زیباکلام: اگر رئیسی بیاید، رئیس‌ جمهور می‌ شود
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی: اگر رییسی در صحنه حاضر شود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آرای اصول‌گرایان به سبد او می‌رود و به احتمال زیاد رئیس‌جمهور می‌شود

صادق زیباکلام: اگر رییسی در صحنه حاضر شود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آرای اصول‌گرایان به سبد او می‌رود

زیباکلام با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی در حال حاضر به عنوان نامزد اصلی اصول‌گرایان مطرح است، یادآور شد: اگر او در صحنه حاضر شود بیش از ۸۰ درصد آرای اصول‌گرایان را به سبد رای خود خواهد ریخت و به احتمال زیاد رئیس‌جمهور خواهد شد.
 
رقابت تنگاتنگ در جریان اصولگرایی، بین شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۰ در جریان است و تا اینجای کار به نظر می‌رسد که شورای وحدت یک -هیچ از شورای ائتلاف جلو افتاده است. تا شورای ائتلاف درگیر مجامع استانی خود است، شورای وحدت رایزنی با نامزد‌های بالقوه را شروع کرده است.
 
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت، خبر داده که آیت‌الله موحدی‌کرمانی، رئیس جامعه روحانیت، به‌زودی نامه‌نگاری با چهره‌هایی همچون رضایی، قالیباف و رئیسی را آغاز خواهد کرد و در ادامه به دیگر افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند هم نامه خواهد نوشت.
 
از سویی مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که حزبش درون سازوکار شورای ائتلاف است نیز گفته چهره‌هایی که در عرصه انتخابات از جبهه اصول‌گرایان حضور خواهند یافت، رئیسی، قالیباف، محمد، جلیلی و رضایی هستند؛ اگرچه تا اینجای کار شورای ائتلاف همچنان و رسما از ورود به بحث مصادیق خودداری کرده است.
 
نقطه اختلاف این دو جریان هم از همین‌جا آغاز می‌شود. ائتلافی‌ها می‌گفتند که وحدتی‌ها در نقش پدرخوانده ظاهر شده‌اند و می‌خواهند از بالا چینش انتخاباتی را آغاز کنند، اما ما دموکرات‌گونه با برگزاری مجامع عمومی در استان‌ها و با نظرسنجی به نامزد‌های نهایی خواهیم رسید.
 
اما آنچه از برایند اخبار و گفته‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد، این است که رضایی، رئیسی، قالیباف، جلیلی و با احتمال کمتری سعید محمد احتمالا جزء پنج گزینه اصلی نامزد‌های اصول‌گرایی هستند که در اینصورت چهره‌هایی مانند ضرغامی، دهقان، وزرای رنگارنگ دولت احمدی‌نژاد و حتی دو عضو هیئت‌رئیسه مجلس فعلی، نیکزاد و قاضی‌زاده، چندان شانسی برای بدل‌شدن به گزینه یا گزینه‌های نهایی نخواهند داشت.
 
یک نکته را هم نباید از ذهن دور داشت و آن اینکه تقریبا اکثر چهره‌های اصولگرایی و حتی سخنگویان دو جریان شورای ائتلاف و شورای وحدت اعلام کرده‌اند در صورت اینکه رئیسی به دعوت آن‌ها پاسخ مثبت بدهد، او به تک‌گزینه اصولگرایان بدل خواهد شد و باقی نامزد‌ها شانس خود را کاملا از دست می‌دهند.
 

چرایی رونمایی از چهار نامزد اصلی اصول‌ گرا؟

صادق زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان برای گرم کردن تنور انتخابات از ۴ نامزد اصلی خود رونمایی کردند، اظهار داشت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد علیرغم اینکه تنها دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده، اما فضای بسیار سردی حاکم است و مردم میل و رغبتی برای شرکت در انتخابات ندارند، حال در این زمینه اصول‌گرایان با این حقیقت تلخ مواجه شدند که میزان مشارکت بسیار پایین خواهد بود.
 
وی افزود: اصول‌گرایان خود می‌دانند که با نامزد‌های درجه دوم مانند ضرغامی، دهقان و.. تنور اتخابات گرم نخواهد شد، بنابراین نیاز دارند به چهره‌هایی که حداقل بدنه اجتماعی اصول‌گرایان را فعال کنند، این در حالیست که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد روحانی و وضعیت بد اقتصادی که بر کشور حکمفرما است در انتخابات شرکت نخواهند کرد، زیرا که این سوال را از خود می‌پرسند برای چه باید در انتخابات شرکت کنند درحالی که رای روی آن‌ها نمی‌تواند اثرگذار باشد.
 
وی با اشاره به اینکه اصول‌گرایان در این دوره بر روی نامزد جوان انقلابی تاکید بسیار ویژه‌ای دارند، اضافه کرد: کلیدواژه مدیریت جهادی یکی از شعار‌هایی است که در این دوره به وفور شنیده خواهد شد، در این زمینه بخشی از طیف تندروی اصول‌گرایان سعید محمد را به عنوان یک نامزد انقلابی، جوان و جهادی که سابقه فرماندهی در قرارگاه خاتم و کار اجرایی و عمرانی را دارد معرفی کرده‌اند، به مانند وضعیتی که برای احمدی نژاد در سال ۸۴ به وجود آوردند، اما این دوره با دوره ۸۴ بسیار متفاوت است و کسی مانند سعیدمحمد نمی‌تواند اثرگذار باشد، زیرا که مردم بسیار سرخورده‌تر و ناامیدتر از آن سال هستند و بنابراین مشارکت حداقلی خواهد بود.
 
زیباکلام با تاکید بر اینکه اگر رئیس فعلی قوه قضاییه انتخابات شرکت نکند سعید محمد به عنوان یک رقیب جدی برای نامزد‌های اصول‌گرا خواهد بود، ادامه داد: محمد در برابر افرادی مانند جلیلی، رضایی و قالیباف قد علم خواهد کرد، افرادی که طی دو دهه اخیر در فضای سیاسی کشور حضور داشتند و دارای مسئولیت بودند، در چنین شرایطی محمد به عنوان یک نامزد جوان و انقلابی معرفی خواهد شد، اما اینکه چه اتفاقی رخ دهد الان نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد، باید منتظر ماند تا انتخابات نزدیکتر شده و ابهامات کمتر شود.
 

آرایش نامزدهای اصولگرا

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی در حال حاضر به عنوان نامزد اصلی اصول‌گرایان مطرح است، یادآور شد: اگر او در صحنه حاضر شود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آرای اصول‌گرایان را به سبد رای خود خواهد ریخت و به احتمال زیاد رئیس‌جمهور خواهد شد، به نوعی می‌توان گفت اگر وی نامزد انتخابات شود کاندیدای قطعی اصولگرایان خواهد بود و به دلیل اینکه بسیاری از افراد تحصیل کرده و جوان و به نوعی بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نخواهد کرد، رئیسی می‌تواند با احتمال بالایی به ریاست جمهوری دست پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: اما اگر رئیسی نیایند، از بین نامزد‌های اصلی اصول‌گرایان شامل سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و سعید محمد به نظر بنده، شانس رئیس فعلی مجلس بیش از سایرین خواهد بود، با توجه به سابقه‌ای که قالیباف دارد تا حدود زیادی مورد اقبال بسیاری از گروه‌های اصول‌گرا قرار خواهد گرفت، در غیاب ابراهیم رئیسی، از سویی وی هم از امکانات و قدرت بیشتری برای تبلیغات ریاست جمهوری برخوردار است، بنابراین به نظر می‌رسد اصول‌گرایان از بین رئیسی و قالیباف برای گرم کردن تنور انتخابات و حضور همه جانبه طرفداران اصول‌گرایان در انتخابات از بین رئیسی و قالیباف یکی را وارد عرصه کرده تا بتواند با رای بالای برنده انتخابات شود، همچنین هر دوی آن‌ها همزمان با هم حضور پیدا نخواهند کرد.
 
وی افزود: در مورد نامزد‌های دیگر رضایی به دلیل اینکه هیچگونه جایگاهی در بین مردم ندارد، عملاً از شانسی برخوردار نیست، در مورد سعید جلیلی هم به دلیل اینکه او از اقبال جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد برخوردار است، نمی‌تواند آراء سایر اصول‌گرایان به خصوص سنتی‌ها را کسب کند، بنابراین از رای لازم برخوردار نیست، در مورد سعید محمدی نیز همانطور که اشاره شد او نامزد گروهی از طیف تندرو است که می‌خواهند او را به عنوان یک نامزد جهادی و جوان انقلابی معرفی کنند، اما او نیز به نظر می‌رسد در رقابت با قالیباف از شانس کمتری برخوردار است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: fararu.com