مخالفت با توافق هسته ای یعنی حمایت از جنگ با ایران
اوباما در پاسخ به این انتقاد رهبران یهودی گفت که او نیز درباره این دغدغه حساس است اما به طور واقع بر این باور است که اگر توافق هسته ای شکست بخورد گزینه جنگ در کوتاه ترین زمان ممکن محتمل خواهد بود.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیروز در کاخ سفید میزبان 22 تن از رهبران جامعه یهودیان آمریکا بود تا به آنها درباره توافق اخیرهسته ای با ایران توضیحاتی ارایه دهد.برخی شرکت کنندگان به سی ان ان گفتند در این جلسه دو ساعته مباحثی بسیار جدی، صمیمی و در مواقعی چالشی مطرح شده است.اوباما در ابتدای این نشست سخنان خود را چنین آغاز کرد:" می خواهم بی پرده و صریح سخن بگویم.

اوباما سپس به تشریح توافق هسته ای با ایران پرداخت و اعلام کرد رفع تحریم های ایران در ازای انجام بازرسی ها از سایت های هسته ای ایران است.به گزارش سی ان ان پرتنش ترین بخش از این نشست اظهار گله مندی رهبران یهودی از اوباما به خاطر این اظهارات اخیر او بود که گفته بود: مخالفت با توافق هسته ای معادل حمایت از جنگ با ایران است.

رهبران یهودی گفتند این لحن سخنان اوباما می تواند به جامعه یهودیان آمریکا ضربه بزند و تاکید کردند منازعه بر سر خوب یا بد بودن توافق هسته ای با ایران را نباید به مساله جنگ طلبی منحصر کرد.

اوباما در پاسخ به این انتقاد رهبران یهودی گفت که او نیز درباره این دغدغه حساس است اما به طور واقع بر این باور است که اگر توافق هسته ای شکست بخورد گزینه جنگ در کوتاه ترین زمان ممکن محتمل خواهد بود.

در این جلسه جو بایدن معاون اوباما نیز حضور داشت. این جلسه در حالی برگزار شد که ساعاتی پیش از این جلسه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از طریق ویدئویی به نشست این گروه از رهبران جامعه یهودی آمریکا پیام فرستاد.

نتانیاهو در پیام خود با تکرار مواضع همیشگی خود گفت:" توافق هسته ای با ایران نه تنها جلوی دست یابی این کشور به سلاح هسته ای را نمی گیرد بلکه مسیر آن را هموارتر می کند."

نتانیاهو مدعی شد:" این توافق دو مسیر برای دست یابی به سلاح هسته ای در اختیار ایران قرار می دهد: مسیر نخست از طریق عمل به این توافق و مسیر دیگر از طریق نقض این توافق.

رهبران حاضر در این نشست از سه گروه یهودی " اتحادیه ضد افترا " ، " اتحادیه ارتدوکس " و جنبش "جی استریت " بودند.

جنبش جی استریت از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند و کمپینی با هزینه 5 میلیون دلار به منظور تبلیغ در جهت تصویب این توافق در کنگره به راه انداخته است. نخستین آگهی تلویزیونی این گروه یهودی در تلویزیون های آمریکا در راستای حمایت از توافق هسته ای با ایران پخش شد.

رهبران یهودی حاضر در نشست به سی ان ان گفتند اوباما در این نشست به شدت این فرضیه را که در جریان مذاکرات می شد به سمت توافقی بهتر از این با ایران رفت، رد کرد و مدعی شد در صورت شکست توافق، ایران این توانایی را دارد که در عرض چند ماه بمب اتمی بسازد.

یک منبع که در این نشست حاضر بوده تاکید کرده که اوباما به شدت این گزینه را که امکان رسیدن به یک توافق بهتر با ایران بوده را رد کرده است.

یکی دیگر از حاضران در این نشست نیز تاکید کرد: این پرشورترین لحظه ای بود که من تا به حال از اوباما دیده بودم.

اوباما امروز (چهارشنبه) نیز قرار است در دانشگاه آمریکن واشنگتن درباره توافق با ایران سخنرانی کند. بر اساس اعلام منابع کاخ سفید سخنرانی امروز اوباما متمرکز بر مساله پیامدهای تایید یا رد توافق از سوی کنگره خواهد بود.

منبع:عصر ایران