اوباما: ترامپ جان وین نیست، ریچی ریچ است!
باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مصاحبه جدیدی گفت، از اینکه دونالد ترامپ توانست در سیاست آمریکا توجهات را جلب کند، شگفت‌زده نشده است. اما در عین حال اوباما اذعان کرد که او شوکه شده که ترامپ به سمبل پوپولیسم جناح راستگرا تبدیل شد.

ترامپ به سمبل پوپولیسم جناح راستگرا تبدیل شد


 باراک اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک که دوشنبه منتشر شد، گفت: از اینکه شخصی مثل ترامپ توانست در زندگی سیاسی ما توجهات را به خود جلب کند، متعجب و شگفت‌زده نشدم. او یک نشانه است اما یک شتاب‌دهنده نیز است. اما اگر قرار است ما یک پوپولیست جناح راستگرا در این کشور داشته باشیم، انتظار شخصی را داشتم که جذاب‌تر باشد.

او افزود: اگر شما درباره پوپولیست‌هایی که در گذشته بودند فکر کنید، کسی مثل هوی لانگ، او از جناح راست نبود. او یک پوپولیست کلاسیک بود، او از زندگی مردمی که اطرافش بودند، خبر داشت، او آنها را درک می‌کرد. انتظار نداشتم شخصی که اصلا احترامی برای مردم عادی قائل نیست بتواند توجهی جلب کند و بعد، آن مردم او را دنبال کنند.

این رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت، او تمایل بسیاری از آمریکایی‌ها برای داشتن یک "قهرمان مرد کلاسیک" از دوران کودکی را درک می‌کند. او توضیح داد: جان وین‌ها، گری کوپرها، جیمی استوارت‌ها، کلینت ایستوودها به این دلیل مهم هستند. یک کد وجود داشت؛ کد مردانگی که من با آن بزرگ شدم و به دهه ۳۰ و ۴۰ و قبل از آن برمی‌گردد - این تصور وجود داشت که چنین فردی باید مردی باشد که به قول خود وفادار است، مسئولیت را می‌پذیرد، شکایت نمی‌کند، قلدر نیست و در واقع از افراد آسیب‌پذیر در برابر زورگویان دفاع می‌کند.

اوباما در ادامه دونالد ترامپ را به ریچی ریچ، کاراکتر داستانی کتاب طنز دهه ۵۰ میلادی تشبیه کرد. اوباما گفت: فکر نمی‌کردم که مدل برای محافظه‌کاران ریچی ریچ باشد؛ یک شخصیت شکوه‌گر، دروغگو و کسی که مسوولیت هیچ چیز را نمی‌پذیرد.

باراک اوباما همچنین گفت، او اکنون درک می‌کند که چطور انتخاب تاریخی خودش در سال ۲۰۰۸ به عنوان اولین رئیس جمهوری سیاه‌پوست در آمریکا بخش‌هایی که اکنون به پایگاه ترامپ تبدیل شدند را تهدید کرد و نگرانی‌های آنها از سوی رسانه‌های محافظه‌کاری مثل فاکس نیوز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

او گفت: چیزی که به نظر من غیر قابل بحث است، این است که من به تغییر در قدرت معنا بخشیدم. صرف حضور من، مردم را نگران کرد -در بعضی موارد به طور مشخص، در برخی موارد ناخودآگاه. و بعد کسانی برای بهره‌برداری از آن حضور داشتند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir