آیا می دانید آقای ظریف سربازی‌خود را کجا سپری کرده است
وزیر خارجه در بخشی از مصاحبه خود با محمد مهدی راجی در کتاب آقای سفیر که نشر نی منتشر کرده است به سوالی در رابطه با چگونگی گذراندن دوران سربازی خود اشاره کرده است.

 ظریف در بخشی از کتاب آقای سفیر در رابطه با دوران خدمت سربازی خود می گوید: تا مرداد 67 از معافیت تحصیلی استفاده می کردم اما در مرداد 1367 و پس از گرفتن دکترایم به ایران آمدم. اوایل مذاکرات ایران و عراق بود. آقای ولایتی به رئیس جمهور وقت که رئیس شورای عالی دفاع نیز بودند نامه ای نوشت تا مرا در وزارت خارجه مامور کنند. به این صورت از تاریخ 8آبان 1367 مامور به خدمت سربازی در وزارت خارجه شدم. حتی وقتی به عنوان سفیر و نفر دوم آقای دکتر کمال خرازی به نیویورک اعزام شدم هنوز سرباز بودم. دکتر خرازی شرط رفتنشان به نیویورک را پذیرش سفارت و نفر دومی بنده اعلام کرده بودند.

همچنین چندی پیش نیز محمود خوشرو کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در نوشتاری که سایت دیپلماسی ایرانی منتشر کرد، درباره این مساله گفته بود: اخیرا در اظهار نظرات در خصوص جناب آقای دکتر ظریف به موضوعی برخوردم که اشاره داشت به اینکه دکتر ظریف سربازی خود را درحالی که در مأموریت نیویورک بسر می برده، گذرانده است. اینجانب بواسطه اینکه حدود شانزده سال با دو وزیر خارجه بواسطه مسئولیت هایم دردفتر این بزرگواران ارتباط کاری بلافصلی با ایشان داشته ام و لذا بخوبی بیاد دارم که جناب آقای دکتر ولایتی با نگاه تیزبین و شگرفی که داشتند چگونه با شناخت دقیق و دوراندیشی خود، در سفرهای سالیانه که به نیویورک جهت شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل داشتند، دکتر ظریف را علیرغم سن کم بعنوان فردی توانمند و حرفه ای وصاحب آینده ای روشن یافته و از حمایت های بی دریغ خود ایشان را محروم نساختند.

این موضوع همزمان با پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل رخ داد، هنگامی که دکتر ظریف بصورت غافلگیرکننده ای مورد سئوال چند خبرنگار خارجی گرفت و ایشان با پاسخ هوشمندانه خود بیش از پیش زیرکی و توانمندی خود را به منصه ظهور رساند . از آن پس دکتر ظریف همواره در کنار دکتر ولایتی در مذاکرات مهم مربوط به قطعنامه 598 حضور داشت. به خاطر دارم در یکی از سفرها به ژنو، مرحوم نظران که در آن زمان از طرف ستاد ارتش و امور مربوط به اسرای عراقی در هیئت ایرانی عضویت داشت در صحبتی دوستانه با اینجانب به توانائی دکتر ظریف و حمایت های دکتر ولایتی از ایشان اشاره کرد و اظهار داشت که در ابتدا عزم و پیگیری دکتر ولایتی برای صدور امریه برای گذراندن سربازی دکتر ظریف در هیئت نمایندگی ایران در نیویورک و پذیرش این موضوع برایش خیلی سخت بود اما پس از توضیحات وزیر خارجه مبنی بر اینکه وظیفه دکتر ظریف هم اکنون در سازمان ملل و نقشی که در مذاکرات بعهده دارد کمتر از تلاش رزمندان در جبهه های جنگ نیست چرا که او با هوشمندی و پیگیری مستمر و توانائی حرفه ای خود مثل یک دیده بان جنگ، تجاوزات دشمن را رصد کرده و در سازمان ملل به ثبت می رساند.

مرحوم نظران تأکید کرد که خود نیز از نزدیک با کار دکتر ظریف آشنا شده و اکنون وجدانش راحت است که امریه صادره شده به حق بوده و بایستی انجام می گرفت. اکنون با گذشت حدود 24 سال از این خاطره، بر همگان واضح و مبرهن شده است که این اقدام و دور اندیشی وزیر خارجه وقت تصمیمی صحیح و دور اندیشانه بوده است و اقدامات دکتر ظریف در سالیان دور و در راستای یک کار گروهی و جمعی منجر به متجاوز شناخته شدن صدام شد و اکنون در برهه ای حساس ، این سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی به ثمر نشسته و امید است که از میوه آن همه مردم و میهن عزیزمان بهره مند گردند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:baharnews.ir