آیا زلزله بزرگ در انتظار تهران است؟
مهدی زارع در بخشی از سرمقاله امروز اعتماد با عنوان فرصت تغییر رویه نوشت: احتمال وقوع زلزله بزرگ و تاخیری از ‏جمله مباحثی است که امروزه در تهران بسیار مطرح شده است؛ این مساله از ۲۹ آذر ۱۳۹۶ با رخداد زلزله ملارد به‌شدت مورد ‏توجه پایتخت نشینان قرار گرفت. در اینکه تهران شهری زلزله‌خیز است که حتما زلزله در آن رخ خواهد داد هیچ شکی وجود ندارد، ‏کافی است سابقه تاریخی لرزه‌خیزی تهران بررسی...

زلزله بزرگی در انتظار تهران است؟

معمولا برای محاسبه دوره بازگشت زمین‌لرزه‌ها از روش احتمالی استفاده ‏می‌شود. آخرین زلزله مخرب در منطقه تهران در سال ۱۸۳۰ میلادی در منطقه جاجرود (دماوند-شمیرانات) رخ داد. براساس ‏برآورد احتمالی با در نظر گرفتن تمام گسل‌های اطراف تهران، بازگشت زمین لرزه‌ای با بزرگای ۷ را حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ سال ‏برآورد می‌کنند. اگر زلزله ۱۸۳۰ دماوند شمیرانات را به عنوان آخرین رخداد این دوره بازگشت، در نظر گرفته و عنوان شود که ‏مثلا در وقوع زلزله‌ای با بزرگای ۷ مثلا ۲۵ سال تاخیر شده، مقایسه غلطی صورت گرفته است زیرا زلزله ۱۸۳۰ دماوند ‏شمیرانات در اثر فعال شدن گسل مشا رخ داده، اما بازگشت ۱۶۰ تا ۱۸۰ ساله برای بزرگای ۷ با توجه به لرزه‌خیزی تمام گسل‌های ‏منطقه تهران (مشا، شمال تهران، ایوانکی و...) به دست آمده است. این نوع استدلال به نظر من مخدوش است، اما در اصل ‏موضوع (لرزه‌خیزی بالا و خطر زلزله بالا در منطقه تهران) تردیدی وجود ندارد.

فقط نکته‌ای که همچنان برای نگارنده مبهم و ‏نامفهوم است ان است که از حدود یک هفته بعد از زلزله ۲۹ آذر ۹۶ ملارد، انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده، تمام سوالات جواب داده ‏شده و اصولا ابهامی در مورد خطر زلزله بعدی تهران در کار نیست. همین داستان به نظر می‌رسد که از پنجشنبه شب در تهران ‏مجددا آغاز شده است: وقتی زلزله نیمه شب ۱۹/۲/۹۹ رخ داد بیش از ۱۰ تماس تلفنی از متخصصان و مدیران مختلف دریافت ‏کردم که در همان دقایق اول بعد از رخداد می‌پرسیدند که آیا زلزله مهم‌تری در راه است؟ و اگر بله، چه زمانی؟

ولی آنچه ‏حیرت‌انگیز است آنکه اگر به همین مسوولان سه روز بعد بگوییم که برای پاسخ به این پرسش‌ها نیاز به تجهیزات و زیر ساخت و ‏جذب متخصص داریم، یا جوابی نمی‌آید یا جواب می‌دهند که بودجه نداریم و فعلا در اولویت نیست! یاد آن ضرب‌المثل می‌افتم که: ‏جیک جیک مستون که بود، فکر زمستونت نبود؟ از دانشمندان توقع دارید با دست بسته و پای بسته در استخر سوالات و ابهامات ‏دنیای امروز شناکنند و برنده هم بشوند؟

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد