اسرائیل در حمله به ایران ، تنهاست؟
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همه اعتبارش را بر سر جلوگیری از توافق هسته ای ایران به خطر انداخته است.

روزنامه هاآرتص نوشت: زمانی که ایهود باراک درمورد بررسی گزینه حمله به ایران در کابینه اسرائیل سخن می گفت، یک نکته مهم را از قلم انداخت و آن اینکه حمله اسرائیل به ایران اصولا بر این تصور مبتنی بود که پای آمریکا به این جنگ کشیده خواهد شد. مقامات ارشد آمریکایی به کرات به همتایان اسرائیلی خود گفته و می گویند که شما جرات حمله به ایران را ندارید. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همه اعتبارش را بر سر جلوگیری از توافق هسته ای ایران به خطر انداخته است.

روزنامه هاآرتص درر ادامه نوشت: از ابتدا تنها دو گزینه واقعی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران مطرح بود. این دو گزینه عبارت بودند از حمله گسترده آمریکا به ایران یا توافق با ایرانیان. هر گزینه دیگری بی معنی است.

زمانی هم که ایهود باراک درمورد بررسی گزینه حمله به ایران در کابینه اسرائیل سخن می گفت، یک نکته مهم را از قلم انداخت و آن اینکه حمله اسرائیل به ایران اصولا بر این تصور مبتنی بود که پای آمریکا به این جنگ کشیده خواهد شد. برای همه بدیهی بود که اسرائیل توانایی نابود کردن برنامه هسته ای ایران را ندارد اما آمریکا شناسی بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک بر این اصل استوار بود که آنها قادر خواهند بود پای ابر قدرت را به جنگ باز کنند.

اما همه مقامات اسرائیلی از جمله گانتز، اشکنازی، دان مریدور و بنی بگین به خوبی می دانستند که اظهارات علنی اوباما حق اسرائیل برای دفاع از خود پوششی است بر یک چراغ قرمز غیر قابل انکار.مقامات ارشد آمریکایی به کرات به همتایان اسرائیلی خود گفته و می گویند که شما جرات حمله به ایران را ندارید.

وقتی آمریکا منفعت خود را در یک سیاست می یابد، هیچ عاملی نمی تواند نظر آن را تغییر دهد - نه پول جمهوریخواهان، نه ایپک و نه حتی سخنرانی های نتانیاهو. اوباما تردیدی به خود راه نداد تا یکی از مشاورانش را برای گفتگوی مخفی با مقامات ایرانی اعزام کند. این رابطه مخفی به امضای توافقنامه موقت و در نهایت توافق نهایی منجر شد که آن هم احتمالا با وجود مخالفتهای نتانیاهو در کنگره به تصویب خواهد رسید.

میر داگان، رئیس سابق موساد معتقد بود یک گزینه سوم هم برای آسیب رساندن به برنامه هسته ای ایران وجود دارد و آن اجرای عملیات مخفی است که می تواند مرتبا پیشرفت های آن را به تاخیر اندازد.

داگان نتانیاهو را متهم می کند که با تبدیل کردن این مسئله به یک بحران بین المللی آمریکاییان را وادار به توافق با ایران کرده است.داگان کارشناس متبحری است، افزوده اما به اعتقاد من اگر کشوری با وسعت ایران بخواهد به سلاح های هسته ای دسترسی پیدا کند راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

هاآرتص درانتها نوشت: احتمالا هیچ رهبر اسرائیلی دیگری هم نمی توانست به نتیجه ای بهتر از آنکه نتانیاهو رسید، دست یابد اما این بنیامین نتانیاهو بود که تمام دوره نخست وزیری خود را صرف مقابله با توافق هسته ای ایران کرد، میلیاردها دلار هزینه کرد و نهادهای دفاعی را در درجه دوم اهمیت قرار داد. از ارزیابی آنچه انجام شده است می توان نتیجه گرفت وی شکست خورده است.

منبع: انتخاب