بیش از 30 بار تماس تلفنی ظریف برای پیگیری امور حج
حسین امیرعبداللهیان گفت: وزیر امور خارجه نیز از نیویورک بیش از 30 مرتبه در تماس تلفنی با اینجانب پیگیر موضوع است و همراه آقای روحانی رئیس جمهور در رایزنی با مقامات کشورها درباره وضعیت زائران ما رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.

تماس 30 باره ظریف برای پیگیری امور حج

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه متن و حاشیه شبکه 3 سیما گفت: مسئولان سعودی به جای فرافکنی و توجیهات بی اساس، شجاعانه مسئولیت این حادثه را بپذیرند و به عنوان اقدامی انسانی و اسلامی همه تلاش خود را برای شناسایی مفقودان و مجروحان و انتقال آنان به کشور بکار گیرند.

وی با اشاره به احضار سه باره کاردار سفارت سعودی در تهران گفت: به وی گفتیم که تعلل در صدور روادید برای اعزام هیئت ایرانی به ریاست آقای جنتی وزیر ارشاد به عربستان قابل قبول نیست و باید در سریعترین زمان ممکن این اقدام صورت گیرد.

امیرعبداللهیان افزود: وزیر امور خارجه نیز از نیویورک بیش از 30 مرتبه در تماس تلفنی با اینجانب پیگیر موضوع است و همراه آقای روحانی رئیس جمهور در رایزنی با مقامات کشورها درباره وضعیت زائران ما رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.

معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: محمد بن نایف ولیعد عربستان نماینده ویژه‌ای را در این باره تعیین و این نماینده به محل استقرار آقای قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی رفت و همه حرفها را شنید و دوباره بن نایف به آقای قاضی عسگر پیام داد که به سرعت دستور داده‌ایم کارها پیش برود.

وی افزود: بر همین اساس تعداد بیشتری از مجروحان وضعیتشان مشخص شد و علاوه بر آن تعدادی از همکاران ما نیز موفق به حضور در بیمارستانها شدند، اما عمق فاجعه و سوء مدیریت بخش اجرایی حج سعودی شرایط را نامناسب کرده است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: برخی کشورها برای اینکه افکار عمومی داخل خود را مدیریت کنند، آمارها را پنهان می‌کنند اما ما در ایران جزء به جزء‌ و لحظه‌ای برای مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: پیگیر وضعیت آقای رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان در منا هستیم، البته سه تن از مدیران ارشد وزارت خارجه نیز در این حادثه مفقود شده‌اند که طبق بررسی‌ها مشخص شده که یک نفر از آنان جان باخته است.

منبع:فارس