راهی جز فیلتر کردن تلگرام نداریم
فیلترینگ را تنها به عنوان بخش کوچکی از راه حل قبول داریم؛ در جایی که همه راه ها طی شده راهی جز این نداریم. اگر ما در قوانین و مقررات نقص داریم به این معنا نیست که بی قانونی را در این فضا ترویج دهیم.

 منتظر قائم: اگر تلگرام را بگیریم فرد دیگری این پرچم را بر می دارد

نشست «تلگرام؛ بودن یا نبودن» پیش از ظهر امروز (سه شنبه 28 فروردین ماه) با حضور رضا تقی پور و مهدی منتظر قائم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فر هنگی برگزار شد.

رضا تقی پور در این نشست گفت: تلگرام امروز در عین حال که یک رسانه است ولی فقط یک رسانه نیست. تلگرام دنبال ایجاد یک دولت است.

مهدی منتظر  قائم نیز اظهار داشت: تلگرام یکی از حدود سه هزار نرم افراز ارتباطی است. تلگرام نه می تواند و نه ما باید باور کنیم که بتواند حکومت تغییر دهد. کاربران تلگرام جاسوس ها نیستند و همین ملت هستند. اتفاقا باید یک بحث درونی کنیم که چگونه می توان تلگرام و تلگرام ها را در درون هضم کرد که در نهایت به افزایش قدرت ملی منجر شود.

تقی پور خاطرنشان کرد: قدرت ملی برخاسته از قدرت مردم است. اساسا قدرت نرم انقلاب اسلامی همین گونه است. امروز شاید ما یکی از معدود کشورهایی باشیم که قدرت نظامی ما هم از مردم گرفته می شود و از نظر نظامی انقلاب اسلامی شکست ناپذیر است. با هشت سال جنگ تحمیلی آنها به این نتیجه رسیدند که این قدرت نظامی شکست ناپذیر است و به قدرت اقتصادی سوئیچ کردند.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: دشمنان ما به این نتیجه رسیده اند که اگر قرار است جنگی اتفاق بیفتد جنگ نرم است و  فضای مجازی عرصه ای برای  جنگ با انقلاب اسلامی شده است. موفق ترین رئیس جمهور آمریکا در مقابله با انقلاب اسلامی اوباما است که راهبرد جنگ نرم را پیش گرفت که عمدتا جنگ نرم اقتصادی بود.

منتظر قائم گفت:  در طول تاریخ همه دنبال این بوده اند که آینده را طوری رقم بزنیم که از امروز بهتر باشد. اگر وضع موجود خوب بود دچار چالش نمی شدیم. این کم دیدن قضیه است که ما را به مسائل سیاسی رهنمون می شود. در طول تاریخ تغییراتی ایجاد شده که در اوایل قرن بیست و یکم بخش بزرگی از آن با پیشرفت تکنولوژی اتفاق می افتد.

لاجرم تمرکززدایی، تکثر و... جزو ذات فضای مجازی است. بخشی از اپلیکیشن ها شبکه ساز هستند. این اپلیکیشن ها در کامپیوترها بود. موقعی که شبکه سازی از کامپیوتر به موبایل منتقل می شود قدرت پنهان شدن کاهش و قدرت پیام رسانی افزایش پیدا می کند. اینکه ما دشمن و معاند داریم واقعیت دارد؛ اما مرزبندی مهم است. اگر فضاها را تفکیک نکنیم دچار فضای تاریک و روشن می شویم.

تقی پور بیان کرد: عده ای می گویند کسب و کار تلگرامی؛ من اعصابم خورد می شود. ما اصلا کسب و کار تلگرامی نداریم و حاضرم مناطره کنم که اتفاقا تلگرام بدترین بستر برای کار اقتصادی است. ای کاش تلگرام فقط به منافع اقتصادی خود فکر می کرد. در جریانات اخیر آقای پاول دورف به یکی از مسئولین گفته من از طرف اطرافیان آقای ترامپ در فشارم.

ما بیش از سه هزار نرم افزار نسبتا قوی داریم؛ چه تعداد از آنها کانال دارند؟ من معتقدم تلگرام کار فنی – صنعتی نمی کند. بحث مقابله با تلگرام یک روزه مطرح نشده و حداقل یک سال است. دی ماه سال 95 طرحی با عنوان «ساماندهی فضای مجازی» به شورای عالی فضای مجازی آمد.

عضو شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: به هیچ وجه تلگرام با قوه قضائیه ما همکاری نمی کند و چنین چیزی اصلا در قاموس تلگرام وجود ندارد. آیا معنی پول تلگرام نقض حاکمیت مالی جمهوری اسلامی یا هر کشور دیگر نیست؟ هیچ کدام از این حرف ها افسانه نیست. تلگرام خیلی بیشتر از یک نرم افزار است و کارکردهای دیگر دارد.

منتظر قائم اظهار داشت: تلگرام قطعا یک نرم افزار است. اینکه پشت سرش چیست در ماهیت نرم افزار بودنش تغییر ایجاد نمی کند و من حق ندارم اسم آن را سیاست فرهنگی بگذارم. به خاطر مزیت نسبی نرم افزاری و سخت افزاری و با توجه به آرمان ها، هدف ها و مشتریانی که داشته گسترش پیدا کرده است.

 آیا کل مسأله نظام جمهوری اسلامی به این رسیده که با نرم افزار تلگرام مشکل داریم؟ کجاست گزارش حقوقی جمهوری اسلامی که در عرصه بین المللی این نرم افزار را مجبور کند که قوانین بین المللی را رعایت کند؟ مسیری که می رویم مشکل دارد. اگر با تلگرام مشکل داریم باید طبق قوانین بین المللی حرف بزنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: ما با این نرم افزار مشکل نداریم و با کارکرد آن مشکل داریم. اگر این نرم افزار را بگیریم فرد دیگری این پرچم را بر می دارد. ممکن بود در بستر دیگری اسمش چیز دیگری باشد. من به عنوان یک متخصص ملی همیشه رویکردم این بوده و ایدئولوژی سیاسی هم ندارم. معتقدم باید همه مکانیزم های سیاستگذاری را به کار بگیریم؛ اما با توجه به شرایط و بستر کلان باید این کار را انجام دهیم.

برای اینکه تکرار تاریخ نکنیم به خودمان وعده غلط ندهیم. با فیلتر شدن تلگرام اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ با فیلترشکن بالا می آید. می خواهیم نرم افزارهای داخلی را تقویت کنیم. این نرم افزارهای ما خصوصی اند یا خصولتی؟ هیچ کدام از نرم افزارهای ما خصوصی نیستند و کسی که بودجه داده توقع دارد.

تقی پور گفت: دوروف مالک تلگرام نیست و لشوویلی است که سرمایه گذار نفت اسرائیل است و دوروف برای او کار می کند. ما قوانین بین المللی برای تعقیب یک فرد نداریم. خودشان گفتند استاکس نت را علیه جمهوری اسلامی راه انداخته ایم؛ کدام دادگاه توانست آنها را احضار کند؟

فیلترینگ را تنها به عنوان بخش کوچکی از راه حل قبول داریم؛ در جایی که همه راه ها طی شده راهی جز این نداریم. اگر ما در قوانین و مقررات نقص داریم به این معنا نیست که بی قانونی را در این فضا ترویج دهیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی در مورد خصوصی یا دولتی بودن نرم افزارهای داخلی اظهار داشت: به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که این نرم افزارها دولتی باشند اما برای راه انداختن مدار کمک هایی لازم دارد که بتواند این رقابت را شروع کند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد قول رئیس جمهور مبنی بر اینکه دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت، گفت: شورای عالی فضای مجازی 27 عضو دارد و 8 نفر آنها اعضای دولت هستند و اینکه انتظار داشته باشیم رأی دولت از شورای عالی فضای مجازی بیرون بیاید با مبانی دموکراسی در تضاد است.

در پایان این نشست تقی پور در گفت و گو با جماران در مورد اقدامات انجام شده برای افزایش اعتماد عمومی به نرم افزارهای داخلی اظهار داشت: من هیچ وقت با به کار بردن کلمه فیلتر موافق نیستم و با بحث جایگزینی این نرم افزار با نرم افزارهای داخلی موافقم. دلیلش این است که تلگرام قوانین و مقررات جمهوری اسلامی را رعایت نکرده و به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است.

تک تک شهروندان ما این مسئولیت را دارند که به این موضوع بپردازند ولی به نظرم بیشترین نقش را دولت و متولیان دارند. شورای عالی فضای مجازی سیاستگذاری می کند. به نظر من همین الآن هم قانون خیلی کم نداریم. خود من از مجلس خواهش کردم که اینها را یک بار دیگر خاص فضای مجازی تدوین کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه ما بالاتر از سخن مقام معظم رهبری نداریم، ادامه داد: ایشان فرمودند که کم کاری در حفاظت از حریم شخصی حرام شرعی است. البته این برای همه حجت است. ولی باید قانون شود تا اگر در زمینه کار مسئولین یا اپراتورهایی که کار ذخیره اطلاعات را انجام می دهند خلأ قانونی داریم حتما باید این سخت گیری ها صورت بگیرد و به مردم هم اعلام شود؛ تا حالا هم داشته ایم که حتی اگر اپراتوری شماره را در اختیار کسی قرار داده با او برخورده شده است.

شرایط به این بدی هم که سیاه نمایی می کنند نیست. از قوه قضائیه هم درخواست شده که شعبه خاصی برای این قضیه بگذارد و برخورد کند. یکی از خلاف ها این است که هر اپراتوری اطلاعات شخصی مردم را منتشر کند و یا به روش نادرست در اختیار کارهای تجاری یا هر کار دیگری قرار دهد.

تقی پور در مورد قابل رقابت بودن نرم افزارهای داخلی نیز گفت: تلگرام روز اول که درست شد قطعا این طور نبود و با ذائقه مردم رشد کرد و قطعا راز موفقیت پیام رسان های داخلی هم این خواهد بود که این مسیر را داشته باشند. من به توانمندی فنی داخلی ها ایمان دارم. ولی اینکه مدیران و مسئولین آنها آنقدر توان مالی داشته باشند که توسعه ها را حمایت کنند، قطعا مشکل داریم و امیدواریم همه اقدامات منجر به این شود که بتوانند این رقابت را شکل دهند. قطعا جلب اعتماد هم جزو وجوه رقابت است. همه باید با روشن گری و تبیین مرزها و حقوق پدیدآورندگان نرم افزار و مردم  تلاش کنند تا این رقابت محقق شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: jamaran.ir