استفاده از خانه‌های وسيع با تجهيزات فوق‌العاده گرانقيمت مانند مبلمان ده‌ها ميليون تومانی و حتی ظروف و لباس‌های گرانبها علاوه بر آن‌كه هزينه ساخت آثار تلوزيونی را به شدت افزايش می‌دهد، آثار منفی بر فرهنگ جامعه بر جا گذاشته، تجمل‌گرايی، چشم‌ و هم‌چشمی و مد كردن اين گونه تشريفات را تشديد می‌كند.

در حالی كه سیمای جمهوری اسلامی در نوروز امسال با خرید، تولید و پخش آثار متنوع سینمایی و تلویزیونی، نقش برجسته‌ای در تأمین اوقات فراغت مردم داشته است و رشد كمی و كیفی آثار سیما نسبت به سال‌های گذشته مشهود است، كم‌توجهی به رهنمودهای رهبر انقلاب و رئیس صداوسیما در عدم اشاعه تجمل‌گرایی، نقطه ضعف مشهودی در كارنامه سیمای جمهوری اسلامی ایجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار تابناك، افراط در تبلیغ تجمل‌گرایی و استفاده از اتومبیل‌های گرانقیمت و مبلمان و وسایل خانه بسیار لوكس و گرانقیمت در سریال‌های نوروزی صداوسیما به حدی رسیده است كه مجموعه ارزش چند خودروی سریال‌های نوروزی سیما بیش از صدها میلیون تومان است.

همچنین افراط در استفاده از خانه‌های وسیع با تجهیزات فوق‌العاده گرانقیمت مانند مبلمان ده‌ها میلیون تومانی و حتی ظروف و لباس‌های گرانبها علاوه بر آن‌كه هزینه ساخت آثار تلوزیونی را به شدت افزایش می‌دهد، آثار منفی بر فرهنگ جامعه بر جا گذاشته، تجمل‌گرایی، چشم‌ و هم‌چشمی و مد كردن این گونه تشریفات را تشدید می‌كند.

از سویی دیگر، با توجه به گرانی كمرشكن موجود و تحت فشار بودن اقشار متوسط به پایین برای تأمین هزینه‌های زندگی،‌ استفاده از خودروها، لوازم منزل، لباس‌ها و گوشی‌های تلفن همراه گرانقیمت برای نسل جوان انتظار و ذهنیت منفی ایجاد كرده و فشار به خانواده‌ها را افزایش می‌دهد.


تجمل‌گرایی بیش از حد در سریال‌های امسال شبكه‌های سیما منحصر به شخصیت‌های منفی نیز نبوده و حتی به طور مثال شخصیت‌های مثبت در سریال‌ها نیز از لوازم زندگی و اتومبیل‌های گرانقیمت استفاده می‌كنند.

در نوروز امسال تنها سریالی كه به دلیل فضای خدمت سربازی شاهد تجمل‌گرایی نیست، سریال قرارگاه مسكونی، ساخته جواد رضویان است كه از شبكه پنجم سیما پخش می‌شود.

این در حالی است كه رهبر انقلاب و رئیس سازمان صداوسیما در سال‌های گذشته بارها بر كاهش تجمل‌گرایی و عدم ترویج زندگی اشرافی و استفاده از وسایل لوكس در تولیدات صداوسیما تأكید كرده بودند، اما در یك سال اخیر موج جدید تجمل‌گرایی از استودیوهای تلویزیونی و هنری آغاز شده و سریال‌ها و فیلم‌های تولیدی صداوسیما را نیز در بر گرفته است.