ماجرای خروج مدارک بانک سرمایه توسط مدیران فاسد سابق
نماینده بانک سرمایه در جلسه محاکمه هدایتی گفت: متاسفانه مدارکی که در اختیار هدایتی و موسوی نژاد قرار دارد، بیشتر از مدارک بانک است که توسط مدیران فاسد از بانک بیرون کشیده شده است

ماجرای خروج مدارک بانک سرمایه توسط مدیران فاسد سابق

حسین هدایتی در ادامه چهارمین جلسه محاکمه خود در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی در مقام ارائه آخرین دفاعیات، اظهار کرد: من شرکت‌ها را خریداری نکردم همان طور که در جلسه اول توضیح دادم نقش سال ۹۲ صفر تا ۱۰۰ با آقای موسوی نژاد بود و سال ۹۴ به عهده بنده است.

هدایتی افزود: شرکتی از آقای یقینی خریداری نکردم. این که در کیفرخواست آمده یقینی در یک جلسه فوتبالی با من آشنا شده کذب محض است. از طریق وکیلی به نام فرخ ضحاکی که ۱۰۰ میلیون هم از من گرفت با آقای یقینی آشنا شدم. ۴۰ سال کاسبی کردم و از بانک‌ها وام گرفتم، این قدر عقلم نمی‌رسد که برای شرکت‌ها باید با شرایط اعتبارسنجی تسهیلات بگیرم؟

وی ادامه داد: پنج شرکت به موسوینژاد دادم که ۲ شرکت در سال ۹۱ صلح حقوقی و باطل شد. براساس مستنداتی که خدمت آقای قاضی ارائه می‌دهم صفر تا ۱۰۰ مسئولیت اخذ شرکت‌ها به عهده آقای یقینی است. هدایتی که ۴۰ سال کار کرده نمی‌توانسته ۷ تا مدیر بردارد و بیاورد در این شرکت‌ها بگذارد؟ این چیز‌هایی که می‌گویند به من ارتباطی ندارد.

متهم پرونده اظهار کرد: ای‌کاش آقای یقینی حضور داشت و شهامت و مردانگی به خرج می‌داد. ۳ هفته پیش در دفتر شما او را دیدم و گفتم چرا اسناد این هشت شرکت را ارائه نمی‌دهید که آن اسناد تسلیم شما شده است؛ بنابراین کل اسناد شرکت‌ها اعم از افتتاح حساب، سرمایه ثبتی، اظهارنامه‌ها و کارت بازرگانی در این پرونده موجود است. اگر این اوراق واقعی است پس شرکت‌ها صوری و کاغذی نیست یا اینکه ایشان اسناد را جعل کردند.

هدایتی خطاب به نماینده دادستان که گفته بود ضمانتنامه‌ها صوری است، گفت:‌ای کاش شما من را یک جلسه دعوت می‌کردید تا از ماجرا مطلع می‌شدید. به ضابطان اسناد را ارائه و ضمنات‌نامه‌ها را کاملاً با اسناد و قرارداد‌ها تقدیم کردم.

وی توضیح داد: اسناد پنج شرکت تا سال ۹۴ دست یقینی بوده است. خود آقای موسوی نژاد جوانمردانه تائید می‌کند. یقینی باید بیاید از این شرکت‌ها دفاع کند. این شرکت‌ها حتی سود هم کرده است. صفر تا ۱۰۰ این شرکت‌ها را باید یقینی جواب بدهد و همینطور مسئولان بانک باید در اینجا حضور می‌داشتند و جواب می‌دادند.

وی در پاسخ به سئوال قاضی پرونده مبنی بر اینکه چرا از شرکت‌های خود استفاده نکرده است گفت: به خاطر چک‌های برگشتی و اوضاع وخیم تولید نمی‌توانستم به نام شرکت‌های خودم وام بگیرم. دو مرحله وام گرفتم یک مرحله زمانی که موسوی‌نژاد وام‌ها را گرفت که صفر تا ۱۰۰ بر عهده خودش است، یک مرحله هم ۳۰ یا ۵۰ میلیارد تومان گرفتم و ۸۰ میلیارد تومان دیگر بعد از اخذ ضمانتنامه‌ها دادند. سال ۹۲ با آقای موسوی نژاد آشنا شدم. آن دعوایی که جلسه قبل عرض کردم صوری نبوده و حتی در آن پرونده موسوی‌نژاد منع تعقیب خورد و توافق کردیم و ۵۳ میلیارد به من برگرداند.

هدایتی افزود: به عنوان بچه تهران هزاران واحد ساختمان ساختم، اما در این پرونده از هول حلیم در دیگ افتادم. در کیفرخواست گفته شده شرکت دناساز صلاحیت نداشته، اما جالب این است که حتی یک میدان بسیار قدیمی که متعلق به شاه ملعون بوده را همین شرکت ساخته؛ یعنی می‌خواهم بگویم قدمت بسیار زیادی دارد.

وی گفت:: یک تناقضی در کیفرخواست وجود دارد؛ یک جا می‌گویند این شرکت‌ها را در اختیار موسوی نژاد گذاشتم، یک جا می‌گویید فروخته و یک جا هم می‌گویید جهت دلالی بوده است. من این ملک‌ها را ۱۴۵ میلیارد تومان خریدم، اینکه قبول نمی‌کنید یک ملک را ندیده خریدیم بر عهده خودتان، ولی به خدا من این ملک را ندیده خریداری کردم. طبق مصوبات و تأمین دلیل قوه‌قضاییه ۱۵ هکتار زمین و ۷۰ هزار ساختمان را شما وسوسه نمی‌شوید با ۵۰۰ میلیارد سود بفروشید؟

متهم ردیف اول پرونده توضیح داد: در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی سال ۹۳ بانک سرمایه از من شکایت کرد، اما در آن شکایت بازپرس برایم منع تعقیب صادر کرد و گفت: اگر کسی کاری کرده، موسوی‌نژاد است.

وی گفت: به عنوان مدیر پروژه‌های کارسان و لیان، شرکت‌ها را به آقای موسوی نژاد معرفی کردم و در اینجا موسوی‌نژاد مظلوم واقع شده است. به شرطی این پروژه‌ها را خریدم که همه چیز درست باشد. من شرکت‌ها را به موسوی‌نژاد معرفی کردم و او به بانک معرفی کرد. فکر می‌کردم این متهمان نیرو‌های چند ساله یقینی هستند و یقینی باید بیاید جواب دهد.

هدایتی ادامه داد: او قرار بوده ضمانت‌نامه‌ها را بگیرد و بعد من این ملک‌ها را بخرم. تمام مراحل قبل از تاریخ هشتم خرداد ۹۲ بوده است. معرفی شرکت اگر جرم است من می‌پذیرم. آوردن منابع اگر خلاف است من می‌پذیرم. شما گفتید دو الی سه ماه بعد از سپرده تسهیلات گرفتید. سپرده ۲ تا ۳ سال بعد برده شده و هنوز ۲۰ الی ۳۰ میلیاردش موجود است و مدارک خود بانک است نمی‌دانم به شما رسیده است یا خیر.

نماینده بانک سرمایه در ادامه در توضیح اظهارات هدایتی گفت: ما هیچ‌وقت نگفتیم ضمانت‌نامه‌هایی که شما گرفتید صوری است. ما گفتیم پول آن ضمانت‌نامه‌ها را چهار الی هشت ماه قبل خرج کردید. شما ضمانت نامه حسن انجام تعهدات را با تبانی گرفتید. این شرکت‌ها اگر معتبر بودند چرا باید وجوه تسهیلاتی شان را به شما بدهند؟ کدام شرکت بدون قرارداد میلیارد‌ها پول به کسی می‌دهد؟ آن ۵۳ میلیارد تومان را چرا تسویه نکردید؟ آقای هدایتی سال ۹۴ دو صورتجلسه با مدیران بانک سرمایه امضا می‌کنند و متاسفانه مدارکی که دست آقایان هدایتی و موسوی نژاد است بیشتر از مدارکی است که در بانک است که توسط مدیران فاسد از بانک بیرون کشیده شده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: fardanews.com