آستان قدس در دوره رئیسی مالیات می‌داد؟
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی عملکرد آستان قدس رضوی در سه سال گذشته را تشریح کرد

آستان قدس در دوره رئیسی مالیات می‌داد؟

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی عملکرد آستان قدس رضوی در سه سال گذشته را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مورد اقدامات آستان قدس برای ایجاد شفافیت در حوزه عملکرد این نهاد خاطر نشان کرد: ما با سامانه‌ای که ایجاد کردیم، بحث قراردادها، دخل و خرج‌ها زمینه‌های مصرف نذورات و موقوفات را شفاف کردیم. آگاهی مردم از این مسائل باعث افزایش اعتمادعمومی می‌شود.

در بحث مالیات آستان قدس هم لازم به ذکر است که تا سال ۱۳۹۵ که من وارد آستان شدم، مالیاتی پرداخت نمی‌شود، زیرا به امر حضرت امام و قانون از این مساله معاف شده بود. اما در سال ۱۳۹۵ بعد از استفسار من از حضرت آقا مالیات پرداخت می‌شود.

وی در خصوص همکاری با وزارت بهداشت با تبدیل مشهد مال به بیمارستان هزار تختخوابی گفت: وزارت بهداشت در زمان اعلام این طرح، همکاری لازم را انجام نداد. مشکل کنونی مشهد کمبود مال نیست بلکه کمبود بیمارستان است. با توجه به سهم ۴۹ درصدی آستان قدس از مشهد مال، ما پیشنهاد دادیم که این پروژه تبدیل به بیمارستان هزار تختخوابی شود، اما وزارت بهداشت همکاری نکرد.

تولیت آستان قدس در مورد این جمله که نباید در مشهد گرسنه‌ای وجود داشته باشد تصریح کرد: من پیشتر اعلام کردم در شان مشهدالرضا نیست که کسی در حاشیه شهر و مشهد گرسنه باشد. من نمی‌گویم فقیر، اما باید کاری کرد که کسی شب گرسنه نخوابد. آستان قدس هم این توان را دارد و برنامه ریزی‌هایی هم شده و برخی نهادها مثل کمیته امداد برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده است. البته هنوز آمار دقیق مشخص نیست و ما فعلا در حال شناسایی هستیم.

وی در زمینه کمک‌های نقدی آستان قدس به نیازمندان تاکید کرد: ما برای حل مشکلاتی مانند جهیزیه، تهیه لوازم التحریر و یا پرداخت اجاره بهای افراد نیازمند مجبور به کمک نقدی هستیم. اما مستمری بگیر در آستان قدس وجود ندارد. در همین راستا مساعدت‌هایی برای ساخت بیش از ۲ تا ۳ هزار مسکن برای نیازمندان انجام شده است. در کل مساله ما توانمندسازی است. انجام ۳۰۰ پروژه لایروبی و قنات سازی در مشهد و اطراف ان در این رابطه صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در مورد اقدامات آستان قدس در حوزه فرهنگی عنوان کرد: در سه سال گذشته بخش تبلغیات در داخل حرم افزایش یافته و به ۴ تا ۵ برابر قبل رسیده است. در واقع هم بعد کمی و هم کیفی این کار مدنظر بوده است. حلقه‌های معرفتی و پاسخگویی به سوالات از جمله این اقدامات به شمار می‌رود. نکته دیگر اینکه در این بازه زمانی ما یک میلیون متر مربع بر فضای فرهنگی مشهد افزوده ایم. ایجاد اردوگاه‌های تربیتی و معرفتی دخترانه، پسرانه و مجتمع دانشجویی در همین رابطه صورت گرفته است.

همان طور که اشاره در بخش خادم یارها، ۲۰ هزار خادم یار فرهنگی داریم که برای انجام کارهای این حوزه ساماندهی شده اند. علاوه براین ما مراکز مشاوره‌ای داریم که به نام امام رضا فعال شده اند. برای مثال زوجی که در ۱۰ جلسه مشاوره به نیتجه می‌رسند به برکت نام امام رضا در این مراکز با یک یا دو جلسه نتیجه می‌گیرند. مشاوره دهندگان خادم یار هستند و خدمات هم رایگان است. ما در حال حاضر تلاش داریم این مراکز به تمام کشور و استان‌ها گسترش یابد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mizanonline.com