رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت:اگر به رئيس‌جمهور اعتماد كرده و به كشاورز راي دهيم، ناگزير از استيضاح خواهيم شد.
   
به گزارش ایلنا، علی عباسپور رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مخالفت با برنامه‌های سوسن كشاورز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت كه انتقاداتش به منزله مخالفت با شخصیت كشاورز نیست بلكه به دلیل اهمیت ابعاد این وزارتخانه این حرف‌ها را می‌زند.
وی با اشاره به برنامه‌های كشاورز كه در آن به 22 سمت اجرایی اشاره شده بود گفت: در این میان ایشان عضویت در 12 شورا و عضویت در 3 تحریریه مجله و 3 پست كارشناسی را عنوان كرده‌اند كه كار اجرایی ایشان محدود به 3 قسمت یعنی مدیریت آموزش و پرورش كودكان، دانشگاه تربیت مدرس و مدیریت یك نمایشگاه بوده است.
به گفته عباسپور تنها مسوولیت مرتبط وی مسوولیت آموزش و پرورش استثنایی است كه تنها یكسال در آن بوده‌اند و حداكثر بودجه آن 2 میلیارد بوده. در حالی كه بودجه این وزارتخانه 10 هزار میلیارد تومان است.
عباسپور با اشاره به بررسی طیبه صفایی نایب‌رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات از مشكلات وزارت آموزش و پرورش، گفت: چگونه برای وزارتخانه‌ای با یك میلیون پرسنل و 14 میلیون دانش‌آموز را به مدیری با چنین سابقه محدودی در این زمینه بسپاریم.
وی با ابراز تاسف از اینكه در ایران، وزارت آموزش و پرورش یك وزارتخانه بسیار متمركز است، ادامه داد: چگونه می‌توان چنین وزارتخانه‌ای را به خواهری بسپاریم كه مدت اندكی در این وزارتخانه مشغول بوده است. وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر دچار بی‌هویتی است و بیش از 38 هزار معلم بالای مدرك فوق‌لیسانس در آن حضور دارند و این وزارتخانه منبع صدور نیروی انسانی به دستگاهی دیگر بوده كما اینكه ما از این وزارتخانه نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور داشته‌ایم. آیا از میان این 38 هزار نفر، یك نفر لایق وزارت آموزش و پرورش نبود.
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اینكه از نظر شهید رجایی، وزیر آموزش و پرورش باید از اقتدار لازم برای مواجهه با امور مختلف برخوردار باشد از آموزش و پرورش پویای كشور در ابتدای انقلاب یاد كرد و گفت: چه اتفاقی افتاده است كه در انقلاب اسلامی به جای آنكه مدیران توانمندتری را در راس وزارتخانه‌ها قرار دهیم، چنین كسانی را می‌گذاریم كه در قدوقامت این وزارتخانه نیست!
وی در بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مواردی همچون ارتقای منزلت معلمان با مجهز نمودن آنها به توانمندی‌ها و شایستگی‌ها اشاره كرد و آن را حرف‌های خوب و شعار خواند و گفت: حرف‌های او با وزرای آموزش و پرورش پیشین در دولت نهم اعم از اشعری، فرشیدی و علی احمدی یكسان است اما مساله این است كه معلمان ما مشكل معیشت دارند و حالا خانم كشاورز برای تامین معیشت و حفظ توان مالی معلمان چه برنامه‌ای دارد؟ حال آنكه بودجه آموزش و پرورش به كمك مجلس و رئیس‌جمهور 5/2 برابر شده است اما به دلیل نبود مدیریت منسجم و قاطع و بادوام در وزارت آموزش و پرورش مشكلات هم 2 برابر شده است.
وی با اشاره به قانون استخدام معلمان حق‌التدریس در مجلس هفتم، ادامه داد: متاسفانه نه‌تنها این مشكل یك‌بار برای همیشه به اتمام نرسید، بلكه بار دیگر آموزش و پرورش اقدام به جذب معلمان حق‌التدریس كرد. خانم كشاورز چگونه می‌خواهد این مساله را حل كند.
عباسپور با بیان اینكه اشعری نتوانست به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس هفتم رای اعتماد بگیرد، خاطرنشان كرد: آقای فرشیدی هم با استیضاح نمایندگان مواجه شد اما آقای احمدی‌نژاد از او دفاع كرد و گفت كه اگرچه نقاط ضعفی در ایشان وجود دارد اما نمی‌توان گفت كه این مدیریت رفوزه شده است و وظیفه من است كه از او دفاع كنم.
وی با یادآوری اینكه در آن مقطع احمدی‌نژاد از نمایندگان خواسته بود به استیضاح فرشیدی رای ندهند، یادآور شد: ما هم به رئیس‌جمهور اعتماد كردیم و به استیضاح رای ندادیم اما او 5 ماه بعد خودش وزیر آموزش و پرورش را عزل كرد كه باعث تعجب ما شد.
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: ما نگرانیم كه به همین صورت خانم كشاورز هم دچار تغییر شود. اگر به گفته رئیس‌جمهور به این انتخاب اعتماد كنیم در آینده دچار استیضاح خواهیم شد.
وی تاكید كرد: ما نیازمند وزیر قاطع هستیم و اصلا بحث جنسیتی مطرح نیست. آقای احمدی‌نژاد همه وزرایشان را قوی ولو زن معرفی كنند و مردها می‌روند خانه می‌نشینند. ایرادی ندارد. اما وزرای قوی و مسوولیت‌پذیر معرفی كنند.
عباسپور با اشاره به اینكه توسعه مدارس هیات امنا و مراكز تربیت معلم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده است گفت: اما معلوم نیست با چه روشی می‌خواهند این كار را بكنند.
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان از احمَّدی‌نژاد خواهش كرد كه بداند شرط لازم برای همدلی، همكاری میان دولت و مجلس است و َبهتر است او در مشورتی با مجلس نسبت به تغییر این وزیر اقدام كند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir