عضو شورای مرکزی مشارکت گفت: راه سبز امید می‌تواند به محدود كردن هرچه بیشتر تماميت‌خواهان و بازگشت آنها به پذیرش رای و نظر مردم منجر شود.

  
کیانوش‌راد در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تشكیلات ”راه سبز امید“ كه قرار است میر حسین موسوی آن را راه‌اندازی كند، با تاکید بر این‌که ”راه سبز امید“ می‌تواند به حاکمیت دادن یک گفتمان و امری بین‌الذهنی میان تمامی فعالان سیاسی و مدنی در جامعه تبدیل شود، اظهار داشت: بدون تردید در کنار هم قرار گرفتن طیف گسترده معتقدان به نظام مردم سالار و نفی خشونت‌ و مخالفت با استبداد در کشور می‌تواند در بردارنده محدود شدن اقتدارگرایان و قبول حاکمیت مردم باشد.
وی با ابیان این‌كه اصلی‌ترین عنصر ”راه سبز امید“ به لحاظ محتوا و شکلی دو مولفه تکیه بر قانون اساسی و حداقلی دانستن زمینه‌ای برای وحدت تمامی نیروهای سیاسی فعال در جامعه است، افزود: مسئله اصلی که به درستی به آن تکیه شده قانون‌اساسی است که تضمین کننده وجه مردمی و اسلامی در جامعه است.
عضو شورای مرکزی مشارکت خاطرنشان کرد: تکیه بر قانون اساسی ملاک و فصل‌الخطاب تمامی امور در کشور است و هیچ کس نباید خود را در عرض قانون اساسی و فراتر از آن تصور کند.
کیانوش‌راد با بیان این‌که قبول قانون اساسی یا سایر قوانین موضوعه به معنی سلب حق اعتراض و مخالفت با مسئولان یک نهاد نیست، تصریح کرد: متاسفانه بعضی اقتدارگرایان با مغلطه این‌که ”هرکس قانون اساسی را قبول دارد پس به همه عملکرد‌های مسئولان تعریف شده در یک نهاد در قانون اساسی باید معتقد باشند“ می‌خواهند حق اعتراض و مخالفت را از مردم بگیرند در حالی که قبول قانونی اساسی یک موضوع و قبول عملکرد مسئولان امر دیگری است.
وی با تاکید بر این‌که تمامی ارکان نظام مستقیم یا غیر مستقیم توسط رای مردم انتخاب می‌شوند ،گفت: اگر تمام فعالان سیاسی که خود را مستلزم به پیاده کردن شیوه‌های دموکراتیک می‌دادند و کسانی که برای اسلامیت نظام دل نگران هستند می‌توانند با قبول اصل حاکمیت مردم برای ایجاد یک جامعه سالم تلاش كنند.
نماینده مردم اهواز در مجلس ششم تاكید كرد: تشکیلات راه سبز امید نیازی به اخذ مجوز از نهادهای زیر ربط ندارد به دلیل این‌ که بیش از آن‌که تکیه بر ارتباطات افراد با یکدیگر داشته باشند، بر نوعی هماهنگی فکری و مفهومی در میان تمامی فعالان مدنی و سیاسی توجه دارد.
کیانوش راد تصریح كرد: ”راه سبز امید“ یک شبکه اجتماعی است و جامعه شبكه‌ای، جامعه‌ای است که افراد را فارغ از جغرافیا یا هویت‌های خاص قومی و طبقانی براساس یک مفهوم مشترک به یکدیگر متصل می‌كند و به صورت واحد در جهت بسط یک تفکر و تقاضا اقدام می‌كند.
وی خاطرنشان كرد: جنبش سبز خود به خود خصلتی دینامیک ، خودجوش و شبکه‌ای داشته که انتظارات آن نیز در حال افزایش است .ا قدام موسوی در جهت چارچوب بخشیدن به این مطالبات در کلیت نظام اسلامی و قانون اساسیاست. مسئولان هم باید با تمکین به قانون و به رسمیت شناختن این خواسته‌ها ،از افرایش بیش از حد انتظارات جنبش ممانعت کنند و برخورد منطقی و واقع بینانه، می‌تواند از چالش‌های گسترده‌تر جلوگیری كند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir