دكتر علی لاریجانی در نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی به برخی سخنان وی در مصاحبه با سایت حزب اعتماد ملی در باره نامه مربوط به رفتار با بازداشت شدگان پاسخ داد.

 

به گزارش جام جم، متن کامل این نامه به این شرح است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای کروبی

با سلام،

از جنابعالی مطالبی در سایت ها منتشر شد که نمی دانم چقدر درست است ولی چون تکذیب نفرمودید باید حمل به صحت نمود. مبنی بر اینکه:« رئیس مجلس بدون بررسی و شتابزده اصل ماجرا را تکذیب کرده و می توانستند با من تماس بگیرند و یا کمیته مجلس را بفرستند تا مستندات خود را ارائه نمایم و این موضع شتابزده تحت فشار صورت گرفته، زیرا این بزرگواران (لاریجانی و بروجردی) نگران آن هستند که به سرنوشت دیگر دوستان خود در گذشته دچار شوند، چرا که آقای لاریجانی نگران آن است که به سرنوشت دکتر حداد گرفتار شود و او را از ریاست حذف کنند و آقای بروجردی نگران سرنوشت افروغ است....»

برای بنده تعجب آور است که شما از اظهار کمیته مجلس چون خلاف دعاوی شما بود برآشفته شدید، مگر کمیته تحقیق مجلس باید همه ادعاهای مطروحه در کشور را تایید کند تا شما آرام بگیرید و در غیر این صورت کمیته عجله کرده و شتابزده عمل نموده است!

اگر دقت می فرمودید بنده عرض کردم این سنخ اطلاعات از یک ماه پیش در سایت ها مطرح بود و اطلاعاتی هم به ما رسیده بود؛ کمیته به همه ی این موارد در طول این مدت رسیدگی نمود و بیش از صد مورد یا به کمیته مراجعه و یا کمیته به آنها مراجعه نموده بود، توجه دارید بدلیل اهمیت موضوع دو کمیته موازی هم کار را دنبال کردند. لذا مطالبی که شما مطرح کردید به خلاف آنچه ما را متهم نمودید به هیچ وجه شتابزده نبوده و کمیته نتیجه بررسی های خود را اعلام کرد.

البته کمیته از جنابعالی تقاضا نمود اگر اطلاعاتی دارید ارائه بفرمایید الان که شما می گویید مستنداتی دارید، به کمیته یا به اینجانب اعلام کنید تا رسیدگی شود ولی متوجه باشید این روش، اتهام زدن به اینجانب یا کمیته یا رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس آقای بروجردی که اینها تحت فشار یا ترس از موفقیت، این اقدام را کردند روش پسندیده ای نیست و نوعی فرار به جلو محسوب می شود، چون دقیقاً همین حرف ها را می توان نسبت به جنابعالی زد که تحت القائات دیگران این مطالب را می گویند. اگر واقعاً قصد اصلاح امور دارید و اشکالاتی مشاهده کرده اید (که در بررسی های کمیته هم برخی اشکالات آمده بود و پیگیری های جدی در این زمینه بعمل آمد) می توانید مطالب را منعکس کنید.

فرموده اید کاش رئیس مجلس قبل از اعلام نظر کمیته، با من تماس می گرفت. بله اگر جنابعالی علنی موضع نمی گرفتید، و قبلاً طی تماسی به کمیته، موضوع را می فرمودید قطعاً با شما تماس می گرفتند ولی ظاهراً شما نیازی به این امر ندیدید و اعلام موضع کردید. اگر بحث شتابزدگی در میان باشد این اقدام شما شتابزده بود که قبل از رسیدگی در مرجعی یا قوه قضائیه و یا مجلس، اعلام موضع کردید.

به خلاف تصور جنابعالی، حتماً مطلعید که ما هم کسانی نیستیم که با چند موضع نیش دار و تند شما مسیر خود را عوض کنیم قطعاً مسائل پیش آمده را با مبنای عدالت دنبال می کنیم و خوب است همگان به بررسی کمیته تحقیق مجلس تن دهند، نه اینکه اگر خلاف نظر آنها نتیجه ای حاصل شد اصل کمیته را زیر سوال ببرند و جوسازی نمایند.

علی لاریجانی

اظهارات كروبی

اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی در واكنش به سخنان تازه مهدی كروبی در مصاحبه با "سحام نیوز" - سایت خبری حزب اعتماد ملی - است كه امروز انتشار یافت.

كروبی در بخشی از سخنان مفصلش به اظهارات رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی که رییس کمیته پیگیری وضعیت آسیب دیدگان حوادث اخیر است در باره نامه جنجالی اش مبنی بر تجاوز به بازداشت شدگان اخیر اشاره كرد و با انتقاد از آنها گفت : " من پیشنهاد کردم که مسولیت پیگیری این حوادث را می پذیرم ،هرچند که این مسولیت برایم افتخار آور نیست بلکه برایم زجر آور است ولی قصد دارم تا حقایق کشف و هیاتی مستقل و بی طرف تشکیل شده تا فضایی ایجاد گردد که اگر کسانی هستند که مورد آزار قرار گرفته اند خودشان بیایند و این مسائل را بازگو کنند تا ریشه این فسادهای اخلاقی و شکنجه های قرون وسطی خشکانده شود . نه آنکه مسئولان پیگیری این حوادث در مجلس شورای اسلامی در مدت 24 ساعت و قبل از آنکه کمیته پیگیری جلسه ای را تشکیل دهد به تکذیب محتوای این نامه بپردازنند! من ضمن احترام به ریاست مجلس هشتم جناب آقای دکتر لاریجانی که نسبت به ایشان و پدرشان و پدر خانم ایشان ارادت ویژه ای دارم و آقای علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم می گویم که قبل از آنکه در اظهار نظری شتاب زده اصل ماجرا را تکذیب کنید حداقل با بنده تماسی می گرفتید یا از من می خواستید که نفراتی را نزد شما بفرستم شاید من اطلاعاتی در این رابطه داشتم . آخر چطور می شود بدون آنکه تحقیقی صورت گیرد و جلسه ای تشکیل شود بگویید این ماجرا کذب محض بوده است؟ شما حداقل تحقیق می کردید تا ببینید این کسی که این حرف ها را زده از روی هوی و هوس چنین گفته و یا چون اینکه رای او را در انتخابات نادیده گرفته و تقلب کرده اند می خواهد برای عقده گشایی چنین حرف هایی را بزند و یا اینکه مطلبی دارد و بر اساس مستنداتی این حرف ها را زده است ؟ بعدا موضعگیری می کردید . "

وی افزود : " در شرایطی که رییس مجلس که سالها من در جایگاه ایشان و دیگر جایگاهها بودم بدون تحقیقی اصل ماجرایی را تکذیب می کند دیگران چطور می توانند بیایند و این مسائل را مطرح کنند و حتی در قبال آنچه که گفته اند مورد اهانت قرار گیرند و آبرویشان نیز برود . "

كروبی ابراز عقیده کرد : " من احساس می کنم که این موضعگیری های شتاب زده تحت فشار صورت گرفته ، زیرا این بزرگواران نگران آن هستند که به سرنوشت دیگر دوستان خود در گذشته دچار شوند. آقای لاریجانی نگران آن است که به سرنوشت حداد عادل گرفتار شود و او را از ریاست مجلس حذف کنند و یا اینکه آقای بروجردی نگران تکرارسرنوشت دیگر دوستانش چون آقای افروغ درمجلس هفتم که اورا از ریاست کمیسیون حذف کردند و یا سرنوشت مجید انصاری و محتشمی پور در مجلس ششم هستند."

وی ادامه داد: " آخر چرا فضایی ایجاد می شود که حتی وقتی علی مطهری حرفی می زند به او حمله می شود و می گویند که به خون پدرش خیانت کرده است به طوری که حتی کسی دیگر جرات آن را نداشته باشد تا این ماجرا را پیگیری کند."

کروبی با گلایه از قضاوت های صورت گرفته در باره نامه اش اظهارداشت: " نباید آقای لاریجانی و بروجردی این قدر شتاب زده درباره محتوی این نامه موضعگیری می کردند و شاید بهتر بود که این دوستان نیز به مانند آقای شاهرودی حداقل هیاتی را می فرستادند تا اصل ماجرا را از من جویا شوند ، نه انکه حرف های آقای بروجردی را چهل بار از تلویزیون پخش کنند ولی حتی یک کلمه از حرف های مرا پخش نکنند . بهتر بود که آقای لاریجانی همان کمیته تحقیق و پیگیری را نزد من می فرستادند تا من مستندات و مطالبی را که دارم به این کمیته منتقل کنم ."

کروبی افزود: " من به مسئولان می گویم که هیچ گاه این فحاشی ها و انتقادات من را وادار به سکوت نخواهد کرد من در این 20 سال گذشته از این حرف های درشت بسیار شنیده ام و تا زمانی که زنده هستم از حقوق مردم دفاع خواهم کرد و شما نمی توانید زبان ، دست و قلم بنده را ببندید .

وی گفت : " برخی از اربابان مطبوعات به گونه ای حرف می زنند که گویی با جبرئیل امین حشر و نشر دارند و او برایشان گزارش هایی می آورد و قصد دارند تا فضا را به اندازه ای سنگین کنند که دیگر کسی جرات حرف زدن نداشته باشد... . "


  گردآوری:گروه خبرسیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamejamonline.ir