بدهی میلیاردی دختر وزیر سابق
براساس ترازنامه‌های چند شرکت داروساز بورسی، بدهی‌های میلیاردی دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت منجر به بروز مشکلات مالی فراوان برای این شرکت‌ها شده است.

طلب 48 میلیاردی داروساز اصفهانی از شرکت دارویی دختر نعمت زاده

مقابله با فساد و ویژه‌خواری، با توجه به شرایط خاص کشور در ماه‌های گذشته، ابعاد جدیدی به خود گرفته و فشار افکار عمومی و مطالبه گری مردم در فضای مجازی باعث شده تا لزوم فسادستیزی به منظور کسب رضایت جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های کشور مطرح شد.

این مسأله در خصوص اطرافیان دولت و رانت‌های دولتی اعطایی به آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز 4 هزار و 200 تومانی و متخلفان فروش تلفن همراه گران‌قیمت، واکنشی در خصوص همین مطالبه‌گری‌ها بود.

مطالبات بلندمدت شرکت‌های داروساز و تهدیدات این صنعت

با این وجود مسأله‌ای که بروز آن چند ماهی است صنعت دارو را متأثر کرده، افزایش مطالبات شرکت‌های دارویی بزرگ از یک شرکت خاص و عدم توان بازپس‌گیری این مبالغ است که باعث شد در سال گذشته بسیاری از این شرکت‌ها که عمدتاً بورسی نیز هستند، با افت شدید سودآوری، تحقق زیان و سقوط قیمت سهام مواجه شوند.

سؤال‌ها در مورد چرایی افزایش مطالبات داروسازان نزد سهام‌داران و تحلیل‌گران بازار سرمایه در حالی مطرح می‌شد که همچنان هیچ پاسخی از سوی شرکت‌ها در این رابطه ارائه نمی‌شد و این در حالی بود که در سال 96، وضعیت سایر گروه‌های صنعت رو به بهبود نهاده بود و تنها صنعت دارو بود که به دلیل این مطالبات سنگین، عملاً به انجماد کامل رسید.

بدهی 60 میلیاردی یک ژن خوب

با این حال، نخستین سر نخ در معارفه بورسی یک شرکت دارویی به دست آمد و در جریان جلسه معارفه بورسی هلدینگ «شفادارو» بود که مدیران سازمان بورس از بدهی شرکت یکی از ژن‌های خوب به صنعت داروی کشور پرده برداشتند.

در این نشست که در تاریخ 16 اسفند ماه سال جاری برگزاری شد؛ مدیران سازمان بورس عنوان کردند که با توجه به انتشار دو نامه امروز قبل از عرضه اولیه شفا دارو آخرین مطالبات شرکت از شرکت پخش رسا حدود 60 میلیارد تومان است که شرکت در ازای آن تضامین بانکی و چک شخصی دریافت کرده است.

داروساز اصفهانی نیز متحمل زیان شد

بدهی این شرکت دارویی تنها محدود به هلدینگ شفادارو نیست و دامنه آن، بزرگ‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ساز خاورمیانه که در اصفهان واقع شده را نیز دربرمی‌گیرد و در حقیقت براساس صورت‌های مالی 12 ماهه این شرکت، چک‌های برگشت خورده توسعه دارویی رسا در وجه داروسازی فارابی به مبلغ 48.1 میلیارد تومان رسیده است.

بدهی میلیاردی دختر وزیر سابق

همین امر باعث شده تا شرکت مذکور، در سال مالی 1396 با مشکلات متعدد تأمین نقدینگی روبه‌رو و جمع بدهی‌های خود را با 31 درصد افزایش به 420 میلیارد تومان برساند.

نتیجه سلسله اتفاقات مذکور، کاهش 23 درصدی فروش این شرکت اصفهانی، تحقق زیان عملیاتی به میزان 35 میلیارد تومان، افزایش 47 درصدی هزینه مالی و سقوط 67 درصدی قیمت سهام آن بود.

شرکت داروسازی جابر ابن حیان نیز دیگر قربانی بدهی‌های شرکت رساست که بنا بر یادداشت‌های حساب‌رس در گزارش 12 ماهه، میزان طلب این شرکت از توسعه دارویی رسا به 45 میلیارد تومان رسیده است.

بدهی میلیاردی دختر وزیر سابق

دختر وزیر سابق و بدهی 350 میلیاردی به داروسازان

منصور سمیعی مدیرعامل هلدینگ شفادارو، میزان بدهی توسعه دارویی رسا به کل صنعت دارو را 350 میلیارد تومان عنوان کرده است.

اما گروه دارویی رسا متعلق به کیست و چگونه موفق شده این حجم از محصولات دارویی را بدون هیچ آورده‌ای از شرکت‌های داروساز بزرگ کشور خریداری کند و حتی پس از گذشت یک سال نیز پاسخگوی تعهدات خود نباشد؟

مطابق اطلاعات موجود در سایت روزنامه رسمی ثبت اطلاعات شرکت‌های جمهوری اسلامی ایران متعلق به قوه قضاییه، شرکت توسعه دارویی «رسا» به شماره ثبت 451356 در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت شده و شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، ریاست هیأت‌مدیره این شرکت را برعهده دارد.

بدهی میلیاردی دختر وزیر سابق

در تاریخ 17 بهمن سال 96 نیز محمد تقی دارابی مدیرعامل شرکت داروسازی «اسوه» در گفت‌وگو با پایگاه خبری دارو و سلامت (فانا) از طلب 17.8 میلیارد تومانی شرکت متبوعش از رسا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در نهایت محمدرضا نعمت‌زاده وارد ماجرا شود و اجازه ندهد اقدامات حقوقی شرکت داروسازی اسوه علیه شرکت رسا وارد فازهای حادتر شود و هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

براساس اطلاعات موجود در سایت شرکت توسعه دارویی رسا، این شرکت در سال 1392 (هم زمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید) جهت ارائه خدمات توزیع و فروش دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های غذایی و دارویی و محصولات بهداشتی تأسیس شده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com