جنگ جهانی در راه است؟!
 به دنبال تصمیم دولت آمریکا مبنی بر وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم،کانادا و مکزیک اعلام کردند اقدامات تلافی جویانه ای را به اجرا می گذارند و اتحادیه اروپا نیز اقدامات تلافی جویانه خود را آماده اجرا ساخته است.

 جنگ جهانی در راه است؟ متحدان آمریکا آماده تلافی شدند

به نقل از رویترز، این واکنش ها موجب افزایش نگرانی سرمایه گذاران از وقوع یک جنگ تجاری جهانی شده است.

تعرفه های اعلام شده از سوی ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا در روز پنجشنبه، به ماه ها بلاتکلیفی در مورد معافیت های احتمالی کشورهای از تعرفه های جدید دولت ترامپ خاتمه داد و نشان داد که رویکرد دولت ترامپ در زمینه مذاکرات تجاری سرسختانه تر شده است.

این اقدامات که اولین بار در ماه مارس توسط دونالد ترامپ اعلام شد، مخالفت قانون گذاران جمهوری خواه و اصلی ترین گروه لابی تجاری آمریکا را در پی داشته و موجب آشفتگی در بازارهای مالی شده است.

بر اساس این گزارش، شاخص متوسط صنعتی داو جونز امروز شاهد افت یک درصدی بود و شاخص اس اند پی 500 هم کاهش 0.69 درصدی را تجربه کرد. سهام شرکت های بزرگ آمریکایی همچون بوئینگ و کاترپیلار هم به ترتیب شاهد افت 1.7 و 2.3 درصدی بود.

به گفته وزیر بازرگانی آمریکا، تعرفه های 25 درصدی بر واردات فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم از امروز (جمعه) بر شرکت های اتحادیه اروپایی، کانادا و مکزیک اعمال خواهد شد.

وزیر امور خارجه کانادا، که کشورش بزرگترین تامین کننده فولاد آمریکا به شمار می رود اعلام کرد، این کشور تعرفه هایی به ارزش 16.6 میلیارد دلار کانادا (12.8 میلیارد دلار آمریکا) بر کالاهای وارداتی از آمریکا شامل ویسکی، آب پرتغال، فولاد، آلومنیوم و سایر محصولات وضع خواهد کرد.

مکزیک هم اعلام کرده که اقدامات «مشابهی» را بر طیف متنوعی از محصولات کشاورزی و صنعتی وارداتی از آمریکا اعمال می کند.

به گفته وزارت اقتصاد مکزیک، این اقدامات شامل پای خوک، سیب، انگور، پنیر، فولاد و سایر محصولات وارداتی از آمریکا خواهد بود و تا زمانی که دولت آمریکا تعرفه های وضع شده را لغو نکند ادامه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا هم تهدید کرده که تعرفه هایی را بر موتورسیکلت های هارلی دیویدسون و نوعی ویسکی آمریکایی (بوربون) اعمال خواهد کرد. عد از اعلام این خبر سهام شرکت های هارلی دیویدسون و براون فورمن شاهد افت 2.2 و 2.1 درصدی بوده است. اعضای اتحادیه اروپا همچنین حمایت خود را از طرح کمیسیون اروپایی برای وضع تعرفه های وارداتی بر 2.8 میلیارد یورو از کالاهای وارداتی آمریکا اعلام کرده اند.

برونو له مایر، وزیر دارایی فرانسه گفت: «همه چیز بستگی به مقامات آمریکایی دارد که بخواهند وارد یک جنگ تجاری با بزرگترین شریک تجاری خود اروپا شوند یا نه.»

در همین حال، تام دونوهو، رئیس اتاق بازرگانی آمریکایی در نامه ای به هیئت مدیره این اتاق هشدار داد که سیاست های تجاری فعلی دولت آمریکا «پیشرفت های اقتصادی» به دست آمده را تهدید می کند و می تواند موجب از بین رفتن بیش از 2 میلیون فرصت شغلی در ایالت هایی شود که به ترامپ و کاندیداهای جمهوری خواه رای داده اند.

گفتنی است، دولت ترامپ تاکنون چند کشور شامل استرالیا، آرژانتین و کره جنوبی را به صورت دائمی از تعرفه های جدید معاف کرده است. سایر شرکای تجاری آمریکا نیز درخواست کرده بودند که به صورت دائمی از این تعرفه ها معاف شوند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com