ترزا می به روحانی: حمله به اسرائیل کار ایران بود
ترزا مِی در تماس با حسن روحانی، حمله موشکی به اسرائیل را کار ایران دانسته و خواستار عدم تکرار چنین حمله‌ای شده است.

درخواست برجامی نخست‌وزیر انگلیس از روحانی

«ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، در خصوص مسائل مربوط به منطقه و به خصوص مسائل مرتبط با برجام با وی رایزنی کرد.

انگلیس در کنار فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی هستند که پس از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام، از ادامه حیات این توافق استقبال ولی اعلام کردند که می خواهند در خصوص برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با کشورمان مذاکراتی داشته باشند.

ترزا مِی در مکالمه تلفنی با طرف ایرانی، ابتدا از پایبند ماندن ایران به برجام استقبال کرد و لزوم ادامه اجرای تعهدات برجامی ایران را به حسن روحانی تأکید کرده؛ وی گفته که تضمین حیات برجام در راستای منافع امنیت ملی انگلیس و ایران است.

بر اساس بند 37 برنامه جامع اقدام مشترک ایران و 1+5، ایران می‌تواند در صورت توقف اجرای تعهدات برجامی یکی از اعضای 1+5، به صورت متقابل، اجرای بخشی از تعهدات خود را متوقف کند.

نخست‌وزیر انگلیس به حمله موشکی تلافی‌جویانه هفته گذشته ارتش سوریه به مواضع رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی هم اشاره کرد و مدعی شد که این حملات کار ایران است؛ وی این حملات را محکوم کرد و خواستار امتناع ایران از تکرار این‌گونه حملات شد.

ترزا می به حسن روحانی گفته: «پرهیز از اقدامات تحریک آمیز، برای اطمینان از بر هم نخوردن صلح و ثبات منطقه، ضروری است.»

نخست‌وزیر انگلیس در انتها به مسئله بازداشت ایرانی‌های دارای تابعیت دوگانه به اتهام مسائل امنیتی هم اشاره کرده و خواستار حل این مسئله و آزادی آنها «بر پایه مسائل بشردوستانه» شده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com