ما بايد به عنوان افرادی كه مدافع حقوق ملت هستيم از حقوق زنان و مردان به طور يكسان دفاع كنيم. اين اصلی است كه در قانون اساسی وجود دارد و عدالت اسلامی هم آن را ايجاب می‌كند.

نماینده‌ مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما باید به عنوان افرادی كه مدافع حقوق ملت هستیم از حقوق زنان و مردان به طور یكسان دفاع كنیم. این اصلی است كه در قانون اساسی وجود دارد و عدالت اسلامی هم آن را ایجاب می‌كند. .
 
به گزارش ایسنا، فرهاد دلق‌پوش كه به عنوان موافق وزیر آموزش و پرورش در جلسه‌ رای اعتماد به وزرا سخن می‌گفت، اظهار كرد: اهمیت و جایگاه والا و ارزشمند مقام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش بر هیچ كس پوشیده نیست، این وزارتخانه از مهمترین وزارتخانه‌هاست كه سرنوشت ملت به آن وابسته است، حساسیت تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف ملی و محلی بر كسی پوشیده نیست. حفظ هویت، تربیت نیروهای كارآمد و نخبه، حفظ شادابی و پویایی نسل جوان و ایجاد امید برای آیندگان همه به این نظام و به وزارت حساس آموزش و پرورش بستگی كامل دارد.
 
وی در ادامه گفت: با مروری به تاریخ و گذشته نظام تعلیم و تربیت كشور و همچنین 30 سال خدمات وزرای ارزشمند در نظام جمهوری اسلامی باید بدانیم ورود به مباحث آموزش و پرورش باید ابتدا با آسیب‌شناسی كامل صورت بگیرد. روح حاكم بر برنامه‌های آموزش و پرورش باید نگاهی تحول‌گرا و تصمیم‌ساز به مسایل كلان این وزارتخانه باشد كه می‌تواند منشاء تحولات اساسی در نظام تعلیم و تربیت كشور واقع شود.
 
وی افزود: نكته دیگر توجه ویژه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است كه با این نگرش باید درصدد راهگشایی برای بن‌بست‌های فعلی آموزش و پرورش بود. داشتن برنامه و راهبرد در خصوص تقویت حوزه‌ تربیتی كه به واقع نیاز كنونی تعلیم و تربیت است از نقاط قوتی است كه نگاه عمیق و غیرسطحی به این امر و ورود آن به حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی، حتی اصلاح ساختاری، جدی بودن در جهت مدیریت این حوزه را نشان می‌دهد.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس تاكید كرد: واقعیت این است كه پس از تصویب و احیای دوباره معاونت تربیتی، اقدامات انجام‌یافته، كارآمدی لازم را نداشته‌اند، حركت بسیار كند و بازخوردهای ضعیف این فعالیت‌ها نشان دهنده آن است كه این حوزه نیازمند مدیریتی قوی، با دانش مربوط و عزمی جدی است. بازنگری در نظام بودجه‌ریزی، ساماندهی به اعتبارات پژوهشی، بهره‌گیری از توانمندی‌های نخبگان از برنامه‌های بسیار خوب در بحث افزایش كیفی آموزش‌هاست كه باید به خوبی در برنامه‌ها پیش‌بینی و دیده شود.

وی ادامه داد: از دیگر راهبردهای اصلی ده‌گانه در این برنامه كه خانم كشاورز هم به آنها اشاره فرموده‌اند، جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی است كه به عنوان سرمایه اصلی و نرم‌افزار كار محسوب می‌شود. هم‌اكنون این وزارتخانه با بحران نیروی انسانی مواجه است و تصمیمات بر پایه آزمون و خطا نتوانسته این نهاد را از این بن‌بست خارج سازد. اگر می‌خواهیم آموزش و پرورش نجات پیدا كند، باید به نیروهای انسانی آن به خصوص معلمان اعتقاد و باور داشته باشیم و به آنان اتكا كنیم و این موارد باید در برنامه‌های ارائه شده پیش‌بینی شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس یادآور شد: از نقاط قوت برنامه‌هایی كه دست‌یافتنی است، یكی غیرشعاری بودن برنامه‌هاست، مواردی كه شاید در برنامه وزرای پیشین نیز به آن توجه شده است اما در برنامه‌های فعلی ارائه شد. اینها را به شكل كاربردی ملاحظه می‌كنیم. طبیعی است كه اگر آن برنامه‌ها به شكل اصولی و درست و با برنامه ریزی اجرا می‌شد الان در این وضعیت نبودیم و اصولا مگر قرار است هر وزیری كه می‌آید، برنامه‌های خوب وزرای دیگر را نادیده بگیرد یا كنار بگذارد؟

دلق‌پوش اضافه كرد: نكته مهم دیگر این است كه آموزش و پرورش در حال حاضر با تلاش مجلس و دولت از یك بحران مالی و بودجه‌ای عبور كرده و در شرایط گذر از مسایل سطحی و بودجه‌ای به مسایل عمیق و تحولی است. طبعا مدیریت كلان در این وزارتخانه بسیار مهم و زیربنایی است و باید به دست كسی باشد كه بتواند هم از لحاظ دانش نظری و هم از نظر مدیریتی و سیاسی این دوره را مدیریت كند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: ضرورت ثبات و آرامش مدیریتی در این وزارتخانه مهم، به خصوص در آستانه شروع سال تحصیلی بر كسی پوشیده نیست. بنابراین تاكید می‌كنم كه باید فراتر از نگاه‌های جنسیتی و فراتر از بعضی مسایل فرعی نسبت به تعیین تكلیف این وزارتخانه اقدام شود، جناب آقای رئیس‌جمهور فرمودند از میان 600 گزینه و گزینه‌های مختلف به این گزینه رسیدند و این برای ما محترم است.

این نماینده مجلس با تاكید بر نقش تعیین‌كننده و ارزشمند زنان در تاریخ اسلام، ایران و جهان، تصریح كرد: اسلام به شیرزنانی همچون فاطمه و زینب افتخار می‌كند، حضرت امام(ره) هم خانم دباغ را به عنوان فرمانده سپاه همدان منصوب كردند و علاوه بر آن در اعزام هیات به شورای سابق شاهد حضور یكی از زنان مبارزمان بودیم، پس با این سوابق نباید زنان و توانایی‌هایشان را نادیده گرفت، عدالت ایجاب می‌كند آنها در مدیریت جامعه سهم مناسبی داشته باشند، چه در سطوح پایین، چه میانی و چه بالا.

دلق‌پوش همچنین گفت: من این را قابل تحسین می‌دانم كه در شرایط فعلی آقای رئیس‌جمهور یك اقدام انقلابی را انجام دادند، ما باید تكلیف‌مان را با بانوان و حضورشان در صحنه‌های مدیریتی برای همیشه مشخص كنیم. این وظیفه و دینی بود كه لازم بود ادا كنم. با همه این اوصاف دوستان در شرایط فعلی دغدغه این را دارند كه شاید بانوان نتوانند در عرصه‌های مختلف اجرایی موفق باشند، ما نباید پیش‌داوری كنیم بلكه باید به دولت این اجازه را بدهیم كه خود نیروهای خود را انتخاب كنند.

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: مجلس و نمایندگان هم حق دارند بر اساس قانون اظهارنظر كنند، نقاط ضعف و قوت را بیان كنند و این حق مسلم شما عزیزان است كه رای بدهید. اما دوستان من اعلام می‌كنم بنده حقیر به عنوان فردی كه حدود 23 سال در بحث آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم در تدریس در مراكز علمی و هم مدیریت بخش‌های مختلف حضور داشتم اعلام می‌كنم كه حوزه‌ تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش حوزه‌ ظرافت، حساسیت، لطافت و محبت است و باید افرادی در این حوزه حضور داشته باشند كه با این روحیه ظریف و حساس بتوانند سكان هدایت فرهنگی جامعه را با آرامش به مقصد برسانند و هدایت كنند.

وی اضافه كرد: امروز آقای رییس‌جمهور در این فرصت حساس نسبت به معرفی وزرای مورد نظر اقدام كرد و این حق مجلس است كه به وزرای محترم رای دهد. من هم به عنوان یك نماینده بر خود وظیفه دانستم كه از حقوق زنان دفاع كنم. ما بایستی به زنان هم در بحث مدیریت میدان بدهیم كه اینها بتوانند استعدادهای خود را به ظهور برسانند. بدون شك حضور یك زن در راس یك وزارتخانه كه متولی آموزش و پرورش نسل آینده‌ساز كشور است، روح لطیف متناسب با این نظام را در كالبد آن جاری می‌كند و باعث خوشحالی معلمان و فرهنگیان كشور – كه بیش از نیمی از آنان را زنان تشكیل می‌دهند – خواهد شد.

دلق‌پوش در پایان یادآور شد: این یك شرایطی است كه هم برای رییس‌جمهور و هم مجلس فراهم شده است. این حقی است كه به زنان ما به عنوان نیمی از قشر جامعه تعلق دارد. ما باید به عنوان افرادی كه مدافع حقوق ملت هستیم از حقوق زنان و مردان به طور یكسان دفاع كنیم. این اصلی است كه در قانون اساسی وجود دارد و عدالت اسلامی هم آن را ایجاب می‌كند.

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir