دو هفته پس از مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور که با غیبت چشمگیر بزرگان همراه بود، این بار در جلسه تودیع و معارفه سران یکی دیگر از قوا حاضران جلسه را ترک کردند.
 
 به گزارش نو انديش ، با ترک جلسه تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه هنگام سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی دولتی ها و احمد جنتی و ترک همان جلسه هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد از سوی علی اکبر ناطق نوری «ترک اعتراضی مراسم» یکی از پرچالش ترین رویدادهای دولت نهم در عرصه سیاست خارجی به محافل رسمی و داخلی آن هم مراسم تودیع و معارفه سران کشور رسید. دو هفته پس از مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور که با غیبت چشمگیر بزرگان همراه بود، این بار در جلسه تودیع و معارفه سران یکی دیگر از قوا حاضران جلسه را ترک کردند. بنا بر گزارشی که «مهر» از این مراسم که دوشنبه گذشته برگزار شد، مخابره کرده است، با اتمام سخنرانی احمدی نژاد و قبل از سخنرانی هاشمی رفسنجانی تمام مسوولان دولتی جلسه را ترک کردند و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز حین سخنرانی وی از مراسم خارج شد. خروج مسوولان دولتی و دبیر شورای نگهبان اندکی پس از آن صورت گرفت که علی اکبر ناطق نوری هنگام سخنرانی احمدی نژاد جلسه را ترک گفته بود.

به این ترتیب پس از حواشی انتخابات ریاست جمهوری به رغم حضور هاشمی رفسنجانی پس از دو ماه در یک مراسم رسمی باز هم تمام مسوولان نظام در یک قاب نگنجیدند تا محفلی که اغلب مسوولان در آن حضور داشتند، 14 خرداد امسال در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) در مرقد و فردای مناظره احمدی نژاد و میرحسین باشد که طی آن رئیس دولت اتهامات سنگینی را علیه مسوولان عالی رتبه نظام از جمله هاشمی و ناطق نوری مطرح کرد. فردای مناظره بود که شاکیان و متهمان برای حضور در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب کنار هم نشستند. مجید انصاری، میرحسین موسوی، علی اکبر ناطق نوری،علی لاریجانی و احمد جنتی به ردیف کنار هم نشسته بودند که هاشمی رفسنجانی متهم ردیف اول مناظره احمدی نژاد و میرحسین موسوی در مراسم حاضر شد. با ورود وی آیت الله مهدوی کنی به رغم وضعیت نامساعد جسمانی به استقبال وی رفت و مابقی مسوولان هم به محض ورود هاشمی به جایگاه از جا برخاستند اما احمدی نژاد نیم خیز شد و در حالی که روی زانو نشسته بود با او خوش و بش کرد. پس از احوالپرسی های اولیه علی لاریجانی کنارتر نشست و با دست هاشمی را کنار خود فراخواند تا با دعوت او، هاشمی رفسنجانی بین لاریجانی و احمد جنتی بنشیند. در این میان برخی خبرگزاری های رسمی تصاویری از رد و بدل کردن دست نوشته هاشمی به احمدی نژاد با وساطت احمد جنتی منتشر کردند که تا روزها سوژه داغ محافل سیاسی و رسانه یی بود که به گمانه زنی درباره محتوای نامه می پرداختند.

اما با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رویدادهای پس از آن گویا گرد هم آمدن مسوولان زیر سقف به محاق رفته است. نماز جمعه های پایتخت، مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور و تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه مراسم مهمی بودند که حضور یا عدم حضور بزرگان در آن در کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. اگرچه حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی و ناطق نوری در تنها نماز جمعه یی که پس از انتخابات از سوی هاشمی رفسنجانی اقامه شد توجهات بسیاری را به خود معطوف کرده بود اما اهمیت حاضران و غایبان نماز جمعه به پای مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد نمی رسید. به ویژه آنکه از هفته ها قبل محافل رسمی و غیررسمی رسانه یی از غیبت عالی رتبگان نظام در این مراسم خبر دادند؛گمانه زنی هایی که به رغم تکذیب های اولیه به حقیقت پیوست تا مراسم تنفیذ احمدی نژاد در حسینیه امام خمینی(ره) با شکلی غیرمعمول و تازه برگزار شود چرا که جای آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و سیدمحمد خاتمی در کنار سران خالی بود. پس از درگذشت امام خمینی(ره) رسم بر این بود که رئیس مجلس و رئیس جمهور سابق و رئیس مجلس خبرگان در یک ردیف می ایستادند و حکم ریاست جمهوری از دست رئیس جمهور پیشین به فرد پیروز در انتخابات داده می شد. دور دوم ریاست جمهوری خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی حکم وی را قرائت و در دور نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز خاتمی چنین کرد اما در مراسم تنفیذ احمدی نژاد برای دور دوم ریاست جمهوری، حکم ریاست جمهوری توسط محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد و شخص دیگری حکم ریاست جمهوری را به دستان محمود احمدی نژاد داد. مراسم تحلیف احمدی نژاد که دو روز بعد در بهارستان برگزار شد دست کمی از تنفیذ نداشت. از هیات رئیسه مجلس خبرگان تنها هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه در مراسم شرکت کرده بود و هاشمی رفسنجانی همچنان به عنوان غایب بزرگ ملقب شد. رسانه ها از عدم حضور احمد خاتمی و محمد یزدی چشم پوشیدند و باز هم عدم حضور علی اکبر ناطق نوری، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف بیشتر به چشم آمد.

اما در شرایطی که تقریباً هیچ رسانه یی به حاضر و غایب مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه نپرداخته بود، حضور اکبر هاشمی رفسنجانی همه را غافلگیر کرد؛ حضوری که با حواشی بسیاری همراه بود. اگرچه هاشمی رفسنجانی هنگام ورود احمدی نژاد که ترجیح داده بود دیرتر از وی به مراسم بیاید، برخاست اما بنا بر گزارش خبرگزاری ها هنگام سخنرانی او مسوولان دولتی صندلی های خود را ترک کردند تا «ترک اعتراضی» به عرصه داخلی سیاست راه بیابد. حال «ترک اعتراضی» به مراسم های داخلی رسیده است و معلوم نیست چه کسی، چه کسی را به «انفعال» کشیده اما آنچه به منصه ظهور رسیده است این است که قابی که تمام مسوولان را در یک تصویر نشان دهد در دو ماه اخیر شکسته و معلوم نیست بزرگان چه زمانی در یک عکس بگنجند.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:noandish.com