چهارمين جلسه متهمان حوادث اخير كه ديروز صبح برگزار شد با حاشيه هايی همراه بود.
 
به گزارش فارس، چهارمین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان كودتای مخملی و اغتشاشات اخیر تهران صبح امروز در شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد كه با حاشیه‌هایی همراه بود.


* ساعت 9:20 پس از قرائت آیاتی چند از كلام‌الله مجید قاضی صلواتی شروع به كار جلسه را رسما اعلام كرد. "زمانی كه به آنها می‌گویند در زمین فساد نكنید پاسخ می‌دهند كه ما اصلاح‌طلبان هستیم، آیه 11 سوره بقره ".


* در جلسه تعدادی از وكلای متهمان حضور داشتند كه بر اساس كسب اطلاع خبرنگار فارس وكلای سعید حجاریان و شهاب طباطبائی، تعیینی بودند.


* پس از استقرار متهمان در جایگاه‌های خود، خوش و بش لیلاز و طباطبائی و همچنین قوچانی با لیلاز و دیگر متهمان قابل توجه بود.


* زمانی كه احمد زیدآبادی از دور نگاهش به سعید لیلاز افتاد چشمكی معنادار به وی زد.


* بهزاد نبوی ابتدا در ردیف دوم جلسه نشست ولی پس از آن به ردیف اول جلسه منتقل شد.


* سعید شریعتی عضو شورای مركزی جبهه مشاركت پیش از قرائت دفاعیه حجاریان گفت: در كنگره یازدهم جبهه مشاركت نام سعید حجاریان در ابتدای لیست و نام من در انتهای لیست بود. بنابراین امروز می توان گفت كه اول و آخر جبهه مشاركت در محضر دادگاه حاضر است.


* معاون دادستان تهران درحال قرائت كیفرخواست عمومی متهمان بود، وی در بخشی از كیفرخواست خواند: اموال را تخریب كردند و ادعای تقلب و تخلف در انتخابات را مطرح كردند. در این هنگام صفایی فراهانی دست به پیشانی گذاشته و پلك‌های خود را سنگین به یكدیگر می‌زد.


* گاهی اوقات اضطراب برخی از متهمان مخصوصا در اوایل جلسه بسیار نمایان می‌شد تا حتی برخی از آنان شهاب طباطبائی و محمد قوچانی اقدام به ساییدن دندان به لب می‌كردند.


* صفایی فراهانی به علت طولانی بودن قرائت حدودا 2 ساعتی كیفرخواست عمومی برای لحظاتی چرت می‌زد كه وقتی نماینده دادستان گفت كه سعید حجاریان می‌گوید، ناگهان چرت صفایی فراهانی پرید.


* در كیفرخواست عمومی درخواست انحلال حزب مشاركت در سازمان مجاهدین و همچنین محاكمه اعضای سازمان مجاهدین انقلاب به دادگاه ارائه شد.


* نماینده دادستان در بخشی از كیفرخواست قرائت كرد كه تاجبخش كه بنا به گفته خود تاكنون كلمه الله را به زبان نیاورده اینك از روی كاغذ نماز می‌خواند.


* سعید حجاریان ساعت 10:15 به جمع متهمان حاضر در جلسه پیوست.


* یكی از میكروفون‌های قرارداده شده در جایگاه متهمان خود به خود در حین جلسه به زمین افتاد كه صدای ناشی از این اتفاق توجه همه را به جایگاه متهمان معطوف كرد ولی در نهایت سعید شریعتی به دلیل نزدیكی به جایگاه متهمان میكروفون را در مكان خود قرار داد.


* سعید حجاریان طی سخنانی درحالی كه روی صندلی متهمان در ردیف اول نشسته بود خود را به همان حالت معرفی كرده و از محضر دادگاه درخواست كرد تا دفاعیاتش را كه قبلا مكتوب آماده كرده بود سعید شریعتی قرائت كند.



* لباس سعید حجاریان در بین دیگر متهمان وجه تمایزی داشت و به نظر می‌رسید كه لباس وی از همه نوتر است. حتی خط اتوی لباس وی بسیار برنده نشان داده می‌شد.


* نكته‌برداری بهزاد نبوی از مسائل مطرح شده و كیفرخواست و نگاه اخم‌آلود وی به حجاریان جلب توجه می‌كرد.


* سعید شریعتی در ابتدا به قرائت متن سخنان حجاریان گفت: خبرنگاران می‌دانند كه من همیشه افتخار قرائت سخنان حجاریان را داشته‌ام و این افتخار هم امروز نصیب من شد.


* كیان تاجبخش مشاور رسمی سوروس در ایران طی سخنانی گفت: عطریانفر قبل از سال 76 با شخص سوروس در نیویورك دیدار داشت و پس از آن خاتمی و ظریف نیز در سال 85 در شهر نیویورك با سوروس دیدار كردند لذا این دیدارها ادامه‌دار بوده است.


* پس از ارائه دفاعیات توسط تاجبخش وكیل وی در محضر دادگاه گفت: اقدامات موكلم زیاد جای دفاع ندارد.


* تاجبخش در حدود 1 ساعت از خود دفاع كرد و وكیل وی هم در دفاع از موكلش سخنانی را ایراد كرد و وقتی كه پس از آن قاضی صلواتی خطاب به تاجبخش گفت:‌ آخرین دفاعیات خود را هم بیان كن.

تاجبخش در پاسخ گفت: چند نكته دیگر باید بگویم، در این وقت بود كه آه حاضرین شنیده شد.


* دادگاه راس ساعت 15:15 به پایان رسید.


* پس از پایان جلسه علنی سعید شریعتی، كیان تاجبخش و هدایت آقایی در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com