احمدی‌نژاد می‌خواست عزلم كند
مصطفی پورمحمدی را باید پركارترین كاندیدای محتمل انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام كرد.


رییس 54 ساله سازمان بازرسی كل كشور این روزها به هیچ درخواست و دعوتی «نه» نمی‌گوید. از خوزستان به مازندران می‌رود و به تهران نرسیده راهی مشهد می‌شود تا انگیزه و جدیتش را برای آمدن در انتخابات نشان دهد. شاید هرگز كاركنان فرودگاه مهرآباد تا به این اندازه با نام و چهره مصطفی پورمحمدی روبه‌رو نشده بودند. پورمحمدی جدا از سفرهای پروازی، سفرهای انتخاباتی زمینی هم دارد.

او با لبیك به دعوت طلاب كرمانی مقیم قم راهی مركز سیاسی و مذهبی كشور شد تا روال پاسخگویی و گشاده رویی خود را به نمایش بگذارد. سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی قم محل دیدار همشهری‌های پورمحمدی با او بود. این روحانی سیاستمدار كه سابقه كاری زیادی در مسائل قضایی و امنیتی دارد در این ایام به راحتی پاسخگوی سوالاتی است كه تا چندی پیش از خطوط قرمز او به شمار می‌آمد. گویا ضمیر استفاده و روز مبادای استفاده از برخی «ناگفته»ها را یافته است. واهمه‌یی ندارد اگر در باره سعید امامی و قتل‌های زنجیره‌یی از او سوال بپرسند. وقتی كه با تندی و درشتی از اتفاقاتی كه در زمان تصدی قائم‌مقامی وزارت اطلاعات او اتفاق افتاده است سخن می‌گویند سرش را پایین نمی‌اندازد و نمی‌گوید كه «سوال بعدی یا بنا ندارم درباره این مساله حرف بزنم.» پورمحمدی در تكمیل سیكل گفتن ناگفته‌هایش باز هم به پرسش‌هایی از زوایای مبهم و برجسته دوران وزارت اطلاعات پاسخ داد.

موسوی‌خویینی‌ها عزلم كرد

یكی از طلاب حاضر در جلسه در سوالی از پورمحمدی خواسته بود نكات برجسته و مبهم در گذشته خود مخصوصا در زمان مسوولیت در وزارت اطلاعات را بیان كند كه رییس سازمان بازرسی كل كشور به بیان تاریخچه‌یی از زندگی سیاسی خود به ویژه ایام سقوط رژیم شاه و سال‌های پس از انقلاب اشاره كرد. وی در ادامه و پیش از آنكه به چگونگی حضور خود در وزارت اطلاعات برسد تلاش كرد نام موسوی خویینی‌ها را به نحوی در پاسخ به این سوال بیاورد. چنین بود كه ادامه داد: زمانی كه آقای موسوی‌خویینی‌ها دادستان كل كشور شد، من در مسوولیت دادستانی مشهد بودم و البته قبل از آن نیز مسوولیت‌های مختلفی داشتم، اما به دلیل اینكه آقای موسوی‌خویینی‌ها، ما را جزو نیروهای مقام معظم رهبری می‌دانستند، از این سمت عزلم كردند و به این ترتیب از دادستانی مشهد بیرون آمدم.

وی در ادامه به چگونگی پیوستنش به وزارت اطلاعات اشاره كرد و گفت: زمانی كه آقای ری‌شهری به وزارت اطلاعات رفت، من را دعوت كرد تا به وزارت اطلاعات بروم و در آنجا مسوولیت ضدجاسوسی وزارت را بر عهده گرفتم، تا اینكه امام از دنیا رفتند و آقا رهبر شدند؛ در همان دیدارهای ابتدایی، گزارش دستگیری‌ها و اقدامات وزارت اطلاعات را خدمت آقا ارائه كردیم كه ایشان دیدند و به بنده جایزه و لوح تقدیری دادند؛ یعنی در روزهای اول رهبری مقام معظم رهبری، به لوح تقدیر ایشان متنعم شدم.

دیپلماسی پنهان كشور را مدیریت می‌كردم

پورمحمدی گفت: یك سال و نیم نیز در مركز استراتژیك وزارت اطلاعات و 9 سال رییس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بودم و به نوعی دیپلماسی پنهان كشور را مدیریت می‌كردم.

آن موقع كه بنده در وزارت اطلاعات بودم، مهدی هاشمی سنش كم بود

پورمحمدی در پاسخ به سوال یكی دیگر از طلاب مبنی بر اینكه آیا شما در وزارت اطلاعات نیروی آقای هاشمی‌رفسنجانی بودید و آیا اینكه گفته می‌شود یكی از كسانی كه اجازه نمی‌داد به پرونده‌های مهدی هاشمی رسیدگی شود، شما بودید، صحت دارد، ابتدا درباره مهدی هاشمی به گفتن این جمله بسنده كرد كه: آن موقع كه بنده در وزارت اطلاعات بودم، مهدی (هاشمی) سنش كم بود؛ البته من هم در بخش داخلی وزارت نبودم.

از ابتدا سرباز آقای خامنه‌ای بودم

وی در ادامه پاسخ به سوال فوق، با بیان اینكه بنده از ابتدا سرباز انقلاب بوده، الان هم هستیم و همیشه جزو نیروها و سربازان مقام معظم رهبری مطرح می‌شدیم، خاطرنشان كرد: یك مقدار چپی‌ها و اصلاح‌طلب‌های امروزی، در زمان وزارت اطلاعات آقای ری شهری هنوز در وزارت بودند؛ زمانی بین ما بگو مگویی روی آقای خامنه‌ای صورت گرفت، كه من با حالت عصبانیت گفتم ما در جریان تهمت‌هایی كه به آیت‌الله بهشتی زده می‌شد سكوت كردیم و نتیجه‌اش آن شد اما اكنون نمی‌گذارم آقای خامنه‌ای، بهشتی دیگری شود. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا درست است كه در زمانی كه نظام، قصد دستگیری مهدی هاشمی را داشت، شما به آقای هاشمی خبر دادید تا به پرونده مهدی رسیدگی نشود، گفت: اینها چیزهایی است كه جدید می‌شنویم.

سیداحمد خاتمی كاندیدا شود از او حمایت می‌كنم

پورمحمدی در ادامه پاسخ به سوالات طلاب حاضر در جلسه درباره پیشنهاد یكی از حاضران مبنی بر اینكه اگر می‌خواهید وظیفه خود را در قبال كشور انجام دهید، در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده كاندیدا نشده و كاری كنید كه آیت‌الله سیداحمد خاتمی كاندیدا شود و از او حمایت كنید، گفت: شما ایشان را راضی كنید تا كاندیدا شوند، ما نیز از ایشان حمایت می‌كنیم، اما بعید می‌دانم ایشان حاضر باشند نعمت حوزه، منبر، تحقیق و روضه را به 10 تا ریاست‌جمهوری بدهند؛ ایشان یك روحانی اثر بخش در جامعه هستند اما با این حال شما ایشان را راضی‌ كنید ما از ایشان پشتیبانی می‌كنیم.

دوبار رهبری نگذاشت از وزارت كشور عزل شوم

وزیر كشور محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه مگر مشكل بین شما و احمدی‌نژاد چه بود كه حضرت آقا وارد عمل شد، گفت: نخستین بار كه به من گفتند از وزارت كشور استعفا بده، 10ماه از عمر مسوولیت من در وزارت كشور گذشته بود كه پاسخ دادم اینكه شخصا استعفا دهم برای من بد است؛ استعفا دهم چون می‌گویند مگر ناموفق بودی كه من نبودم. گفتم با این حال شما دو خط بنویس كه نباش، من نیستم؛ گفتم برای من بد است از مسوولیت فرار كنم، مگر اینكه آقا بفرماید؛ در آنجا زنگ زدم خ دمت مقام معظم رهبری و عرض كردم داستان این‌طور شد، كه ایشان گفتند محكم سر جایت بمان و به هیچ كس هم هیچ نگو؛ به همین دلیل این موضوع را حتی به معاونان و خانواده و بستگانم نیز نگفتم و در جای خود ایستادیم؛ بار دومی كه می‌خواستند مرا بردارند، خودم نمی‌دانستم اما آقا نگذاشتند، اما دفعه سوم كه موجب عزلم شد، قبل از اینكه بگویند و كسی متوجه شود این كار را انجام دادند و آقا نیز، دیگر كاری نكردند.

هاشمی نباید مقابل نظام بایستد

از پورمحمدی درباره رابطه‌اش با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پرسیده شد كه وی گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی همشهری ما است؛ می‌دانید خانواده هاشمی و خانواده پورمحمدی، در كرمان با هم رقیب هستیم؛ ما شناخته می‌شویم به ولایی بودن، و آنها نیز به گونه‌یی دیگر شناخته می‌شوند؛ البته آنها نه اینكه ولایی نباشند، اما به گونه‌یی خاص شناخته می‌شوند. معتقدم آقای هاشمی‌رفسنجانی به عنوان نیروی انقلاب، رییس‌جمهور، فرمانده جنگ و... خدماتی را به كشور داشته و ما نیز در دولت آقای هاشمی می‌دویدیم و ایشان هم خیلی جاها از ما حمایت می‌كردند، عقیده دارم آقای هاشمی سرمایه‌یی برای انقلاب بودند و باید این سرمایه از كف انقلاب نرود و البته در برابر انقلاب نایستد. وی افزود: این مساله مهمی است؛ البته انتقاد سر جایش و ما می‌توانیم انتقاد داشته باشیم و می‌توانیم نظر كسی را قبول نكنیم، اما دلیل ندارد به كسی بی‌احترامی و هتاكی كنیم؛ یعنی كاری نكنیم جبهه انقلاب شقه شقه شده و سرمایه‌های انقلاب در مقابل هم بایستند كه این وضعیت هزینه‌اش بسیار سنگین است؛ باید به رهبر نگاه كرده و سرمایه‌های نظام را حفظ كنیم.

من در سیلی خوردن برای انقلاب شناسنامه‌دار هستم

پورمحمدی در پاسخ به سوالی كه درباره نقش او درباره حوادث پس از انتخابات 88 بود، گفت: این‌گونه سوال كردن خوب نیست؛ خیلی‌ها در انقلاب چوب خورده و سیلی خوردند، اما من در سیلی خوردن برای انقلاب شناسنامه‌دار هستم. 33 سال در انقلاب سرباز بودم و دویدم و ان‌شاءالله این سربازی بماند. خوشبختانه در هر روز كه در انقلاب بودم، پرونده دارم و در جایی ثبت شده است؛ در سایت‌های ضد انقلاب هم هزاران صفحه علیه من مطلب دارند و این‌گونه حرف زدن دون شأن بنده است. پورمحمدی افزود: البته اگر بپرسند چه كردید؟ بهتر است؛ ما در این زمینه مسوول تدبیر كارها بودیم، و جدی هم ایستادیم؛ بعضی‌ها وظیفه شان سخنرانی كردن بود، اما چون ما در دستگاه قضایی بودیم، نباید خیلی حرف می‌زدیم تا بگویند شما از قبل حكم پرونده‌ها را دادید؛ سعی كردیم كار مان را جدی انجام دهیم.

از مدعیان ریاست‌جمهوری فعلی اطلاعات خارجی‌ام بیشتر است

او در ادامه در پاسخ به سوال طلبه‌یی دیگر مبنی بر اینكه اگر شما كاندیدای ریاست‌جمهوری شوید، با اطلاعات كم خود در عرصه خارجی چه می‌كنید؟، گفت: بنده از مدعیان امروز ریاست‌جمهوری اگر اطلاعات خارجی‌ام بیشتر نباشد كمتر نیست.

مشایی و احمدی‌نژاد همدیگر را پذیرفته‌اند

وی در پاسخ به سوال طلبه‌یی دیگر درباره نقش آقای مشایی در دولت و رابطه‌اش با احمدی‌نژاد، گفت: به نظر بنده این دو همدیگر را پذیرفته‌اند؛ بنده جمله ادبی و رمانتیك نمی‌گویم اما این امر واقعیت است؛ آنها اعتقادات، باور، سبك، سیاق هم را قبول داشته و به همدیگر اعتماد كامل دارند.

برخی بزرگواران شورای نگهبان مطلع گفتند مشایی تایید نمی‌شود

پورمحمدی در پایان درباره احتمال كاندیداتوری مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آنچه از برخی بزرگواران شورای نگهبان مطلع هستیم، می‌گویند با این وضعیت مشایی تایید نمی‌شود، اما اگر چیز دیگری بشود، نمی‌دانیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: akharinnews.com


مطالب داغ سایر بخش ها:
سوءظن خونین به نامزد
آخرین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی
خزاعی: ایران در برابر فشار، ارعاب،‌ بدگویی و ریاکاری تسلیم نخواهند شد
اخاذی ۴ مامورنما در منطقه نارمک تهران
نگرانی بابت از بین رفتن مدارک پرونده مهدی هاشمی