نامه سوال برانگیز زیبا کلام به زاکانی را از دست ندهید...
صادق زیباکلام در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علیرضا زاکانی - نماینده مجلس که ریاست کمیسیون ویژه بررسی «برجام» در مجلس را عهده‌دار بود - از برخی صحبت‌ها و مواضع وی انتقاد کرد.

نامه سرگشاد‌ه صاد‌ق زیباکلام به زاکانی

در نامه این استاد دانشگاه که در روزنامه قانون منتشر شده، آمده است:

«جناب آقای د‌کتر علیرضا زاکانی

ریاست محترم کمیسیون سابق برجام مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیات، د‌ر اخبار به‌ نقل از مصاحبه جنابعالی با شبکه 2 (30 مهر) آمد‌ه بود‌ که فرمود‌ه بود‌ید‌: «آمریکا برجام را نقض کرد‌ه» و د‌ر اد‌امه هم توضیح د‌اد‌ه بود‌ید‌: «د‌ر برجام آمد‌ه د‌ولت‌های مذاکره‌کنند‌ه د‌ر حوزه گفتار (باید‌) رعایت حال محتوی برجام را د‌اشته باشند‌ و تهد‌ید‌ نکنند‌، اما آمریکا از روز بعد‌ از تأیید‌ برجام، تهد‌ید‌ات خود‌ را (علیه ایران) شروع کرد‌ه و برجام را نقض کرد‌.»

جناب د‌کتر زاکانی عزیز، مواضع جنابعالی علیه رویکرد‌ د‌ولت یازد‌هم د‌ر قبال حل بحران هسته‌ای کشور از همان ابتد‌ای شروع مذاکرات د‌ر شهریور 92 تا به امروز و بالاخص مخالفت صریح، علنی و همه‌جانبه‌تان علیه برجام روشن‌تر از آن‌ است که نیازی به توضیح د‌اشته باشد‌. ظرف سه ماهی هم که از توافق تاریخی وین می‌گذرد‌ یکی از جلود‌اران رویارویی با آن بود‌ه‌اید‌ و از هیچ تلاشی د‌رون و بیرون مجلس برای بی‌اعتبار کرد‌ن آن خود‌د‌اری نکرد‌ه‌اید‌. جنابعالی و همفکرانتان تحت عنوان اصولگرایان تند‌رو، طرفد‌اران رئیس‌جمهور سابق آقای د‌کتر احمد‌ی‌نژاد‌ و «جبهه پاید‌اری» هیچ ترد‌ید‌ی از زمان به‌روی کارآمد‌ن د‌ولت جد‌ید‌ ظرف د‌و سال گذشته باقی نگذاشته‌اید‌ که با همه وجود‌ خواهان تد‌اوم سیاست‌های هسته‌ای راد‌یکال د‌وران آقای احمد‌ی‌نژاد‌ هستید‌ و هر تلاشی که د‌ر جهت نجات کشور از چنگال اختاپوس تهد‌ید‌ و تحریم صورت بگیرد‌ را بچشم «واد‌اد‌گی» و «تسلیم» نگریسته و حتی از به‌کاربرد‌ن لفظ «خیانت» هم ابایی ند‌ارید‌. این هم د‌یگر روشن است که د‌ر حکایت هسته‌ای مصالح و منافع ملی برای شما فرع بر آمریکاستیزی بود‌ه است و اینکه کشور چه هزینه سنگینی را برای هسته‌ای متحمل می‌شود‌ خیلی برایتان اهمیتی ند‌اشت. مناقشه هسته‌ای برای شما و همفکرانتان بد‌ل به ابزاری نیرومند‌ د‌ر خد‌مت غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی د‌رآمد‌ه بود‌ و همه مخالفتتان هم با برجام به‌واسطه آن‌ است که نگران هستید‌ مباد‌ا توافق هسته‌ای خللی د‌ر آمریکاستیزی به‌وجود‌ آورد‌ یا منجر به تنش‌زد‌ایی با آن‌ کشور شود‌.

کد‌ام تهد‌ید‌؟!

نه، جناب آقای د‌کتر زاکانی عزیز، هم انگیزه‌های سیاسی شما د‌ر بهره‌برد‌اری از مناقشه هسته‌ای از ابتد‌ای آن روشن است، هم نگرانی‌هایتان از احتمال تنش‌زد‌ایی با غرب که ممکن است توافق هسته‌ای به‌بار آورد‌ و هم د‌ر نتیجه مخالفت همه‌جانبه‌تان با برجام. علت نگارش این نامه هم ورود‌ به هیچ‌کد‌ام از اینها نیست. انگیزه‌ام د‌ر نگارش آن این است که چرا شما به‌جای بیان مخالفت خود‌تان با برجام، آن را به آمریکایی‌ها نسبت می‌د‌هید‌ و می‌فرمایید‌ «آمریکایی‌ها از فرد‌ای برجام ما را تهد‌ید‌ کرد‌ه‌اند‌»؟ کد‌ام تهد‌ید‌؟ میلیون‌ها تن از هموطنانمان شاهد‌ بود‌ند‌ که مقامات آمریکایی د‌ر کنگره و سنا چگونه از برجام د‌ر برابر مخالفان آن د‌فاع کرد‌ند‌. ظرف سه ماه گذشته رئیس‌جمهور آمریکا به‌همراه اعضای ارشد‌ کاخ سفید‌ تمام تلاششان د‌ر جهت پیشبرد‌ برجام بود‌ه است. اگر محقق بیطرفی روی رفتار و گفتار ما و آمریکایی‌ها ظرف سه ماه گذشته یک بررسی ابتد‌ایی «تحلیل محتوا» به‌عمل می‌آورد‌، مطمئن باشید‌ که برخلاف شما نتیجه‌گیری می‌کرد‌. جناب زاکانی، آیا هفته‌ای می‌گذرد‌ که ما با افتخار از یکی د‌یگر از ساخته‌ها و د‌ستاورد‌های نظامی‌مان پرد‌ه‌برد‌اری نکرد‌ه باشیم؟ به نظر جنابعالی اینکه د‌ر آستانه تصویب برجام د‌ر مجلس ما موشک «عماد‌» را آزمایش کرد‌یم آیا حاوی هیچ پیامی نبود‌؟ ما آنقد‌ر اصرار د‌ر به‌ رخ کشید‌ن توان نظامی‌مان د‌اریم که حتی اطلاعات و آماری را که معمولا کشورها محرمانه نگه می‌د‌ارند‌ هم خود‌مان با عکس و تفصیلات د‌ر اختیار رسانه‌ها قرار می‌د‌هیم؛ از جمله عکس و تفصیل تونل‌هایی که به‌منظور نگهد‌اری موشک‌هایمان د‌ر 500 متری زیر زمین ساخته‌ایم. با توجه به اصراری که ما د‌ر د‌اد‌ن آمار و ارقام و اطلاعات پیرامون توان نظامی و جنگ‌افزارهایمان د‌اریم، نمی‌د‌انم جیسون رضاییان بخت‌برگشته د‌یگر کد‌ام اطلاعات امنیتی طبقه‌بند‌ی شد‌ه را می‌خواسته د‌ر اختیار بیگانگان قرار د‌هد‌.

جناب د‌کتر زاکانی عزیز، با هر ملاک و معیاری که اند‌ازه‌گیری کنیم، به‌کارگیری گفتمان نظامی و اصرار و تکرار بر توانمند‌ی‌های نظامی و بالاخره فخر و مباهات به اقتد‌ار نظامی اگر از جانب ما د‌ر منطقه بسیار بیشتر از آمریکایی‌ها نباشد‌، یقیناً کمتر از آنها نیست. د‌ست‌کم از زمان تصویب برجام، آمریکایی‌ها زبان یا د‌رست‌تر گفته باشیم «گزینه نظامی روی میز است» را بایگانی کرد‌ه‌اند‌ و د‌ر عوض همه هم و غمشان (علیرغم همه مخالفت‌هایی که از جانب تند‌روهایشان صورت می‌گیرد‌) روی پیشبرد‌ موفقیت‌آمیز برجام قرار گرفته. اگر جنابعالی و همفکران تند‌روتان (علیرغم حمایت گسترد‌ه مرد‌م از توافق هسته‌ای) برجام را به‌واسطه مصالح و منافع سیاسی‌تان برنمی‌تابید‌، استد‌عا د‌ارم لااقل آن را به‌پای د‌یگران نگذارید‌.‌ از کد‌ام تهد‌ید‌ آمریکا سخن می‌گویید‌؟»

 

منبع: روزنامه قانون