کاوه مدنی که دولت ایران از دست داد که بود؟
کاوه مدنی استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج لندن) و دارای جوایز معتبر بین المللی متعددی است.

کاوه مدنی در جریان دستگیری فعالان محیط زیستی در بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد

کاوه مدنی (زاده مرداد ۱۳۶۰، تهران) دانشمند، پژوهشگر و فعال محیط زیستی ایرانی و معاون مستعفی بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی - اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ایران و نائب دبیر مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد است. وی استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج لندن) است و در جوامع علمی بین‌المللی به سبب «کمک بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و تحلیل تصمیم‌گیری با مدل‌های مدیریت منابع آب» مطرح است. او در سال‌های اخیر نقش بسیار پر رنگ و تأثیرگذاری در افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آب در ایران و محیط زیست ایران ایفا نموده‌است. کاوه مدنی در جریان دستگیری فعالان محیط زیستی در بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد. او فروردین ماه ٩٧ از ایران رفت.

تحصیلات

کاوه مدنی در سال ۱۳۸۲ و در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد. وی پس از آن برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به کشور سوئد رفت و در سال ۱۳۸۴ در رشته منابع آب از دانشگاه لوند فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۸۸ مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی عمران محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت نمود. وی پس از آن دوره پسا دکتری خود را در رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید گذراند.

فعالیت حرفه‌ای

دکتر کاوه مدنی در حال حاضر استاد تحلیل سامانه‌ها و سیاست در مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن و استاد مدعو دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است. وی پیش از پیوستن به کالج سلطنتی لندن استادیار دانشگاه مرکز فلوریدا (سنترال فلوریدا) بوده‌است. کاوه مدنی عضو شورای سردبیران نشریه علمی و پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب انجمن مهندسان عمران آمریکا و نشریه شهرها و جوامع پایدار انتشارات الزویر است. مدنی همچنین در اسفند ماه ۱۳۹۵ دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم ایران بود. بعد از رای نیاوردن حبیب‌الله بیطرف در دوره دهم مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت نیرو، نام کاوه مدنی به عنوان یکی از گزینه‌های جوان و مورد حمایت فعالان آب و محیط زیست برای نشستن بر کرسی وزارت نیرو توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد. اما او در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اظهار بی‌اطلاعی از این خبر تأکید کرد که هیچ پیشنهاد رسمی برای تصدی سمت وزارت نیرو به او نشده‌است.

در ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، با حکم عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، کاوه مدنی معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی - اجتماعی این سازمان شد.

جوایز و افتخارات
چهره نوین مهندسی عمران

کاوه مدنی در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا برای «دستاوردهای حرفه ای و فردی که نشان دهنده آینده با اهمیت و بشر دوستانه مهندسی عمران است» به عنوان یکی از ۱۰ چهره جدید مهندسی عمران انتخاب شده‌است. این جایزه، توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به مهندسانی اهدا می‌شود که دارای ظرفیت بالایی برای یک آینده کاری بلند مدت و متمایز در حرفه مهندسی بوده و متعهد به انجام فعالیت‌های خود به بهترین شکل هستند.

جایزه آرنه ریچتر

اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) کاوه مدنی را به دلیل «سهم بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و روش‌های متفاوت تحلیل تصمیم‌گیری با سامانه‌های مرسوم مدیریت منابع آب» که منجر به ایجاد نگرشی جدید در مدل‌های مدیریت منابع آب شده به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان در سال ۲۰۱۶ برای دریافت جایزه آرنه ریچتر انتخاب کرده‌است. این جایزه به پژوهشگرانی داده می‌شود که توانسته‌اند به پیشرفت‌های درخور توجهی در رشته‌های مختلف علوم زمین دست پیدا کنند.

جایزه تحقیقاتی والتر هوبر

انجمن مهندسان عمران آمریکا (ASCE) دارای بیش از ۱۵۰ هزار عضو از ۱۷۷ کشور دنیاست و با بیش از۱۶۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین انجمن مهندسی ایالات متحده محسوب می‌شود. از سال ۱۹۴۹ تا کنون، این انجمن سالانه سه تا پنج نفر را برای دریافت جایزه تحقیقاتی والتر هوبر انتخاب می‌کند. این جایزه که با ارزش‌ترین جایزه برای پژوهشگران نسبتاً با سابقه (mid-career) محسوب می‌شود به کسانی داده می‌شود که به موفقیت قابل توجهی در تحقیقات خود در زمینه‌های مختلف مهندسی عمران دست یافته باشند.

کاوه مدنی این جایزه را به خاطر «پژوهش‌های پیشگامانه در توسعه روش‌های تخصیص منابع محدود آب از طریق تلفیق مفاهیم حل مناقشات و نظریه بازی‌ها برای استفاده درسامانه‌های پیچیده منابع آب» دریافت کرد.

کمیته انتخاب این جایزه به‌طور خاص رهبری او در استفاده از مفاهیم تحلیل سامانه‌ها در مسائل محیط زیست، آب و انرژی را مورد توجه قرار داده‌است.

فیلم‌شناسی

کاوه مدنی تا کنون در مستندهای علمی زیر به عنوان متخصص حضور داشته‌است:

مستند بحران آب ایران ساخت شبکه الجزیره قطر در سال ۲۰۱۶
   
مستند توفان‌ها شن ساخت بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۷ دربارهٔ طوفان‌ها شن خاورمیانه

سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها

سخنرانی تد در مورد جنگ جهانی آب (جزیره کیش، ۱۳۹۴).
سخنرانی در مورد بحران آب ایران (دانشگاه استنفورد، ۱۳۹۵).
سخنرانی در مورد بحران آب ایران (انجمن سلطنتی جغرافیا، ۱۳۹۳).
سخنرانی در مورد خرافات آب ایران (دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۹۴).
سخنرانی مراسم اهدای جایزه آرنه ریتچر برای دانشمند جوان برجسته در علوم زمین(وین، ۱۳۹۵).
مصاحبه با ال گور در برنامه ۲۴ ساعت واقعیت دربارهٔ تغییر اقلیم و سیاست‌های استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در ایران (پاریس، ۱۳۹۵).
مصاحبه چهره جدید مهندسی عمران (۱۳۹۱).
مصاحبه با برنامه ۱۸۰ درجه شبکه جهانی افق با موضع بحران آب یا بحران مدیریت آب (تهران، ۱۳۹۵).
مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی استرالیا در مورد ردپای آپ در دانلود اطلاعات از اینترنت (لندن، ۱۳۹۵).
مصاحبه با برنامه باهمستان شبکه جهانی جام جم در مورد بحران آب ایران (تهران، ۱۳۹۵).
مصاحبه با سیاوش صفاریان‌پور در مورد جنگ آب و بحران آب ایران در اولین نشست از سلسه نشست‌های علمی سیتاک (تهران، ۱۳۹۵).
مصا حبه با بخش خبری شبکه ۴ سیما در مورد دریافت جایزه تحقیقاتی هوبر سال ۲۰۱۷ انجمن مهندسان عمران آمریکا (۱۳۹۶).
مصاحبه با برنامه «تمام قد» رادیو تهران (تهران ۱۳۹۶).[۲۵]

برخی نقل قول‌های شناخته شده

«مدیریت منابع آب در ایران مبتنی بر پارادایم مدیریت بحران است. اقدام‌ها تنها زمانی صورت می‌پذیرند که مشکلات به قدری جدی باشند که مانع از حرکت شوند.» (۲۰۱۶)

«مهم‌ترین پیشران توسعه نامتوازن در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه عطش توسعه است که مانع از درک جامع از پویایی‌های به هم پیوسته پیچیده و روابط بازخوردی بین بخش‌های گوناگون می‌شود.» (۲۰۱۶)

«آب، مرزهای سیاسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد.» (۲۰۱۵)

«مذاکرات پاریس می‌تواند به ما امید و درس‌های ارزشمندی بدهد. حس مشترک در کنار تهدیدها می‌تواند ملت‌ها را متحد کند. حتی در زمانی که تندروها، تروریست‌ها و ترامپ‌ها برای تفکیک دنیا سخت در تلاش‌اند.» (۲۰۱۵)

«همیشه دیر است، اما برای بهبود و درست کردن هیچ‌گاه خیلی دیر نیست.» (۲۰۱۵)

«تاریخ نشان می‌دهد که ما تعیین اهداف بلند پروازانه در نشست‌های بین‌المللی مهم را خوب بلدیم. اما آنچه بیش از این اهمیت دارد این است که چگونه می‌خواهیم به اهداف برسیم.» (۲۰۱۵)

«گفتن و امضاء کردن آسان است، آنچه که سخت است اجرا کردن است. معمولاً این موضوع دغدغه سیاست‌مداران بلند پروازی نیست که از علم دور می‌مانند.» (۲۰۱۵)

"ما آنقدر درگیر مذاکره بر سر اهداف می‌شویم که فراموش می‌کنیم برای رسیدن به هدف به وسیله هم نیاز داریم. (۲۰۱۵)

«چه ۱٫۵ درجه باشد، چه ۲ درجه سانتیگراد [سلسیوس]، ما باید بر شناخت مسیرها و فرآیندهای اجرایی که ما را این هدف می‌رسانند متمرکز شویم. در غیر این صورت، ما تنها اهداف جدیدی را به دستور کارهای بلند پروازانه قبلی خود در توسعه پایدار، فقرزدایی، بهبود سطح سلامت و آموزش و غیره، اضافه می‌کنیم.» (۲۰۱۵)

«بحران آب در ایران، آنگونه که برخی از تصمیم گیران ادعا می‌کنند، به دلیل عدم دسترسی به فن آوری یا مهارت‌های فنی نیست. در واقع، ایران از تصمیم‌گیری غیر یکپارچه و حل مسئله توسط کارشناسان دانایی که مستقل عمل می‌کنند رنج می‌برد.» (۲۰۱۴)

«مسئولیت‌پذیری بر آگاهی و اراده استوار است نه توانایی جسمی و مالی.» (۲۰۱۷)

"نباید بگوییم "بحران آب"، بلکه باید بگوییم "ورشکستگی آب" چراکه از بحران گذشته‌ایم و ورشکسته شده‌ایم!"


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: fa.wikipedia.org