیشرفت خوبی داشته است.

* به رسمیت شناختن حقوق ایران بهترین راه براي حل پرونده هسته‌ای

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرت ایران با 1+5 افزود مذاکرات ایران با 1+5 باید به نتایج مطلوبی برسد و بهترین راه حل این است که حقوق هسته‌ای کشور ما را به رسمیت بشناسد و طبیعتا در مذاکرات آتي با آژانس با این شرایط به توافق خواهیم رسید.

وی ادامه داد: مذاکرات ایران با 1+5 قرار نیست در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان باشد و باید در مورد تمام موضوعات منطقه نیز گفتگو و مذاکره و از این ظرفیت استفاده شود.

*طرح 6 ماده‌اي ایران بسته مناسبی برای حل بحران سوریه

مهمانپرست درمورد طرح 6 ماده‌ای ایران درباره تحولات سوریه گفت: طرح ما طرح روشنی است که خواهان حل موضوع سوریه با دخالت خود مردم سوریه است اما باید مشخص شود که مردم سوریه چه تصمیماتی باید بگیرند تا انتخابات عادلانه برگزار شود و انتخاب عادلانه نیز باید با آرامش و امنیت صورت بگیرد.

مهمانپرست افزود: کشورهای مختلف نظرات مختلفی را در اینباره دارند اما جمهوری اسلامی ایران در طرح  6 ماده ای خود خواهان راه حل سوری - سوری است که این طرح کاملا مشخص بوده و به دبیر کل سازمان ملل هم ارائه داده شده است.

*منافع کشورهای حاشیه دریای خزر تامین شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اجلاس رژیم حقوقی دریای خزر که در حال برگزاری است، افزود: منافع حقوقي کشورهای حاشیه دریای خزر بايد تأمین شود؛ هر چند که 70 درصد رژیم حقوقی دریای خزر به نتايج مطلوبي رسیده ولی باید هر اقدامی با توافق پنج کشور صورت گیرد.

*برگزاری کنفرانس بین المللی طرح سازش اعراب با حضور فلسطین

وی درباره کنفرانس بین‌المللی طرح سازش اعراب با حضور فلسطین که در اواخر این ماه برگزار خواهد شد، ادامه داد: اجلاس‌های متعددی در مورد بحران فلسطین برگزار شده لذا بحران فلسطین باید هرچه سریعتر برطرف شود اما هر طرحی که بتواند سرزمین اصلی فلسطین را که به مردم فلسطین تعلق دارد حل کند مورد حمايت ما بوده و دولت اصلی فلسطین باید با انتخاب مردم خود تعیین شود.

مهمانپرست در مورد توافقات ایران و آژانس ادامه داد: ما به دنبال دستیابي توافق همه جانبه هستیم و باید حقوق هسته‌ای ما کاملا به رسمیت شناخته شود که اين حقوق شامل شامل بحث چرخه سوخت و غنی سازی است  اما بایداز طريق یک توافق جامع به این موضوعات دسترسی پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهار نظر دولتیار در مورد عدم خوش بینی نسبت به مذاکرات ایران و 1+5 افزود: این مذاکرات بستگی به کشورهای 1+5 دارد چرا که ما بارها نظر خود را در این مورد اعلام کرده‌ایم و معتقدیم که باید با یک رویکرد منطقی برای دفاع از کشورمان گام برداریم و طرف مقابل نیز باید با یک رویکرد منطقی وارد میز مذاکره شود لذا همانطور که ما پایبند به معاهده ان پی تی هستیم باید از حقوق هسته ای خود بهره مند شویم.

* ملت ایران یکپارچه از حقوق هسته‌ای خود دفاع می کند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات احمدی‌نژاد در مورد اینکه عده‌ای در داخل خواهان حل پرونده هسته‌ای ایران نیستند، افزود: طبیعی است که ممکن است برخی افراد تصوراتی نسبت به اصل نظام داشته باشند اما همه ملت ما از حقوق هسته‌ای خود دفاع می‌کنند و این دفاع کاملا قاطع و ملموس است.

*تامین امنیت خلیج فارس اولویت اصلی ماست

مهمانپرست درباره رزمايش خلیج فارس افزود: امنیت خلیج فارس به دليل اولویت اصلی ما بايد تامين شود و همه کشورها باید برای امنیت منطقه خلیج فارس تمام تلاش خود را بکار ببرند چرا که احساس ما این است که دیگر کشورها به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه هستند و حتما در این شرایط این رزمایش‌ها می‌توانند جنبه بازدارندگی داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درمورد نشست‌های بعدی در مورد گفتگوهای ملی در سوریه افزود: ما از هیچ تلاشی در مورد حل بحران سوریه دریغ نخواهیم کرد و بعد از اجلاس تهران کمیته ویژه برای پیگیری این موضوع تشکیل شد که نمایندگان در این کمیته اقدامات لازم را انجام خواهند داد.





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:yjc.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
تمام جزئیات نحوه آزادی مهدی هاشمی
چه زمانی بشار اسد رفتنی است؟
هشدار به خریداران خودرو!
جوانان بیکار، آدم‌ربا از آب درآمدند
واکنش جنتی به برخی پیامک‌ها!