مرگ تدریجی یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار به دلیل تحریم های آمریکا
در معرض مرگ قرار گرفتن یه آمریکایی ایرانی تبار که به سرطان خون مبتلا است به علت تحریم های آمریکا و ممنوعیت مسافرت برای اتباع ایرانی برای انجام عمل پیوند استخوان.

تحریم و ممنوعیت سفر دو عامل مداخله گر در مرگ تدریجی شهروند آمریکایی ایرانی تبار

خبرگزاری «رویترز» درباره «مازیار هاشمی» آمریکایی ایرانی‌تبار که مبتلا به سرطان و نیازمند عمل پیوند مغز استخوان از برادرش است، گزارشی قابل توجه منتشر کرده است.

ادامه حیات این بیمار به عمل پیوند از برادرش بستگی دارد که اجازه ورود به آمریکا نیافته است. با توجه به اقامت برادرش در ایران و ممنوعیت اعمالی رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر شهروندان ایرانی، او شاید زنده نماند.

برادر مازیار هاشمی که با ممنوعیت صدور روادید سفر مواجه شد، برای سفر به هند و ارسال مغز استخوانش به آمریکا تلاش کرد اما متوجه شد که امکان چنین کاری به دلیل تحریم‌های آمریکا نیست.

در این گزارش آمده است که «مازیار هاشمی» شهروند آمریکاییِ ایرانی تبار است که در ماساچوست زندگی می‌کند. او  مبتلا به بیماری سرطان خون است و پزشکان به او گفته‌اند، برای زنده ماندن به پیوند مغز استخوان نیاز دارد اما فرمان مهاجرتی ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به آمریکا، شاید این موضوع را غیرممکن کند.

عمل پیوند استخوان به مشابهت بسیار زیاد بین اعطا کننده و گیرنده آن نیاز دارد. هاشمی 60 ساله چند ماه پس از تشخیص بیماری اش در ماه سپتامبر متوجه شد که کامیار هاشمی برادر او در ایران، 100 درصد مشابهت مذکور را برای انجام عمل پیوند استخوان دارد اما تنها مشکلی که وجود داشت، ملیت کامیار بود.

طبق آخرین نسخه از ممنوع سفر که پس از هشت ماه کشمکش حقوقی و قضایی توسط رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ هشتم دسامبر اعلام و اجرا شد، اغلب سفرها از ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی به همراه سفر برخی مقام‌های خاص ونزوئلا به آمریکا ممنوع شد. اگرچه به این ممنوعیت سفر، در برخی موارد از قبیل موارد پزشکی شامل استثنا و معافیت می‌شود اما تاکنون برای کامیار هاشمی روادید صادر نشده است.

وکلای حقوقی که مرتب با موارد صدور روادید سر و کار دارند، می‌گویند فرایند صدور این معافیت و استثنا برای سفر، فرایندی مبهم و غیرشفاف است. متقاضیان روادید اجازه داشتن استثنا و معافیت ندارند و بدون هر گونه توضیحی، یا به آنها این معافیت و استثنا داده می‌شود یا داده نمی‌شود. مقام‌های آمریکایی درباره نحوه تصمیمگیری خودشان یا اینکه چقدر این تصمیمگیری زمان می‌برد، حرفی نمی‌زنند.

کامیار هاشمی 57 ساله بلافاصله پس از اینکه مشخص شد او مشابهت کامل برای انجام عمل پیوند استخوان با برادرش دارد، فرایند درخواست روادید را آغاز کرد. این صاحب یک شرکت کوچک در ایران، در ماه فوریه برای انجام مصاحبه به سفارت آمریکا در ارمنستان رفت چرا که آمریکا در ایران سفارت ندارد.

کمی بعدتر از روز مصاحبه، برادر کامیار در ماساچوست به بخش متقاضیان روادید سایت وزارت خارجه آمریکا رجوع کرد اما یک پنجره کوچک با متن آبی روشن را دید که در ان نوشته شده بود "درخواست روادید رد شد".

مازیار هاشمی پس از آن هر روز به سایت مراجعه کرد اما وضعیت درخواست روادید برادرش تغییر نکرد. او یک وکیل امور مهاجرت به نام مهسا خان آبادی را استخدام کرد  تا بلکه او بتواند مسیر را هموار کند.

خان آبادی (به رویترز) گفت: "فرایند (اعطای استثنا و معافیت برای صدور روادید)، اصلا شفاف نیست و شفافیت آن مثل شفافیت آب گل آلود است. هیچ دستورالعمل مشخصی و واضحی وجود ندارد".

علی رغم این، خان‌ آبادی به نمایندگی از هاشمی، 19 مارس مجموعه ای از اطلاعات را به سفارت فرستاد از جمله یک نامه از بیمارستان عمومی ماساچوست که در آن توضیح داده شده، یافتن مشابهت 100 درصد برای انجام عمل پیوند مغر استخوان، بسیار نادر است و اینکه، این عمل تنها درمان پایدار برای سندرم میلودیسپلاستیک مازیار هاشمی است.

آیا اصلا می‌توانید تصورش را بکنید که سلول‌های بدن یک ایرانی برای کمک به یک شهروند آمریکایی مشمول تحریم شود؟ واقعا غیرمنصفانه است. من دیگر نمی‌توانم بیش از این منتظر(دریافت مغز استخوان برادرم) بمانم

(سندرم میلودیسپلاستی،  ناهنجاری در تقسیم سلول بنیادی خون بوده از نظر کمی و کیفی در نقصان تولید سلول‌های خونی نقش دارد. این سندروم در کم‌خونی‌ای که نیاز به تزریق خون مزمن داشته باشد دیده می‌شود. در بیشتر مواقع به دلیل افزایش نارسایی مغز استخوان هر یک از سلول‌های خونی گویچه سرخ، گویچه سفید یا پلاکت دچار کاهش تولید می‌شوند).

مانع دوم، تحریم؛

کامیار هاشمی که نگران گذر زمان بود، به سفر به هند برای انجام عمل جراحی و قرار دادن مغز استخوانش در آنجا فکر کرد تا از هند، مغز استخوانش به آمریکا برده شود اما این گزینه هم راه به جایی نبرد.

یک سازمان غیرانتفاعی به نام Be The Match که در تلاش برای انجام این کار برآمد، اعلام کرد که مجبور به کناره‌گیری از این کار شد چرا که تیم حقوقی این سازمان در نهایت به این جمع‌بندی رسید که به دلیل تحریم‌های آمریکا روی صادرات ایران، امکان ارسال و صدور مغز استخوان به آمریکا نیست.

مهندس مازیار هاشمی که از دهه 1970 در آمریکا زندگی کرده است، در مصاحبه تلفنی در این باره گفت: "آیا اصلا می‌توانید تصورش را بکنید که سلول‌های بدن یک ایرانی برای کمک به یک شهروند آمریکایی مشمول تحریم شود؟ واقعا غیرمنصفانه است. من دیگر نمی‌توانم بیش از این منتظر(دریافت مغز استخوان برادرم) بمانم».


مازیار هاشمی، آمریکایی ایرانی تبار

مرگ تدریجی یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار به دلیل تحریم های آمریکا+تصویر

مرگ تدریجی یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار به دلیل تحریم های آمریکا+تصویر

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com