پیشنهاد محمد خاتمی : دنیا برای صلح ائتلاف تشکیل دهد
سید محمد خاتمی (رئیس دولت اصلاحات) از عقلای جهان دعوت کرد که «ائتلاف برای صلح» تشکیل دهند

بخش‌هایی از مقاله سید محمد خاتمی در روزنامه گاردین

خروج دولت ترامپ از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ و جنگ اقتصادی شدیدش علیه نظام و مردم ایران وضعیت منطقه را به نقطه‌ جوش نزدیک کرده است. خروج از برجام صرفاً یک کنش بد سیاسی نبود، بلکه هجومی بی‌پروا به باور ملت‌ها نسبت به ارزش و امکان گفت‌وگو، تعامل و ائتلاف جهانی برای تحقق صلح بود.

برای این‌که منطقه {خاورمیانه} دوباره اسیر یک طوفان ویرانگر نشود، باید خردمندان رشته‌ی امور را در دست بگیرند و این چرخه‌ی یک‌جانبه‌گرایی متکبرانه و نشاندنِ حمله‌ی نظامی به جای راه حل سیاسی متوقف شود.

دولت آمریکا باید به برجام احترام بگذارد و به جای تهدید به جنگ و فقر و ویرانی و محاصره و تحریم، به مسیر گفت‌وگو بازگردد.

از همه‌ آنان که در آمریکا، کشورهای منطقه و سراسر جهان حسن نیت دارند و «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «صلح» را جایگزین «برخورد تمدن‌ها» و «جنگ» می‌خواهند، دعوت می‌کنم در برابر نابخردی‌ای که شاهدش هستیم، بسیج شوند و با تشکیل «ائتلاف برای صلح» مانع فاجعه‌ای شوند که با توجه به سطح بالای تنش کنونی هر لحظه می‌تواند، حتی به شکل ناخواسته و اتفاقی، رخ دهد.

این گزینه هنوز پیش روی ترامپ است که تنش‌هایی که خودش بی‌دلیل افزوده را بکاهد. او باید بداند که ایرانی‌ها به قلدری، توهین و بی‌احترامی روی خوش نشان نمی‌دهند. هم‌وطنان من بیش از صد سال است که از انقلاب مشروطه برای حفظ کرامت و استقلال‌شان مبارزه کرده‌اند و باور دارند آن‌چه احترام می‌آورد احترام است و نه تهدید

گفت‌وگو، همدلی و آمادگی برای شنیدنِ دیگری تنها راه کاهش مخاطره‌ها و گشودن افق‌های امیدبخش است.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : ensafnews.com