بلیط هواپیما ارزان شد
با وجود رکوردزنی نرخ یورو که از اواخر شهریورماه تا کنون شاهد آن هستیم، قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی، روندی نزولی در پیش گرفته است

بلیط هواپیما ارزان شد

به طور متوسط نسبت به فروردین ماه گذشته در حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته؛ این درحالیست که با توجه به روند صعودی نرخ ارز در کشور، این ذهنیت نزد خریداران بلیط هواپیما وجود داشت که قیمت‌ها نیز روندی صعودی در پیش گیرد؛ اما با گذر از تابستان و با انتشار گزارش‌ علی بابا، بزرگترین سامانه فروش بلیط هواپیما در کشور مشخص شد که قیمت بلیط پردازهای داخلی نه تنها افزایش نیافته است، بلکه با کاهش یافته است.

مقایسه قیمت بلیط هواپیما و یورو نسبت به تابستان سال گذشته گویای این موضوع است که با وجود افزایش چشمگیر نرخ یورو در تابستان جاری، قیمت بلیط هواپیما در فصل پرسفر سال تنها ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این در حالیست که هر سال در ایام پر سفر سال (فصول بهار و تابستان)، نرخ بلیط هواپیما در حد چشمگیری افزایش می‌یابد و با توجه به گرانی یورو، افزایش تنها ۳۱ درصدی نرخ بلیط هواپیما، نشان دهنده تلاش برای حمایت از مسافرانی که نگران افزایش هزینه‌های سفر است. از سوی دیگر، افزایش نرخ یورو روی قیمت خدمات سرویس، سوخت و قطعات هواپیما تاثیر می‌گذارد که رشد ناچیز نرخ بلیط هواپیما این هزینه‌ها را تامین نمی‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی واحد تحقیقات بازار بزرگترین سامانه اینترنتی فروش بلیط هواپیما در هفته پایانی شهریور ماه با وجود افزایش نرخ یورو نسبت به ماه قبل از آن، متوسط قیمت بلیط هواپیما ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. این گزارش می‌افزاید که نرخ یورو در هفته چهارم شهریور ماه رکورد زد و در مقابل، متوسط نرخ بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی به رقمی در حدود ۲۷۰ هزار تومان رسید.

دلایل بسیاری برای این کاهش قیمت عنوان شده است که مهمترین آنها دستور ریاست جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش قیمت بلیط هواپیماست که اوایل شهریور ماه صادر و از سوی رسانه‌های خبری چون تسنیم، فارس و... اعلام و مقرر شد که برای ساماندهی حوزه گردشگری کشور، ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این حوزه قرار گیرد.

البته دلایل دیگری در کاهش قیمت بلیط هواپیما دخیل بوده‌اند که قرار گرفتن در فصول کم سفر سال یکی از آنهاست. بررسی‌ها نشان داده است که در نیمه دوم سال به دلیل قرار گرفتن در سال تحصیلی، میزان سفرهای داخلی کاهش می‌یابد و همین موضوع موجب کاهش قیمت بلیط هواپیما شده است.

بیشتر بدانید : ارزان ترین راه خرید بلیط هواپیما

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com