احتمال بازگشت خاتمی و عبور از روحانی وجود دارد
تاجرنیا معتقد است که اگر وضعیت منفعلانه دولت تغییری نکند حتما ادبیات اصلاح‌طلبان نسبت به دولت تندتر خواهد شد و البته می‌گوید اگر اصلاحات بتواند گفتمان خود را با گفتمان مردم همراه کند، می‌تواند در انتخابات بعدی هم تاثیر بگذارد

برخی افراد و گروه‌ها فکر نکنند با انتقاد از دولت، محبوب می‌شوند

«اعتماد» با علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس در این مورد گفتگو کرده است. تاجرنیا معتقد است که اگر وضعیت منفعلانه دولت تغییری نکند حتما ادبیات اصلاح‌طلبان نسبت به دولت تندتر خواهد شد و البته می‌گوید اگر اصلاحات بتواند گفتمان خود را با گفتمان مردم همراه کند، می‌تواند در انتخابات بعدی هم تاثیر بگذارد.

حسن روحانی در چند سخنرانی اخیر خود به این نکته اشاره کرده است که برخی افراد و گروه‌ها فکر نکنند با انتقاد از دولت، محبوب می‌شوند. تحلیل شما از این گزاره چیست؟ در‌واقع معمولا در دولت‌های دوم کسانی که دائما دولت را مورد نقد قرار می‌دهند در انتخابات شرکت کرده و توقع رای‌آوری دارند. چرا روحانی تاکید دارد این‌بار این اتفاق نخواهد افتاد؟

روحانی نمی‌تواند خودش را از یک جریان سیاسی دور بداند. به هر حال روحانی با حمایت جناح اصلاح‌طلب در انتخابات پیروز شد وگرنه شخص روحانی فاقد یک جریان قدرتمندی بود که رای‌آوری او را تضمین کند. بدون‌شک احزاب اصلاح‌طلب و شخص آقای خاتمی در این پیروزی تاثیر بسیاری داشتند و این در مجموعه نظرسنجی‌هایی که در دور اول دیده‌شد هم مشهود است.

آقای روحانی باید انتقادات را به رسمیت بشناسد چرا که این نقد‌ها حتی اگر از جانب جریان رقیب باشد باعث رشد و بالندگی است چه رسد به نقد‌هایی که از سوی جناح و جریانی مطرح می‌شود که روحانی را مورد حمایت قرار دادند..

به نظر می‌رسد عملکرد و عدم تحقق وعده‌ها تا حدودی ناامیدی در مردم ایجاد کرده که روحانی هم به همین ناامیدی اشاره دارد و معتقد است اگر این ناامیدی ادامه پیدا کند هیچ‌کدام از جناح‌ها برنده نیستند

همین‌طور است. این‌طور که به نظر می‌رسد نوعی انفعال، سرخوردگی در مجموعه دولت وجود دارد. اگر این سرخوردگی ادامه پیدا کند از روحانی و جناحی که از او حمایت کرده است رویگردان می‌شوند. طبیعی است که این اتفاق بیفتد.

شما اشاره کردید که عملکرد دولت‌ها و جناح‌ها باعث شده قدرت دست به دست بچرخد و به‌اصطلاح یک بار مردم به سوی جریان راست و بار دیگر به سمت جریان چپ رفتند. اما این‌بار دولتی شکل گرفته که در آن نه اصلاح‌طلب صرف و نه فقط اصولگرا روی کار آمدند. به نظر شما بعد از پایان دولتی این‌چنین، مردم به سمت چه جریان و جناحی یا حتی چه فردی با چه شعار‌هایی خواهند رفت؟

دولت روحانی به نام اصلاح‌طلبان و به کام اصولگرایان معتدل شده است. آقای روحانی هم در گزینش برخی همکاران در دولت هم حمایت از ریاست لاریجانی در مجلس نشان داد اگر‌چه به‌لحاظ پیروزی مدیون اصلاح‌طلبان است، اما درعمل سعی می‌کند از کسانی که بیش از همه به او نزدیک هستند برای همکاری استفاده کند.

اگر به حلقه اول کسانی که در دولت روحانی تاثیرگذار هستند، نگاهی بیندازیم به نام‌هایی، چون نوبخت، واعظی، نهاوندیان، فریدون و... می‌رسیم. همه این افراد سابقه اصولگرایی دارند. اگر دولت روحانی شکست بخورد در افکار عمومی شکست جریان اصلاح‌طلب محسوب می‌شود، چون حرف‌های روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان، اما در عمل اصولگراست

در چنین شرایطی که شما می‌گویید شکست دولت اعتدال و امید به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود آیا باعث رجوع افکار عمومی به اصولگرایان خواهد شد یا از جریان‌ها عبور می‌کنند و به سراغ فردی می‌روند که شعار‌های بهتری داشته باشد؟

این احتمال وجود دارد که شاهد پشت کردن به احزاب و رفتن به سمت نیرو‌های فردی باشیم، اما به هر صورت این فرد، انتساب به یک جناح سیاسی خواهد داشت

این جناح سیاسی ممکن است اصلاحات باشد؟

بله. اگر گفتمان اصلاحات بتواند با گفتمان مردم همراه شود و این اعتماد را ایجاد کند، می‌تواند پیروز شود. در دولت آقای خاتمی ما دوره بسیار خوب و موفقی داشتیم. کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی از ثبات خوبی برخوردار بوده است

این موضوع مستلزم عبور از روحانی نیست؟

مشکل اصلی روحانی دولت خودش است. روحانی باید خودش دست به تغییر بزند و کاری از جریان سیاسی اصلاح‌طلب که تاکنون همراه بوده برنمی‌آید، اما ظاهرا روحانی ترجیح می‌دهد با حلقه اولیه خود مشورت کند تا حامیانش که باعث رای‌آوری او شدند. اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، روند همین‌گونه منفعلانه طی شود و بر سیاست‌های غلط اصرار شود؛ طبیعی است که بخشی از همپیمانان روحانی زبان و ادبیات تندتری در نقد دولت پیدا کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir