كار دولت در معرفی كابينه دهم تمام شد؛ اما قرار است كار مجلس برای بررسی صلاحيت كانديداها در مجلس تازه شروع شود.

 
به گزارش جام جم آنلاين ، كابینه 21 نفری دولت دهم در آخرین ساعت‌های روز چهارشنبه به مجلس معرفی شد و رئیس‌جمهور فردای همان روز در گفتگوی خبری به تشریح وضعیت كابینه پیشنهادی خود پرداخت و تمامی گمانه‌زنی‌ها از سوی نمایندگان مجلس را به دلیل تعطیلی مجلس منوط به بازگشایی قوه مقننه دانست و خاطرنشان كرد كه بهتر است نمایندگان بعد از بازگشایی مجلس و شروع مباحث درباره بررسی صلاحیت‌ها به اظهارنظر بپردازند.
امروز قرار است مجلس شورای اسلامی بعد از یك هفته تعطیلی، كار خود را آغاز كند و بیشترین هم و غم خود را به بررسی صلاحیت‌ها، مدارك، امتیازات، سابقه و... افراد معرفی شده معطوف كند.

براساس وظیفه مجلس هم، اكنون كمیسیون‌های تخصصی مجلس (كه هر كدام براساس حیطه فعالیتی حوزه خاصی را بررسی می‌كنند)‌ و فراكسیون‌های تخصصی و سیاسی قرار است كار بررسی‌ها را به صورت جدی در دستور كار خود داشته باشند.

كمیسیون‌ امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس كه 4 حوزه دفاع، اطلاعات، خارجه و كشور مربوط به آن است، قرار است امروز یكشنبه با آقایان متكی (خارجه)‌ و نجار (كشور)‌ نشستی داشته باشد تا با برنامه‌ها و نظرات این دو وزیر پیشنهادی آشنا شوند.

روز سه‌شنبه نیز قرار است كمیسیون امنیت ملی با حضور آقایان مصلحی و وحیدی، وزیران پیشنهادی اطلاعات و دفاع، برنامه و نظرات این دو وزیر پیشنهادی را ارزیابی و درباره آن جمع‌بندی كند.

در این فرآیند، فراكسیون خط امام(ره)‌ (اقلیت)‌ نیز قرار است امروز برای بررسی همه وزرای پیشنهادی دولت، جلسه‌ای را بدون حضور گزینه‌های معرفی شده تشكیل دهد.

ظاهرا در این جلسه كه به گفته سخنگوی فراكسیون اقلیت تنها به بررسی فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور می‌پردازد، قرار است كمیته‌های تخصصی فراكسیون، گزینه‌های معرفی شده برای وزارتخانه‌ها را به صورت جداگانه بررسی كند.

نكته قابل توجه در ارزیابی‌هایی كه تاكنون صورت گرفته، این است كه نمایندگان از جمله طیف اكثریت اصولگرای مجلس عقیده دارند كه برخی از اعضای معرفی شده، شایستگی لازم را برای تصدی پست‌های در نظر گرفته شده، ندارند؛ ولیكن برخی گزینه‌های رئیس‌جمهور را مناسب و دارای كارایی لازم برای خدمت‌‌رسانی ذكر می‌كنند. برخی نیز با طرح دیدگاه جنسیتی، حضور وزرای زن در كابینه را محل خدشه در آینده دولت دانسته‌اند؛ به طوری كه مجمع فراكسیون روحانی مجلس از جمله برخی از اعضای این مجمع تاكید كردند كه بعید می‌دانند مردان حاضر به اطاعت از وزیر زن باشند.

سلمان ذاكر، عضو روحانی مجلس تاكید كرده كه به خاطر فرهنگ خاص ایرانی، مردها حاضر به اطاعت از زنان نیستند و این امر اداره وزارتخانه‌هایی كه توسط زنان مدیریت می‌شوند را با چالش مواجه می‌كند. حمید رسایی، عضو شورای مركزی فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس كه دیدگاه‌های نزدیكی با دولت دارد نیز اعلام كرده است؛ كابینه پیشنهادی دولت، امروز در این فراكسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده تهران تاكید كرده كه به احتمال قوی تا قبل از رای‌گیری وزرا، فراكسیون انقلاب اسلامی برای بررسی دولتمردان دهم، 3 جلسه دیگر نیز تشكیل خواهد داد.

در این میان علی عباسپور تهرانی، نماینده تهران و رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات درباره گزینه انتخابی دولت برای وزارت علوم تاكید كرد كه كامران دانشجو گزینه مناسبی است و با توجه به شناخت سیاسی خوبی كه دارد، می‌تواند پاسدار خوبی برای حرمت دانشگاهیان باشد.

ولیكن حمیدرضا كاتوزیان، رئیس كمیسیون انرژی با ابراز نگرانی از گزینه دولت برای وزارت نفت تاكید كرده كه وزیر پیشنهادی بدون سابقه مدیریتی در وزارت نفت است و مسعود میركاظمی به عنوان وزیر سابق بازرگانی در سمت وزیر نفت نگاه توسعه‌ای به نگاه تجاری دارد. علاءالدین بروجردی، رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص بررسی وزرای پیشنهادی اطلاعات، خارجه، دفاع و كشور با بیان این كه انتظار كمیسیون از احمدی‌نژاد، كابینه‌ای توانمندتر از دور اول بود، درخصوص 4 وزیر مرتبط با كمیسیون گفت: آقای مصلحی در حفاظت اطلاعات سپاه سابقه دارد، متكی دارای امتیاز خوبی است، مشكلی با وحیدی نداریم، اما مسوولیت نجار در وزارت كشور محل بحث است.

به گزارش مهر، وی با تاكید بر این كه نباید تغییرات پی‌درپی وزیران كه در دولت نهم رخ داد، اتفاق بیفتد، گفت:‌ افراد معرفی شده از سوی احمدی‌نژاد باید توانمند و باتجربه باشند تا بتوانند بار سنگین وزارت را بردارند؛ زیرا دیگر دوران آزمون و خطا گذشته است.

سیدمحمدحسن ابوترابی، نایب رئیس اول مجلس نیز درباره گزینه‌های معرفی شده تاكید كرد كه نمایندگان مجلس با بررسی دقیق پیشینه و توانمندی افراد پیشنهادی تلاش می‌كنند به افرادی كه از توانمندی بالا و سابقه اجرایی، دین‌مداری و پایبندی به ارزش‌ها برخوردار باشند، رای اعتماد دهند. علی مطهری، نماینده تهران و عضو كمیسیون فرهنگی مجلس نیز در اظهارنظر پیرامون وزرا اعلام كرد كه كابینه معرفی شده ضعیف است و متناسب با توانایی‌های كشور نیست. وی در طرح دیدگاهش تاكید كرده كه برخی وزیران پیشنهادی حتی با معیارهای مورد نظر رئیس‌جمهور یعنی اخلاق، كارآمدی و همگرایی نیز سازگار نیستند.

محمدرضا خباز، عضو فراكسیون خط امام(ره)‌ نیز با تاكید بر این كه افراد ناشناسی برای حضور در كابینه معرفی شده‌اند، گفت كه دولت دهم بسادگی نمی‌تواند ازمجلس هشتم رای اعتماد بگیرد.

داریوش قنبری، سخنگوی فراكسیون اقلیت مجلس اعلام كرد كه 50 درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد نخواهند گرفت؛ اما محمدكریم عابدی، عضو فراكسیون اصولگرایان تاكید كرد كه احتمالا بیش از 80 درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد بالایی را كسب خواهند كرد.

نماینده مردم ساری در مجلس نیز با اشاره به این‌كه تعامل دولت و مجلس در معرفی اعضای كابینه خوب نبوده،اظهار كرد: افراد معرفی شده مطمئنا از وزرای پیشین قوی‌تر نیستند و برخی از آنها حتی یك روز سابقه كار اجرایی ندارند.

سیدرمضان شجاعی كیاسری در گفتگو با مهر خاطرنشان كرد: رئیس‌جمهور هیچ تعاملی با كمیسیون‌های مجلس در خصوص معرفی وزرا نداشت و رئیس جمهوری چه با فراكسیون‌ها كه نظر سیاسی می‌دهند و چه با كمیسیون‌ها كه نظر تخصصی می‌دهند مشورت نكرده است و بعید می‌دانم با توجه به وضعیت به وجود آمده بیش از 50 درصد وزرای پیشنهادی رای لازم را بیاورند.

وی خاطرنشان كرد: عدم انتخاب وزیر نیروی فعلی از شگفتی‌های این دوره بود چرا كه ایشان و باقری لنكرانی وقتی در دوره قبل معرفی شدند وزیر نبودند حالا كه وزیر شدند و تجربه لازم را به‌دست آوردند، دیگر معرفی نشدند.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir