پایین نگه داشتن دمای هوا به خاطر ابتلای روحانی به نوعی بیماری
بهمن حسین‌پور از نزدیک ترین افراد به حسن روحانی است؛ او امروز با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه، در یکی از ساختمان های خیابان پاستور مشغول فعالیت است.

ناگفته های رییس تیم تشریفات رییس جمهوری

بهمن حسین‌پور از نزدیک ترین افراد به حسن روحانی است؛ او امروز با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه، در یکی از ساختمان های خیابان پاستور و در «معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهوری» مشغول فعالیت است.

گرچه حسین پور یک ماه بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی در سال ۹۲ و طی حکمی از سوی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بطور رسمی کار خود را آغاز کرد، اما او به درخواست رئیس‌جمهوری منتخب و به دلیل بیش از ۱۰ سال سابقه حضور در تشریفات وزارت امور خارجه، مسئولیت تشریفات مراسم تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری را برعهده گرفت؛ مراسمی که در آن برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مقامات کشورهای خارجی برای حضور دعوت شد و بیش از ۵۵ هیات خارجی که ۱۱ هیات آن در سطح سران و سایرین از وزرا یا روسای مجالس بوده‌اند، شرکت کردند.

او پیش از فعالیت در ریاست جمهوری، سوابقی از جمله کاردار سفارت ایران در تانزانیا، سفیر ایران در اتیوپی، رئیس اداره تشریفات وزارت امور خارجه، سرکنسول ایران در استانبول و سفیر ایران در ترکیه را در کارنامه خود دارد.

حسین پور بعد از ۵ سال فعالیت در دولت تدبیر و امید ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود در معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهوری و همچنین اقداماتی که در زمینه صرفه جویی در هزینه ها انجام داده، به شایعات بسیاری از جمله همراهی اعضای خانواده روحانی در سفرهای خارجی رئیس جمهوری و هزینه های این سفرها، ابتلای رئیس جمهوری به نوعی بیماری و همچنین وجود یک استخر مجهز در مجموعه پاستور پاسخ داده است.​

بخشهایی از متن این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:
 

- رئیس‌جمهوری اوایل ماه قبل در سخنرانی خود در جمع مدیران ارشد دولت از دولتمردان خواست که با توجه به شرایط فعلی کشور، در همه امور از جمله موضوع صرفه جویی در هزینه‌ها کار را از خود آغاز کنند؛ در این زمینه جنابعالی به عنوان معاون مراسم وتشریفات دفتر رئیس‌جمهوری بطور خاص در زیر مجموعه خود چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بنا بر فرمایشات رهبری و رئیس‌جمهوری درباره لزوم صرفه‌جویی‌ در دستگاه‌های اجرایی در معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهوری اقدامات گسترده‌ای آن هم از آغاز دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت. اولین گامی که در این زمینه برداشته شد،کاهش نیروهای معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهور از ۱۴۵ نفر به ۹۰ نفر و انتقال آنها به واحدهای دیگر بود.

در تشریفات ریاست جمهوری کار ما به دو بخش برنامه‌های داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که هر کدام ملزومات خاصی را می‌طلبد. یکی از ملزومات تشریفات در بخش خارجی، آشنایی به زبان انگلیسی است؛ ‌چرا که عدم آشنایی کارکنان این حوزه با زبان انگلیسی باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف در سفرها به دلیل اجبار در بکارگیری دانشجویان و کارکنان محلی در کشور میزبان می‌شود. به همین دلیل فراگیری زبان انگلیسی را جزء اصول و لازمه کار در این حوزه قراردادم و سایر کارمندان ملزم به فراگیری زبان انگلیسی شدند. در همین راستا کلاس آموزش زبان در چندین جلسه برگزار شد و نتیجه آن در حال حاضر حضور ۱۴، ۱۵ نفر کارمند مسلط به زبان انگلیسی در این معاونت و صرفه جویی ارزی است.

کاهش تعداد کارمندان تشریفات همراه در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری از دیگر اقدامات ما در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. بر اساس مستندات موجود در دوره‌های قبل در هر سفر حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر کارمند تشریفات به عنوان هیات همراه رئیس‌جمهور در سفرها حضور داشتند؛ اما امروز حدود ۷ الی ۸ نفر از کارمندان تشریفات در سفرهای رئیس‌جمهوری او را همراهی می‌کنند. حضور این تعداد افراد نیز صرفا برای انجام امور مرتبط با سفر است؛ چرا که مسئولیت اموری چون اقامت، ‌اسکان، ‌امور پروازی، ملاقات و ... سفر بر عهده تشریفات است.

- آیا در سفرهای خارجی، اعضای خانواده رئیس‌جمهور، او را همراهی می‌کنند؟

نکته جالبی که در سفرهابی رئیس‌جمهوری وجود دارد این است که همسر و اعضای خانواده ایشان تا کنون در هیچ کدام از سفرهای خارجی آقای روحانی را همراهی نکرده‌اند، این در حالی است که همراهی اعضای خانواده روسای جمهور در سفرهای خارجی از حقوق و اختیارات آنها است و در گذشته نیز بعضی روسای جمهور در برخی سفرها خانواده خود و حتی همکارنشان را به همراه می‌بردند. حضور خانواده رئیس جمهور نیازمند حضور نیروهای تشریفات، خدمه و حفاظت بیشتر در سفر است که به دلیل عدم حضور خانواده رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم در سفرهای خارجی در این زمینه نیز صرفه جویی صورت گرفته است.

اقدام دیگری که در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری در راستای کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود، استفاده از خودروی جمعی به جای خودروی شخصی در برای نقل و انتقال هیات همراه از دو سال پیش است. به طور مثال در سفر اخیر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش به جز وزیر خارجه، برای جابجایی سایر وزرا و هیات همراه از یک دستگاه ون استفاده شد؛ یعنی به جای آنکه ما پنج ماشین بنز اجاره کنیم، از یک ون برای حمل و نقل وزرای هیات همراه رئیس‌جمهور استفاده کردیم که این اقدام منجر به کاهش هزینه‌ها در سفرهای خارجی می‌شود.

- مگر در سفرهای خارجی، هزینه‌های سفر بر عهده کشور میزبان نیست؟

بر اساس پروتکل، دو نوع سفر برای رئیس‌جمهوری و معاون اول ایشان وجود دارد؛ یکی سفر دوجانبه و دیگری سفر برای حضور در اجلاس‌های بین‌المللی است. به طور مثال سفری که ۲۱ مرداد به قزاقستان داریم، سفر از نوع دوم است. در این نوع سفرها معمولا کشور میزبان تنها ممکن است هزینه‌های اتاق یک یا دو نفر را می‌پردازد، اما در سفرهای دوجانبه، ما در تشریفات پیرو اصل عمل متقابل هستیم؛ به عنوان فردی که بیش از ۳۶ سال سابقه فعالیت دیپلماتیک دارم، می‌گویم که بر اساس اسناد موجود در ریاست‌جمهوری در گذشته این اصل کمتر مورد توجه قرار می گرفت، اما از زمانی که بنده در تشریفات ریاست‌جمهوری اصل عمل متقابل را ملاک قرار دادم امروز شاهد اجرای این اصل در تشریفات ریاست‌جمهوری هستیم به گونه‌ای که وقتی یک هیات خارجی قصد سفر به ایران را دارد، در جلسه‌ای از مقامات تشریفات آن هیات می‌پرسیم که اگر رئیس‌جمهور ما به کشور شما سفر کند، شما هزینه اقامت چند نفر را تقبل می‌کنید و ما نیز بر اساس گفته طرف مقابل با آنها عمل می‌کنیم.

ممکن است هیات همراه ۱۰ نفر یا بیشتر باشد. به عنوان مثال؛ در راستای اجرای اصل عمل متقابل در تشریفات اتفاق جالبی در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به اتریش افتاد و آن این بود که به دلیل اینکه رئیس‌جمهوری اتریش در سفر به ایران هیچ هدیه‌ای برای رئیس‌جمهور ما نیاورد، ما نیز در سفر اخیر هیچ هدیه‌ای برای او نبردیم.

یکی دیگر از مواردی که در دولت یازدهم و دوازدهم در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام می‌شود، موضوع پرداخت هزینه خدمات به کارمندان و کارکنان محل اقامت رئیس‌جمهور در کشور میزبان است. در سفرهای هیات‌های عالی‌رتبه مرسوم است که هیات مهمان هنگام بازگشت به کشور خود به این دسته از کارکنان، مبلغی به عنوان هدیه پرداخت می‌کنند؛ در دولت یازدهم و دوازدهم ما مبلغ را به شدت کاهش دادیم.

محل دیگری که در آن در صرف هزینه صرفه‌جویی شد موضوع پرداخت هدایا به روسای جمهور و هیات‌های همراه بود. تا به امروز و حدود پنج سالی که من در تشریفات ریاست‌جمهور فعالیت می‌کنم هیچ هدیه‌ای خریداری نشده و تا کنون هر آنچه که از سوی رئیس‌جمهور به همتایان خود اهدا شده، از اقلامی بوده که در دولت‌های گذشته به میزان زیاد خریداری شده و همچنان نیز در انبار وجود دارد.

موضوع دیگری که در راستای کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گرفت بحث خرید بلیت هواپیمای هیات‌های اعزامی در سفرهای خارجی بود. هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد، نهاد ریاست‌جمهوری با چند آژانس هواپیمایی خاص و نمایندگی فروش بلیت پروازهای خارجی در تهران ارتباط داشت، اما این رویه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییر کرد. در رویکرد جدید تا جایی که امکان دارد تمام نیازهای خود را از دفتر فروش بلیت ایران‌ایر برطرف می‌کنیم و در مواردی که این دفتر پاسخگوی نیازهای ما نباشد، بلیط‌های مورد نیاز خود را از طریق یک آژانس نیمه دولتی تهیه می‌کنیم.

نکته جالبی که در سفرهای رئیس‌جمهوری وجود دارد این است که همسر و اعضای خانواده ایشان تا کنون در هیچ کدام از سفرهای خارجی آقای روحانی را همراهی نکرده‌اند

-به دلیل حضور در برنامه‌های سخنرانی و بازدید رئیس‌جمهوری با موضوعی مواجه شدم و آن نیز توجه مسئولان برگزاری مراسم و تشریفات به موضوع دمای محیطی و الزام برای کاهش دمای محل سخنرانی رئیس‌جمهوری است. علت این توجه چیست؟

هر انسانی دارای طبعی خاص است و طبع آقای روحانی نیز گرم است. در این زمینه وطیفه من به عنوان مسئول تشریفات این است که توجه کنم دمای هوا در محیط‌هایی که ایشان حضور دارند، پایین باشد؛ این خیلی عادی است. کما اینکه آقای پوتین دارای طبعی سرد است و دمای محیط محل برگزاری ملاقات های او می بایست بالا باشد و همیشه با ایشان در این رابطه دچار مشکل هستیم.

- در این باره شایعاتی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری بیماری خاصی دارند و علت پایین بودن دمای محیط در محل‌های سخنرانی ایشان نیز به دلیل این بیماری است؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر. به لطف خدا ایشان ورزش را هم در برنامه خود دارند و از سلامت کامل برخوردارند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir