روحانی از سیاست جدیدی برای رابطه با عربستان پرده برداشت
اشاره روحانی به روابط بهتر با کشورهای عربی منطقه می تواند بازتاب سیاستهای جدیدی در منطقه باشد که منافع همه را تامین خواهد کرد.

ریاض و تهران به هم نزدیک می شوند؟

حسن روحانی پس از رسیدن به صندلی رئیس جمهوری، مهمترین محورهای سیاست خارجی ایران را نزدیکی به همسایگان و تعامل با آنها برشمرده بود. موضوعی که دیروز دوباره به آن اشاره شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در جمع روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور حضور یافته و سخنرانی کرد. عمده سخنان رئیس جمهور در رابطه با سیاست خارجی و تبیین روندی است که برای آینده ترسیم شده است. روحانی پس از پرداختن به سیاست خارجی در رابطه با منطقه و تاکید روی صلح و روابط نزدیک با همسایگان به شکل شفاف به روابط با سه کشور عربی اشاره کرد.

روحانی گفت ایران سرزمین علم و حکمت، و دنبال رابطه خوب با جهانیم. بهترین روابط را با همسایگان خواهانیم. در شرایط جدید بدنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم. نه شرقی و نه غربی منافات با کار با شرق و غرب ندارد. روابط ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است.

چرایی تنش و دوری ایران از عربستان چه بود؟ آیا آنها تمایل به نزدیکی و ارتباط با ایران خواهند داشت؟ دلیل تشنج در منطقه خاورمیانه و دوری ایران و عربستان به عنوان دو رقیب منطقه ای، به هم خوردن توازن منطقه ای با شکل گیری بهار عربی و پس از آن ظهور داعش در سوریه و عراق بود. شکل گیری داعش و تزریق دلارهای نفتی برای بهره برداری از آنها، شکل گیری یک جنگ نیابتی در منطقه را باعث شد که سعودی ها با نگرانی از گسترش تبعات بهار عربی به حوزه نفوذ آنها،  دست به دخالت در بحرین و حمله یمن زدند.

اما دوره پسا داعش و گذشت یک سال و نیم از حضور ترامپ در امریکا، نه تنها تغییری در روند موجود نداشت بلکه حضور ایران در منطقه را با ثبات و موفقیت روبرو کرد و داعش از سرزمینهایی که می توانست حوزه نفوذ ایران را با چالش روبرو کند، اخراج شد.

این وضعیت باعث شده است سعودی ها به این نتیجه برسند برهم زدن ثبات منطقه در شرایطی که سپهر سیاست داخلی آنها با چشم انداز مشخصی روشن نیست، از روند متشنج گذشته دست برداشته و ثبات منطقه را بیشتر با منافع خود منطبق ببیند. آنها به این موضوع رسیده اند که ترامپ هر چند تلاش می کند های وهوی بسیاری به پا کند اما حاضر نیست هزینه ای در منطقه داشته باشدو وضع موجود را با شکل سخت  به نفع آنها رقم بزند.

دولت ایران بارها این مسئله را تکرار کرده است که مسائل منطقه باید با دست بازیگران منطقه ای رقم بخورد و دخالت دیگران مانند ترامپ که فقط صباحی در قدرت است تنها مسائل منطقه را بغرنج می کند. از این رو در سالهای گذشته هیچ وقت بر تنش و تشنج پافشاری نکرده و خواستار ثبات و همکاری و شکل گیری ترتیبات جدید منطقه ای شده است.

ایران و عربستان در عین داشتن اختلافات دارای منافع مشترک در موضوعاتی چون نفت و ثبات فروش آن و همچنین منافع جهان اسلام و خاورمیانه است که می تواند محورهایی برای گفت و گو و تعامل در آینده باشد. هر دو بازیگر طرفدار ثبات قیمت نفت و امنیت منطقه ای است و کشورهایی چون بحرین و امارات نمی توانند منافع خود را در فضای متشنج و ناپدار بدست بیاورند. این موضوع می تواند منطقه را با روند جدیدی روبرو کند که همه بازیگران آن اخبار جدیدی را شاهد باشند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: namehnews.ir